2020-08-26, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, då skulle det förmodligen gått åt skogen för sådant där tenderar, som allt som man tror, att väldigt ofta brista. Idag är ett fint exempel.

Oavsett... hög aktivitet idag:

Kort: En tråkig dag, fått sitta på 1 och 5-min och söka 'köpläge'. Det är inget jag gillar.

Det ser kul ut. Många fina affärer där.
Citera
2020-08-26, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Är man konspirationsteoretiker om man tror att fed stödköper efter 17.30 för att försvaga eu?

Är i slutet av månanden vi får alltid inflöde då av all Dumb money som ska in oavsett vad.

Slutet och början av varje mån alltid samma, folk får lön och placerar månadsvis. Sedan har du alla tjänstepensioner med varje månad som ska in.
Citera
2020-08-26, 18:51
Medlem
Citat:
Ja, då skulle det förmodligen gått åt skogen för sådant där tenderar, som allt som man tror, att väldigt ofta brista. Idag är ett fint exempel.

Oavsett... hög aktivitet idag:

Kort: En tråkig dag, fått sitta på 1 och 5-min och söka 'köpläge'. Det är inget jag gillar.

Orsak man ska låta robotar handla, om du får vissa dagar / perioder med DD inte hela världen.

Den princip försöker få perfekt nu för SPX är köp varje 1 punkt rörelse upp eller ner. Vi har en ATR på 1-2 punkter per minut. Ibland mer ibland mindre. Har en spread på 0.4-0.8 punkter. Och en latency på 1-2MS. Och kör en TP på 1-2 punkter.

Rent teoretiskt ska kunna göra 30-60 trade per timme som gett vinst. Mitt problem just nu är kör BAR som en indikator och i plattform kan bara få 1 BAR per 1 min TF inte per tick så får en dålig delay och inte kan köra ut trade flera gånger per sekund om krävs för få perfekt 1 punkt rörelse. Så får göra lite modifiering lösa.

Annars inga problem låta handla på lite större rörelser.

För är väldigt tråkig sitta kolla på en skärm typ 12h per dag för försöka ta trades i rörelse.

Men du vet ändå hur marknaden rör sig efter data. Du har olika volatilitet ja men du har även historisk data vad är medel per månad så bara beräkna genomsnitt DD. Samtidigt dom månader vi har lite större avvikelser vet man ändå ett medelvärde där.

Folk lägger allt för mycket tid försöka tajma en perfekt trade men skippar mest grundläggande.

En period av DD är inte hela världen om man vet du kommer återhämta sig och du tjänat extra bra efter.
Citera
2020-08-26, 19:20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Orsak man ska låta robotar handla, om du får vissa dagar / perioder med DD inte hela världen.

Den princip försöker få perfekt nu för SPX är köp varje 1 punkt rörelse upp eller ner. Vi har en ATR på 1-2 punkter per minut. Ibland mer ibland mindre. Har en spread på 0.4-0.8 punkter. Och en latency på 1-2MS. Och kör en TP på 1-2 punkter.

Rent teoretiskt ska kunna göra 30-60 trade per timme som gett vinst. Mitt problem just nu är kör BAR som en indikator och i plattform kan bara få 1 BAR per 1 min TF inte per tick så får en dålig delay och inte kan köra ut trade flera gånger per sekund om krävs för få perfekt 1 punkt rörelse. Så får göra lite modifiering lösa.

Annars inga problem låta handla på lite större rörelser.

För är väldigt tråkig sitta kolla på en skärm typ 12h per dag för försöka ta trades i rörelse.

Men du vet ändå hur marknaden rör sig efter data. Du har olika volatilitet ja men du har även historisk data vad är medel per månad så bara beräkna genomsnitt DD. Samtidigt dom månader vi har lite större avvikelser vet man ändå ett medelvärde där.

Folk lägger allt för mycket tid försöka tajma en perfekt trade men skippar mest grundläggande.

En period av DD är inte hela världen om man vet du kommer återhämta sig och du tjänat extra bra efter.

