Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Sitter med över 200 k som bränner på mitt konto. Har redan ett hyfsat stort traditionellt pensionssparande. Inväntar kraschen. Kraschen kommer men jag gör ändå inte ett skit. Känner mig jävligt uppstressad nu.
Det är pengar som ska ge mig en god ålderdom. Så jag vågar inte ta stora risker. Men att se skiten förlora värde pga hur landets ekonomi missköts känns förjävligt. Något måste jag göra för att säkra värdet!
Det där förstår jag.
Min syn på saken:
Långsiktigt pensionssparande skall inte befinna sig på sparkonton när det är nollränta. Där har man buffert för oväntade utgifter så se till att ha en sådan.
Pensionssparande om man är ung skall vara på börsen.
Är man lite äldre typ ca 50 bör man spela försiktigare. Det finns pensionsfönder som är åldersmärkta eller så kan men direkt välja en som heter typ "Balanserad" eller "Försiktig".
Så köper du några olika sådana fonder. Inte bara en för den förvaltaren kan ju vara kass, utan flera.
Men var medveten om atrt börsen ligger högt i ett läge där det kan bli recession.
Tänk också på, att även om vi inte får recession av corona lär den dyka upp ändå av annat skäl.
Börsen kanske inte stiger mycket från dessa nivåerna!!!
Hur du än gör blir det osäkrare.