2020-03-17, 16:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag såg tidigt en uppskattning att flygbolagen kommer att få in 1000 miljarder kronor mindre i år pga corona. Sannolikt samma belopp på hotell och evenemang.

Detta är pengar som företag och privatpersoner hade bränt, det mesta är bara nöjen. Det kommer alltså att finnas människor med spräng-fet plånbok när corona är över. Vad kommer vi att göra med de pengarna?

Jag tror inte vi kommer att flyga och turista mer än vanligt. Känns snarare som om detta område blir lugnare ett bra tag. Folksamlingar känns ganska ute.

Alla som jobbar inom de drabbade branscherna kommer att bli fattigare i år, så pengarna är inte jämnt fördelade över alla. Men vår familj sparar 70.000 kr på vår indragna sommarsemester, och vi får samma lön. Jag kan faktiskt inte säga vad jag vill lägga pengarna på. Vi är så nöjda att bara gå hemma, med tanke på vad som pågår. Vi har inga direkta hål att stoppa dem i.

De företag som lyckas intressera oss att göra av med 70.000 kr kommer att gå riktigt bra på börsen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-17 kl. 17:02.
Citera
2020-03-17, 16:59
Medlem
Vi kommer snart tvingas gå hem från våra jobb och får lägga pengarna på räkningar men inte ha samma lön eller ingen lön alls..... så nja... tror ingen vanlig Svensson blir rik för att han inte kan flyga just nu.
Citera
2020-03-17, 16:59
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
De flesta har väl förlorat minst lika mycket på börsen..
Citera
2020-03-17, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag såg tidigt en uppskattning att flygbolagen kommer att få in 1000 miljarder kronor mindre i år pga corona. Sannolikt samma belopp på hotell och evenemang.

Detta är pengar som företag och privatpersoner hade bränt, det mesta är bara nöjen. Det kommer alltså att finnas människor med spräng-fet plånbok när corona är över. Vad kommer vi att göra med de pengarna?

Jag tror inte vi kommer att flyga och turista mer än vanligt. Känns snarare som om detta område blir lugnare ett bra tag. Folksamlingar känns ganska ute.

Alla som jobbar inom de drabbade branscherna kommer att bli fattigare i år, så pengarna är inte jämnt fördelade över alla. Men vår familj sparar 70.000 kr på vår indragna sommarsemester, och vi får samma lön. Jag kan faktiskt inte säga vad jag vill lägga pengarna på. Vi är så nöjda att bara gå hemma, med tanke på vad som pågår. Vi har inga direkta hål att stoppa dem i.

De företag som lyckas intressera oss att göra av med 70.000 kr kommer att gå riktigt bra på börsen.

Mer blattar....🙄
Citera
2020-03-17, 17:27
Medlem
Citat:

I vilken värld lever du?

Utgifterna minskar.

Intäkterna kommer minska ännu mer.

Folk kommer få det väldigt knapert jämfört med innan.
Citera
2020-03-17, 18:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
I vilken värld lever du?

Utgifterna minskar.

Intäkterna kommer minska ännu mer.

Folk kommer få det väldigt knapert jämfört med innan.
Och de 1000 miljarderna, vad händer med dem? De finns bevisligen, åtminstone just nu. Men visst kommer en del/allt att knapras av all business som är nere. Men det är sannolikt helt andra personer som kan behålla pengarna än de som skulle fått dem.

Men faktum är att vår familj har 70k över bara från årets inställda semester. Jag spekulerar i att någon miljon svenska familjer till är i samma situation.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-17 kl. 18:28.
Citera
2020-03-17, 18:35
Medlem
Hela ekonomin bygger på att privatpersoner och företag konsumerar varor och tjänster. Pengar måste byta hand, annars klappar allt ihop till slut. Affärsresande borde generera nån form av vinst för företagen, annars hade det inte varit ett så utbrett fenomen. Sen kanske de tjänar mer på skypemöten men det spelar mindre roll.

Bara kolla hur ekonomin reagerar så fort resor avråds ifrån/förbjuds. Börserna backar 30-50% på ett par dagar, företag varslar, privatpersoner skuldsätts. Det mänskliga mötet ska inte underskattas.
Citera
2020-03-17, 18:38
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Och de 1000 miljarderna, vad händer med dem? De finns bevisligen, åtminstone just nu. Men visst kommer en del/allt att knapras av all business som är nere. Men det är sannolikt helt andra personer som kan behålla pengarna än de som skulle fått dem.

Men faktum är att vår familj har 70k över bara från årets inställda semester. Jag spekulerar i att någon miljon svenska familjer till är i samma situation.
Se på övre medelklassen, gott folk. Bränner 70 - 100 000 på en av årets månader utan att ens känna efter.
Citera
2020-03-17, 18:41
Medlem
Vi kan väl ta hit lite flera apor? Sätt in alla lediga flygplan att hämta hit så många det går ifrån MENA. Snälla!
Citera
2020-03-17, 18:58
Medlem
JustZlatans avatar
Åk taxi för pengarna och stöd taxinäringen!
Citera
2020-03-17, 19:00
Medlem
2560ps avatar
De pengarna är redan förbrukade - på dasspapper.
Citera
2020-03-17, 20:38
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:

De pengarna kommer nog staterna behöva för att rädda alla flygbolag från konkurs. Vi kommer ju faktiskt att behöva att resa efter corona.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in