Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Krisen verkar vara över nu, dödstalen har vänt nedåt i både Italien och Spanien. Även i Sverige och USA pekar kurvorna åt rätt håll, enligt TV4 Nyheter ikväll.
Blir det börsrally i morgon? Stockholmsbörsen går väl bara och vänta på positiva nyheter. Kanske kommer alla varsel om uppsägningar inte ens att behöva tas i bruk, utan folk får behålla jobben och allt är som vanligt igen? Det hade nog i o f s varit bra om marknaden hade kylts av lite, det hade väl varit det positiva som kunde kommit ur coronakrisen. Spännande att följa utvecklingen blir det hur som helst...
Jag kände samma sak när jag läste alla dagens nyheter. Jag tror inte corona kommer att ge fler dödsfall än dubbla dagens siffra dvs 100.000 i intressanta västländer. Det är hälften mot svininfluensan. När alla fattar att siffrorna sedan snabbt går ner så kommer alla städer och länder att öppna igen.
Dock med brasklappen att det kan komma en våg 2 t.ex när man öppnar upp. Då blir börsen extremt nervös, en nerstängning till vore katastrof.
Brasklapp 2 är att jag fortfarande inte sett några konkreta siffror utom HM -46% omsättning. Det finns rimligen en bunt företag både i USA och Sverige som inte klarar detta mer än 3 månader (HM gör det). Så en del konkurser kommer att komma, typ Norwegian och Carnival Cruises.
Brasklapp 3 är att vissa branscher kan ha fått oreparerbar skada som minskar omsättningen i flera år, t.ex flyg, turism, hotell. Kanske även att vi omvärderar en del i vår gamla vardag, t.ex inte köper så mycket nya kläder osv. Allt detta kan vi följa de kommande 3-6 månaderna i företagens kvartalssiffror.
Så när jag tänker efter är det inte klart lopp än.