2020-04-11, 01:22
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Att så många mönniskor förlorar sina jobb, 14 miljoner arbetslösa över en natt, det är väl god anledning till att tro att marknaden inte återvänder?

Jag fattar inte hur börsen inte dyker med en sån Massarbetslöshet faktiskt. Den kanske svandyker när kvartalsrapporterna börjar trilla in?

Börsen blickar in i framtiden. Troligtvis hade den redan prisat in arbetslösheten när de siffrorna ramlade in. Vidare så agerar FED ytterst aggresivt i sina stimulanser vilket hjälper börsen.
Citera
2020-04-11, 06:02
Medlem
0ldMans avatar
Sydkorea och Japan, som hade viruset under kontroll, har nu börjat få många nya fall. Det visar hur svårt och tufft det kommer bli att öppna upp ekonomin i närtid. Börsen verkar tro att det bara är back to normal om 2-3 månader...nono
Citera
2020-04-11, 08:31
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Sydkorea och Japan, som hade viruset under kontroll, har nu börjat få många nya fall. Det visar hur svårt och tufft det kommer bli att öppna upp ekonomin i närtid. Börsen verkar tro att det bara är back to normal om 2-3 månader...nono

Det är intressant, huruvida det påverkar börsen beror dock även på om den senaste tidens uppgång på något vis är knutet till vad man löst kan kalla att fler än färre 'ser ett ljus i slutet av tunneln'.

Jag tror (inte vet alltså) att de pengar som kom in på börsen nu i mångt och mycket handlar om personer som vill 'hinna med tåget', något som givetvis trycker upp kurserna.

Mest noterbart för veckan är annars DJI och S&P500:s stängning över 50% av fallet (50% retracement). Också noterbart är 'Fear & Greed Index' som gått från historiska 2 (!) till att nu ligga på hela 43, dvs 7 punkter från neutral. Ett högt värde under rådande omständigheter.
Senast redigerad av sinewave 2020-04-11 kl. 09:08.
Citera
2020-04-11, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det är intressant, huruvida det påverkar börsen beror dock även på om den senaste tidens uppgång på något vis är knutet till vad man löst kan kalla att fler än färre 'ser ett ljus i slutet av tunneln'.

Jag tror (inte vet alltså) att de pengar som kom in på börsen nu i mångt och mycket handlar om personer som vill 'hinna med tåget', något som givetvis trycket upp kurserna.

Mest noterbart för veckan är annars DJI och S&P500:s stängning över 50% av fallet (50% retracement). Också noterbart är 'Fear & Greed Index' som gått från historiska 2 (!) till att nu ligga på hela 43, dvs 7 punkter från neutral. Ett högt värde under rådande omständigheter.
Jag står hellre kvar på perrongen och inväntar ett nytt tåg, ett tåg som har alla säkerhetssystem intakt.
Ser ingen anledning att rusa in på börsen nu, riskpremien är alldeles för låg (uppsidan)bättre att avvakta och gå in när man är ute ur tunneln .
Citera
2020-04-11, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Att så många mönniskor förlorar sina jobb, 14 miljoner arbetslösa över en natt, det är väl god anledning till att tro att marknaden inte återvänder?

Jag fattar inte hur börsen inte dyker med en sån Massarbetslöshet faktiskt. Den kanske svandyker när kvartalsrapporterna börjar trilla in?
Vi har tagit in en massa folk som går rakt till arbetslöshet i sverige senaste decenniet och ändå når börsen ATH, vad gör detta för skillnad?
Citera
2020-04-11, 10:00
Medlem
ormbitens avatar
Med alla blåsbälgar som man har stuckit in under elden (i form av miljarder) så kan det ju mycket väl bli så att börsen rusar upp typ tio procent eller så...
Trots att Corona sprider sig som en löpeld.

Nää jag vågar fan inte kasta in mina pengar på börsen...

Kanske så är detta bara ett hack i grafen å då missar jag förmodligen ett fantastiskt köptillfälle... eller så har vi bara sett en liten början på nedgången och kanske slutar börsåret 2020 med ett jätteminus...???