Absolut! Min primära 'trading' (fondhandel) är systematisk (men inte automatiserad, men knappt något att göra då ev. köp/sälj endast sker månatligen) då jag inte tror på idén om att tro olika saker överhuvudtaget (utan att man endast bör gå på vad datan visar och de indikatorer man klarar av att förstå sig på).

30-60 trades/timme låter något dyrt iom spreads och omkostnader om du inte handlar instrument med 0 courtage och väldigt låga spreads.

Jag förstår annars vad du menar, har skrivit robotar och sådant också samt skriver kod för signaler etc i TradingView (och deras j.... pinescript). Det som saknas är någon plattform som har stöd för Avanza eller Nordnet (eller något som har en ISK/KF) för robothandel innebär nästan alltid en något högre frekvens vilket blir drygt med skatteverket.
Citera
2020-08-26, 19:29
Medlem
Citat:
Absolut! Min primära 'trading' (fondhandel) är systematisk (men inte automatiserad, men knappt något att göra då ev. köp/sälj endast sker månatligen) då jag inte tror på idén om att tro olika saker överhuvudtaget (utan att man endast bör gå på vad datan visar och de indikatorer man klarar av att förstå sig på).

30-60 trades/timme låter något dyrt iom spreads och omkostnader om du inte handlar instrument med 0 courtage och väldigt låga spreads.

Jag förstår annars vad du menar, har skrivit robotar och sådant också samt skriver kod för signaler etc i TradingView (och deras j.... pinescript). Det som saknas är någon plattform som har stöd för Avanza eller Nordnet (eller något som har en ISK/KF) för robothandel innebär nästan alltid en något högre frekvens vilket blir drygt med skatteverket.

Jag har ju ingen courtage, och som jag skrev har jag spread på SPX på 0.4-0.8 punkter. Jag handlar ju direkt på marknaden så köper terminer eller som SPOT. Samtidigt har upp till 500X hävstång så blir optimalt.

Fortfarande för seriös handel på marknaden använder man självklart inte Avanza. För egen del som bor i land med 0% skatt har jag även inte problem behöva bry mig om stöldverket.

Är väl just det som mycket handlar om, att inte behöva begränsa sig.

Sedan erfarenheter av många olika problem, även brokers är ofta massa fulheter samtidigt.

Men fortfarande en princip jag vill slåss med storbankerna och dom stora handlarna. Visst har inte i närheten av deras resurser i robot handel men räcker kommer nära.

För principen i sig är simpel, bara lite problem runtomkring.
Citera
2020-08-26, 19:40
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Jag har ju ingen courtage, och som jag skrev har jag spread på SPX på 0.4-0.8 punkter. Jag handlar ju direkt på marknaden så köper terminer eller som SPOT. Samtidigt har upp till 500X hävstång så blir optimalt.

Fortfarande för seriös handel på marknaden använder man självklart inte Avanza. För egen del som bor i land med 0% skatt har jag även inte problem behöva bry mig om stöldverket.

Är väl just det som mycket handlar om, att inte behöva begränsa sig.

Sedan erfarenheter av många olika problem, även brokers är ofta massa fulheter samtidigt.

Men fortfarande en princip jag vill slåss med storbankerna och dom stora handlarna. Visst har inte i närheten av deras resurser i robot handel men räcker kommer nära.

För principen i sig är simpel, bara lite problem runtomkring.

Ok, något trött.

Låter kul, något OT för tråden dock. :)
Citera
2020-08-27, 08:24
Medlem
sinewaves avatar
Ser man till oscillatorer som RSI och MFI står vissa index något högt:

SPY (S&P500 ETF)
RSI, vecka: 66.93
MFI, vecka: 100
RSI, dagliga: 77.23
MFI, dagliga: 68.02
RSI 4h: 81
MFI 4h: 100

Nasdaq (NAS100USD, indextermin)
RSI, vecka: 76.9
MFI, vecka: 62.5
RSI, dagliga: 73.8
MFI, dagliga: 83.9
RSI 4h: 75.8
MFI 4h: 91.9

OMXS30 (XACT OMXS30)
RSI, vecka: 60.64
MFI, vecka: 68.91
RSI, dagliga: 59.49
MFI, dagliga: 61.28
RSI 4h: 60.80
MFI 4h: 63.96

Daglig RSI för SPY har nått extrema nivåer och på 4h ännu mer extrema nivåer.
OMXS30 speglar ganska mycket hur det ser ut i Europa dock.

