2020-08-27, 17:12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Powells tal verkar påverka börsen positivt

Kanske, kanske inte. Har ingen indikator för något sådant. Svårt också då 'sell the news' existerar trots allt så man kan alltid säga 'nyhet X gjorde att ...' oavsett om det går upp eller ned. Värdet blir därför något ... tveksamt.
Citera
2020-08-27, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Kanske, kanske inte. Har ingen indikator för något sådant. Svårt också då 'sell the news' existerar trots allt så man kan alltid säga 'nyhet X gjorde att ...' oavsett om det går upp eller ned. Värdet blir därför något ... tveksamt.

Usa stack iväg efter nyheten. Eu verkar lite tröttare
Citera
2020-08-27, 17:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Usa stack iväg efter nyheten. Eu verkar lite tröttare

Ja, men EU har varit trött ända sedan i juni.
Gjorde oavsett det bra vinst i DAX idag.

Hela EU ser ut att vara i konsolidering. För att EU ska sticka iväg upp krävs att den nuvarande korrelationen med USA bryts då USA och S&P har oscillatorer som står väldigt högt nu både på 4h och dagliga. Visst kan det bara svagt flyta uppåt ändå, men ... Vi får se.
Citera
2020-08-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Intressanta fakta från SCB:

corona stoppade alltså tillfälligt lånefesten, vi spenderade mindre på resor och bostad och satte in en del på börsen men mest på bankkontot. Det är ganska logiskt, man vill ha en buffert under kriser.

Jag tror detta sparande är över, vi har nu "känt in" corona och den är inte särskilt farlig. Vi kommer att börja spendera som vanligt igen lite i taget, men det kan ta 1-2 år. Men jag inte se att vi är så rädda för framtiden att vi känner att vi behöver fortsätta spara. Spar-puckeln under corona är rimligen över nu.

Påminner f.ö. om en tråd jag startade, vad kommer människor att använda sina inbesparade respengar på. Jag tycker inte riktigt den frågan är besvarad ännu, men det är väldigt intressant vad svensken kommer att lägga 50 miljarder på under kanske ett år framåt. Det företag som har den varan eller tjänsten kommer att gå riktigt bra på börsen efter corona:
(FB) Vi sparar 1000 miljarder på att inte flyga. Vad kommer vi att använda pengarna till?
Rent spontant tänker jag bostäder, både köp av ny bostad och renoveringar. Ny bil kanske inte är så fel när man inte är så sugen på, alternativt inte kan resa iväg så mycket närmasta tiden.
Citera
2020-08-28, 11:55
Medlem
Jag tror att jag har hittat värsta kapet folket det är läskföretaget Colombiana som kommer från just Colombia, man skulle kunna se dem som Colombias motsvarighet till Coca Cola de är gigantiska där och väldigt goda för de som undrar. Det som fångade mitt intresse här är att det är ett såpass stort och anrikt företag som har ett ett p/e på 5 vilket är rätt galet. De har haft det rätt tufft med Corona deras strategi var ju lock down vilket är en väldigt ekonomiskt kostsam strategi speciellt när den blir långvarig och misslyckas med målet att lyckas trycka tillbaka viruset vilket tyvärr är det som har hänt i Colombia.

Som jag ser det skapas det dock goda möjligheter i denna tragiska situation, jag vill investera i Colombia och jag rekommenderar folk att ta en titt deras index är fortfarande ner runt 30 procent pga Corona. Problemet nu är att Avanza inte gör affärer på Colombianska börsen så nu letar jag efter en plattform att handla på. Någon som har ett tips på en bra plattform som funkar för Colombia och gärna andra delar av världen?
Citera
2020-08-28, 12:07
Medlem
sinewaves avatar
28 augusti
-

Såld position: BULL GULD x10
Köp: 69.30 kl. 19:07, 27 augusti
Sälj: 78.47 kl. 09:25, 28 augusti
P&L: +13.16%

Den här försäljningen kom endast till för att jag glömde bort att Avanza stänger handeln kl. 20:00. Skulle ha sålts av till ca +5% som den stod på kl. 19:59, det var dock ett bra köp men kursen vid sälj blev något slumpartat (till mitt stora förtret...).

-

Såld position: BULL DAX x18
Köp: 27.75 kl. 18:55, 27 augusti
Sälj: 29.47 kl. 11:53, 28 augusti
P&L: +6.49%

Kliver upp på morgonen, ser terminerna för DAX på +0.40%, S&P på +0.30% samt ser att positionen står +13%, tänker "fint, säljer sen".
30 minuter senare och en 'doom candle'*: -12%
Säljer givetvis inte på någon doom candle, S&P går ned och hälsar på SMA50 på 30 min. Dvs det råder köpläge, inte säljläge.

* Uttrycket 'doom candle' är inte något vedertaget begrepp, det är ett eget uttryck som beskriver en väldigt plötslig, något irrationell, röd candle som ser ut att komma från ingenstans. Oftare än sällan i starka tjurtrender utgör dessa väldigt fina möjligheter att söka köp, men detta endast förutsatt att man snabbt kan kliva av också (pga den uppenbara volatiliteten dessa också ger signal om).