Frågan är vad som händer sen när alla miljarderna inte biter... Vem kommer att stå för notan.

Fan vet vart det är på väg...??? Har tappat hela känslan för börsens rörelser.
Citera
2020-04-11, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan

Kanske inte påverkar svenska börsen på kort sikt överhuvudtaget iom att alla utvecklade länders börser korrelerar men det skulle ju isof innebära att Sverige gjort helt rätt som ej stängt samhället. Om karantänerna visar sig vara menlösa har ju stora delar av Europa stått still i onödan medan Sverige i alla fall kört på i viss mån.
Citera
2020-04-11, 10:06
Medlem
grodafets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vi har tagit in en massa folk som går rakt till arbetslöshet i sverige senaste decenniet och ändå når börsen ATH, vad gör detta för skillnad?

För nu vill globalisterna styra skiten neråt in i en kris.

Turbulensen på börsen är varning nog att det kommer krascha igen. Alla lyckosökare får leta vidare.
Citera
2020-04-11, 10:11
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag står hellre kvar på perrongen och inväntar ett nytt tåg.

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Nää jag vågar fan inte kasta in mina pengar på börsen...
Glöm inte att rekordmånga miljonärer föddes ur finanskrisen 2008. Är det någon gång man ska börja investera på börsen så är det kanske just nu.

Frågan är vad man ska hoppa på....
Citera
2020-04-11, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Sitter med över 200 k som bränner på mitt konto. Har redan ett hyfsat stort traditionellt pensionssparande. Inväntar kraschen. Kraschen kommer men jag gör ändå inte ett skit. Känner mig jävligt uppstressad nu.

Det är pengar som ska ge mig en god ålderdom. Så jag vågar inte ta stora risker. Men att se skiten förlora värde pga hur landets ekonomi missköts känns förjävligt. Något måste jag göra för att säkra värdet!

Det där förstår jag.

Min syn på saken:

Långsiktigt pensionssparande skall inte befinna sig på sparkonton när det är nollränta. Där har man buffert för oväntade utgifter så se till att ha en sådan.

Pensionssparande om man är ung skall vara på börsen.

Är man lite äldre typ ca 50 bör man spela försiktigare. Det finns pensionsfönder som är åldersmärkta eller så kan men direkt välja en som heter typ "Balanserad" eller "Försiktig".

Så köper du några olika sådana fonder. Inte bara en för den förvaltaren kan ju vara kass, utan flera.

Men var medveten om atrt börsen ligger högt i ett läge där det kan bli recession.

Tänk också på, att även om vi inte får recession av corona lär den dyka upp ändå av annat skäl.

Börsen kanske inte stiger mycket från dessa nivåerna!!!

Hur du än gör blir det osäkrare.
Citera
2020-04-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Glöm inte att rekordmånga miljonärer föddes ur finanskrisen 2008. Är det någon gång man ska börja investera på börsen så är det kanske just nu.

Frågan är vad man ska hoppa på....

Jovisst, men det gäller nog inte de investerare som hoppade på den initiala rekylen innan den stora nedgången satte fart till botten....där vi kanske är nu.

Se OMX vid it-bubblan och finanskrisen, historien har ju en tendens att återupprepa sig. I så fall är vi nog nog i en bulltrap innan den riktiga nedgången kommer. Med det sagt är det svårt att pricka botten så bästa strategin är kanske att stegvis gå in med sina pengar under några månaders tid.

https://m.imgur.com/a/P4471Qc
Citera
2020-04-11, 11:39
Medlem
Ja historiskt så har det ju kommit ett par starka upprekyler vid stora krascher innan alla har accepterat det nya landskapet. Jag känner igen lite mönster från finanskrisen. Börsen rusar på positiva nyheter för att sedan sjunka tillbaka efter några dagar. Dock så har det ju stabiliserat sig på sistone, så det är ju hemskt vanskligt att sia om framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in