Om man bara skulle gå på ovan är någon typ av korrektion att vänta. Hur det utspelar sig är oftast något mer komplicerat än att bara gå på oscillatorer dock. Teoretiskt kan oscillatorer som RSI och MFI trots allt stå på 100 (av 100) under lång tid. Det har aldrig någonsin inträffat, men ... allt kan hända även om sannolikheten för att det ska upp till 100 och stanna där i flera dagar inte är särskilt stor (sett till historisk data).
Senast redigerad av sinewave 2020-08-27 kl. 08:28.
Citera
2020-08-27, 11:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Intressanta fakta från SCB:
Citat:
https://www.privataaffarer.se/scb-hushallens-sparande-pa-rekordniva/
Sparande Hushållens finansiella sparande, nysparandet minus skuldökningen, uppgick till +140 miljarder kr andra kvartalet. Det rapporterar SCB.

Det är det högsta finansiella sparandet sedan tidsseriens början 1996. Framför allt nettoinsättningar på bankkonton och nettoköp av aktier bidrog.

Nysparandet i finansiella tillgångar var 216 miljarder kr medan skulderna ökade med 76 miljarder kr under kvartalet.

Hushållen nettoköpte under andra kvartalet aktier och fonder för 22 respektive 10 miljarder kr.

Hushållens nettoinsättningar på bankkonto uppgick under andra kvartalet till 73 miljarder kr.
corona stoppade alltså tillfälligt lånefesten, vi spenderade mindre på resor och bostad och satte in en del på börsen men mest på bankkontot. Det är ganska logiskt, man vill ha en buffert under kriser.

Jag tror detta sparande är över, vi har nu "känt in" corona och den är inte särskilt farlig. Vi kommer att börja spendera som vanligt igen lite i taget, men det kan ta 1-2 år. Men jag inte se att vi är så rädda för framtiden att vi känner att vi behöver fortsätta spara. Spar-puckeln under corona är rimligen över nu.

Påminner f.ö. om en tråd jag startade, vad kommer människor att använda sina inbesparade respengar på. Jag tycker inte riktigt den frågan är besvarad ännu, men det är väldigt intressant vad svensken kommer att lägga 50 miljarder på under kanske ett år framåt. Det företag som har den varan eller tjänsten kommer att gå riktigt bra på börsen efter corona:
(FB) Vi sparar 1000 miljarder på att inte flyga. Vad kommer vi att använda pengarna till?
Citera
2020-08-27, 14:50
Medlem
sinewaves avatar
Nu blir det spännande om S&P-terminerna söker sig närmare +/-0. Det har redan börjat flyta uppåt under ett par timmar nu och tjurarna har varit betydligt mer aggressiva än björnarna.

S&P (SPX500USD) på 1h är inte helt ointressant just nu:
https://i.imgur.com/KTOUBtK.png

Noterbart är EMA21 för MFI (lila linjen under grafen) som börjat peka upp. Noterbart är den orangea linjen (EMA21 för RSI) som också börjat bromsa in något och verkar vara på väg att vända upp.

Oavsett -- intressant att se hur det blir nu. Vid öppning på minus är en möjlig strategi att köpa och sedan ha en väldigt tight stoploss nedåt (tänk -0.1-0.2%). Sedan vänta på 'gap fill' uppåt och kliva av om det bär av uppåt och trenderna börjar vända på 1 min. Detta kan gå väldigt fort så där får man verkligen hänga på köp- och säljknappen.
Citera
2020-08-27, 15:20
Medlem
Citat:
Nu blir det spännande om S&P-terminerna söker sig närmare +/-0. Det har redan börjat flyta uppåt under ett par timmar nu och tjurarna har varit betydligt mer aggressiva än björnarna.

