2020-04-05, 16:42
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag grunnar på några små poster i HM... så har ju det jävla Millicom rasat. Kanske växlar ned mitt GAV där... Jag förstod aldrig varför Millicom blev så hårt straffat. Skall de sluta nyttja telekom i sydamerika?? Varför då??

Ingen vidare koll på bolaget, men tolkar det som att de primärt har intäkter i valutor som tar mycket stryk samt skulderna i dollar?
Citera
2020-04-05, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Ingen vidare koll på bolaget, men tolkar det som att de primärt har intäkter i valutor som tar mycket stryk samt skulderna i dollar?

Aha!! Det är säkert en delförklaring i alla fall.
Citera
2020-04-05, 17:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Utan nischbanker m.m. så hade naturligtvis vinsterna i de 4 storbankerna fortsatt att öka till 5 6 7 8 miljarder i kvartalet. Jag är glad att det inte blev så. jag inväntar faktiskt motsatsen, att den för första gången på länge sjunker till 3 miljarder. Utan deras enskilt största vinstbidrag, att de kan låna för 0%, hade detta redan inträffat. Den korkade inflationspolitiken med minusränta är storbankernas räddare.
Du tänker på bankkonton. Dock är bankonton dyr upplåning. De lånar till 0% och har kostnader för transaktioner och annan hantering. Det skulle behöva låna till negativ ränta för att gå runt på de.
Så det är ingen fördel. Och nackdelen var ännu större tidigare när det var minusränta.

Att låna genom bostadsobligationer kan alla göra. 2-åriga ligger nu på 0.17%.
Den har stigit 0.12% på en månad. Så det är väl en korrigering för stigande ränta på statsobligationer till följd av stigande statlig upplåning.
Citera
2020-04-05, 17:47
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du tänker på bankkonton. Dock är bankonton dyr upplåning. De lånar till 0% och har kostnader för transaktioner och annan hantering. Det skulle behöva låna till negativ ränta för att gå runt på de.
Så det är ingen fördel. Och nackdelen var ännu större tidigare när det var minusränta.

Att låna genom bostadsobligationer kan alla göra. 2-åriga ligger nu på 0.17%.
Den har stigit 0.12% på en månad. Så det är väl en korrigering för stigande ränta på statsobligationer till följd av stigande statlig upplåning.
Jag tänker på bostadslån, som är bankernas största intäktskälla. Lurigt nog känns räntorna extremt låga för den som lånar, kanske 2.5%, men i själva verket är bankernas marginal på detta den högsta de haft. I princip får bankerna kanske 50 miljarder gratis utan att göra något, varje år, från nollräntorna.
Citera
2020-04-05, 17:59
Medlem
Stagnerad tillväxt i all ära men den som köper SEB A nu för runt 65 kr kommer nog bli väldigt nöjd med sin affär, åtminstone om horisonten är säg 5 år. Man behöver inte gifta sig med sina investeringar liksom
Citera
2020-04-05, 18:01
Medlem
Citat:
Jag tänker på bostadslån, som är bankernas största intäktskälla. Lurigt nog känns räntorna extremt låga för den som lånar, kanske 2.5%, men i själva verket är bankernas marginal på detta den högsta de haft. I princip får bankerna kanske 50 miljarder gratis utan att göra något, varje år, från nollräntorna.

Bolånen är mer pressade än så. Jag lånar för 1,09 eller vad det var.

Men visst, de har bra marginaler idag. Framförallt från kunder som inte förhandlar, eller inte är attraktiva kunder i det stora hela.
Citera
2020-04-05, 18:50
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jaja, storbanker hit och dit.

jag är lite sugen att handla nästa vecka, man är ju påskledig.

Jag grunnar på några små poster i HM... så har ju det jävla Millicom rasat. Kanske växlar ned mitt GAV där... Jag förstod aldrig varför Millicom blev så hårt straffat. Skall de sluta nyttja telekom i sydamerika?? Varför då??

HM blöder ju nu så man är kanske lite snabb in där, men jisses vilken stark Q1 det var då!!

Jag funderar på Saab. De har tagit ganska rejält med stryk. Oproportionerligt mycket kanske?
Citera
2020-04-05, 18:54
Medlem
liksom-fbs avatar
https://omniekonomi.se/stor-del-av-blancolanen-hade-hog-risk-redan-fore-krisen/a/Jo5B6P
Stor del av blancolånen hade hög risk redan före krisen

En fjärdedel av utlåningen i de stora nischbankerna var riskfylld redan innan coronakrisen bröt ut, visar DI:s genomgång. Hos Collector, Resurs Bank, TF Bank och Marginalen finns lån för knappt 22 miljarder med förhöjd risk – medan bankernas eget kapital endast uppgår till 12,7 miljarder, enligt tidningens beräkningar.

Enligt SCB har blancolån till hushållen rusat med drygt 60 procent till 280 miljarder under det gångna decenniet.

Och då kan man fråga sig om det är i nischbankerna eller storbankerna man skal vara ägare om man nu måste välja.
En effekt kan ju bli att nischbankerna är mindre aggressiva för några år. Och storbankerna kan förbättra lönsamheten.
Citera
2020-04-05, 18:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Bostadslånen är deras utlåning. Du nämnde inlåning/upplåning.
Den är dels bostadsobligationerna och dels kontosparande. Där kan vi nog approximera räntan till 0.2%. Skillnaden mellan kanske 1.5% i ulåningsränta är deras räntenetto och skall betala alla kostnader. Det är inte gratis. Och som jag nämnde så skulle nischbankerna skippa kreditbedömningen och det var deras sätt att få ned räntan. Men storbankerna får ju betala den ur räntenettot.

Vinsten per utlånad krona är inte så stor.
Citera
2020-04-05, 19:10
Medlem
Femliters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag funderar på Saab. De har tagit ganska rejält med stryk. Oproportionerligt mycket kanske?

Jag har tankat en del Saab på senare tid.
Tror på en bra relativ snabb återhämtning för dom när corona hysterin lägger sig och Greta återvänder till rampljuset.
Citera
2020-04-05, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n

Ja, jag har fyllt på med SAAB redan.

Jag vet inte vad som spökar där egentligen.

Oro över Brasilien-ordern?

Oro över Boeing och T-7?

Jag kan tycka allt under 200 är väldigt billigt, för jag förstår inte riktigt nedgången.
Citera
2020-04-05, 19:39
Bannlyst
Degen låst tyvärr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här