-

Köp: 7.82 kl. 09:30
Sälj: 7.66 kl. 09:32
P&L: -2.05%

Första försök att köpa på vändning efter en aggressiv röd candle misslyckas.

-

Köp: 7.57 kl. 09:34
Sälj: 8.78 kl. 11:58
P&L: +15.59%

4 minuter senare och andra försöket lyckas något bättre.

-

Trådämnet 'Fynda ... när?' är fortfarande: När en typisk pullback kommer, ovan köp och sälj är ett icke-detaljerade exempel på hur det kan göras (fråga).

För perioden Corona är högre volatilitet att vänta varpå de som har någorlunda hyffsade strategier för entry, exit, stopploss och take profit (ta vinst) bör kunna göra en hel del fynd både här och där. Hur mycket man kan fynda i en mer volatil marknad beror givetvis på hur mycket på hugget man är då många av fynden som finns att hämta inte direkt har ett förutbestämt schema.

För de som försöker förutsäga framtiden flera år och därav försöker sig på att se vad som är fynd just nu är det ganska enkelt. Där gäller trots allt samma som tidigare. Ett fynd kan vara något som ligger långt från dess historiska medelvärde, detta särskilt för saker som inte ens återhämtat sig till 50% av dess historiska medelvärde.

Man kan också bara titta på Corona-dippen och se om något nått 50% återhämtning eller inte, exempel (Fabege på dagliga):
https://i.imgur.com/ZiYjLq1.png

Ovan har inte nått 50% återhämtning, inte ens 33%. Man bör dock förstå att om man tittar på datan på dagliga kan det ta ganska lång tid innan ens 30% återhämtning uppnås.

-

Att vänta för dagen är annars att S&P-terminerna börjar dra sig ned mot +/-0. Inte säkert att det sker givetvis, men om så finns där möjligt köpläge.
Annars alla pullbacks givetvis.
Citera
2020-08-28, 17:39
Medlem
Håller på att bygga lite kassa nu. Det ryktas ju att Nordnet ska noteras igen nån gång inom q4 i år. Sedan vill jag kunna gå in i t.ex. Hufvudstaden om aktien skulle klappa igenom fullständigt.
Citera
2020-08-29, 12:49
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
28 augusti
-

Såld position: BULL GULD x10
Köp: 69.30 kl. 19:07, 27 augusti
Sälj: 78.47 kl. 09:25, 28 augusti
P&L: +13.16%

Är och dabblar en del i ädelmetaller och även certs, framförallt på silver då. Väldigt ny men har gått hyfsat hittills (ligger inte back..). Men får man fråga hur stor andel av ditt investerade kapital du sätter in vid liknande köp?

Har du nån gyllene regel på 3% varje köp, eller varierar det?

EDIT: Såg nu i övriga trådar att det varierar från köp till köp för dig :-)
Senast redigerad av WhiteWalker 2020-08-29 kl. 13:13.
Citera
2020-08-29, 15:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Är och dabblar en del i ädelmetaller och även certs, framförallt på silver då. Väldigt ny men har gått hyfsat hittills (ligger inte back..). Men får man fråga hur stor andel av ditt investerade kapital du sätter in vid liknande köp?

Har du nån gyllene regel på 3% varje köp, eller varierar det?

EDIT: Såg nu i övriga trådar att det varierar från köp till köp för dig :-)

Tumregeln är ca 5% av kontots värde, men detta kommer att behöva justeras något då portföljen varit osmaklig nog att växa varpå 5% nu blir en del mer än förr (lär därför landa på ca 4.3-4.5% istället).

När jag går in med multipla positioner för samma tillgång blir det dock mer då positionsstorlekarna hela tiden är statiska, 5+5 = 10% osv. Det är dock något av en tumregeln och kan skilja sig från köp till köp. Man kan skala något vid multipla köp, men det kan också vara något svårt att göra det i realtid för varje tick.
Citera
2020-08-30, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Intressanta fakta från SCB:

corona stoppade alltså tillfälligt lånefesten, vi spenderade mindre på resor och bostad och satte in en del på börsen men mest på bankkontot. Det är ganska logiskt, man vill ha en buffert under kriser.

Jag tror detta sparande är över, vi har nu "känt in" corona och den är inte särskilt farlig. Vi kommer att börja spendera som vanligt igen lite i taget, men det kan ta 1-2 år. Men jag inte se att vi är så rädda för framtiden att vi känner att vi behöver fortsätta spara. Spar-puckeln under corona är rimligen över nu.

Påminner f.ö. om en tråd jag startade, vad kommer människor att använda sina inbesparade respengar på. Jag tycker inte riktigt den frågan är besvarad ännu, men det är väldigt intressant vad svensken kommer att lägga 50 miljarder på under kanske ett år framåt. Det företag som har den varan eller tjänsten kommer att gå riktigt bra på börsen efter corona:
(FB) Vi sparar 1000 miljarder på att inte flyga. Vad kommer vi att använda pengarna till?

Välkommen tillbaka, hur går det för dig och dina millar i bear cert?
Citera
2020-08-30, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers

Det undar vi andra också... *brings popcorn*
Citera
2020-08-30, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Han ångrade sig och köpte bull istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in