S&P (SPX500USD) på 1h är inte helt ointressant just nu:
https://i.imgur.com/KTOUBtK.png

Noterbart är EMA21 för MFI (lila linjen under grafen) som börjat peka upp. Noterbart är den orangea linjen (EMA21 för RSI) som också börjat bromsa in något och verkar vara på väg att vända upp.

Oavsett -- intressant att se hur det blir nu. Vid öppning på minus är en möjlig strategi att köpa och sedan ha en väldigt tight stoploss nedåt (tänk -0.1-0.2%). Sedan vänta på 'gap fill' uppåt och kliva av om det bär av uppåt och trenderna börjar vända på 1 min. Detta kan gå väldigt fort så där får man verkligen hänga på köp- och säljknappen.

Powells tal verkar påverka börsen positivt
Citera
2020-08-27, 15:27
Medlem
sinewaves avatar
Det blev ett djävla drag, kul!

Såld position: BULL DAX x18
Köp 1: 9.40 kl. 11:17
Köp 2: 9.34 kl. 11:21
Köp 3: 9.16 kl. 11:26
Köp 4: 9.14 kl. 11:28
Sälj: 10.14
P&L: +9.50%

Orsak köp,
* Låga värden för RSI/MFI på 5, 15 och 30 min samt avkylning på 1h och 4h för både tysken och S&P
* DCA:a ned sig i vad som är en orimlig pullback (en pullback som sker utan större skäl; det finns inget som egentligen ändrats)
* Indexterminerna för S&P drar ofta ned europeiska börserna men börjar sedan gå upp tillbaka igen och rör sig då mot +/-0 inför öppning 15:30, detta var ett test för att se om det gick att göra pengar på det

Orsak sälj,
* Ta vinst
* Ren volatilitet, S&P har oscillatorer som står blodigt högt och är nära en längre övre trendlinje (4h + dagliga). Större skäl än någonsin att ta pengarna och lägga benen på ryggen så fort man får chansen istället för att vänta på magiska säljpositioner.
* S&P går kraftigt ned för att sedan kraftigt gå upp, verkar luta mot en nedre 'gap fill', den här positionen är något för stor för att inte plocka in närmare +10%

Edit:

BEAR SP500 x18
Köp: 3.24 kl. 15:30
Sälj: 3.31 kl. 15:33
P&L: +2.16%

Orsak sälj,
* Ta vinst
* Snabb 'gap fill'

BULL DAX x18
Köp: 9.58 kl. 15:38
Sälj: 9.88 kl. 15:52
P&L: +3.14%

Orsak sälj,
* Ta vinst
* Snabba pengar på vollan när S&P går ned och snabbt hittar support samtidigt som tysken är överdramatisk med sina nedgångar
Senast redigerad av sinewave 2020-08-27 kl. 16:00.
Citera
2020-08-27, 16:48
Medlem
sinewaves avatar
Hann med en vända till i den lokala dippen,

Såld position: BULL DAX x18
Köp: 30.81 kl. 16:13
Sälj: 32.49 kl. 16:35
P&L: +5.36%

Orsak sälj,
* Ta vinst
* Målet var att ta vinst efter en högre högsta, målet uppnåddes
* Både MFI och RSI för S&P står nu så högt på 4h att de börjat glöda (MFI på 97 och RSI på 79)
* Varje liten dipp på så lite som -0.2-0.4% köpts upp väldigt aggressivt, när det brister är risken överhängande att det verkligen brister (dvs det går ned ordentligt), därför gäller det att gå ut snabbare än långsammare och att vid varje entry sätta väldigt tight stoploss

Skärmdump med köp/sälj fult utsatt:
https://i.imgur.com/mK5ROcV.png

Noterbart är att trenden (EMA21) för MFI (14) och dess vändning för tillfället ger ganska ok signaler på 1 min.

-

Köper igen i nästa dipp med samma taktik dvs stoploss på runt -1%, TP på 2% och att sedan börja följa trenderna efter det eller ta vinst på ev. högre högsta (beror på hur det ser ut).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in