Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
Lite oroväckande data:
Rekordhöga satsningar på nedgång i S&P 500
Tyska Bundesbank anser att snabb återhämtning är osannolik
Tankar kring detta? Vad tror ni dagen slutar på? Blir det en rejält röd dag idag?
Ju fler som redan har blankat ju mer positivt bör det väl vara? De behöver ju köpa någon gång.
Jag sålde USA-fonden idag men det kan ju vara för tidigt.
Det finns ju mer ekonomiskt stöd och öppningar på gång liksom att ett förlorat år ju inte är hela världen. Å andra sidan blir det ju högre skuldsättningar, smittspridningen är ju bara ner för att vi har social distansiering och tar man bort den så bör den ju rimligtvis öka igen och kostnaden för att överleva året kan ju vara över en årsvinst.
För de som tillskriver fibonaccinivåerna något värde så är det väl bara Nasdaq som är uppe där vid 62% typ av fallet. Just det indexet är ju över både MA 50 och 200. Dow Jones är väl inte där ännu och där är det väl MA 50 som stor på tur och här i Stockholm är det ju bara 32% avklarat och vi är ju inte ens framme vid MA 50 ännu.
För nedgången ner blev det ju inte värre än de där typ 32%.
Jag tycker det är svårt att veta vad man skall tro . Amerikanska börsen mot BNP och mot förväntad avkastning var kanske högt värderad och företagen hade ju goda vinstmarginaler med. Nu ökade väl både skuldsättning och utsikterna för många förvärrades väl. Å andra sidan hade allt varit mer normalt värderat i början kan man väl tycka att 30% rabatt borde räcka fint på längre sikt?
Jag lade sälj på globalfonden med men den är jag mer osäker på för annat har ju inte stigit lika mycket som nasdaq, å andra sidan inte med lika goda förutsättningar heller kanske. Tänkte väl egentligen sälja 70-80% eller möjligen 50 eller 100% jag visste inte men blev ont om tid så drog till med 100 .. Fast där är det väl så att jag fungerar på att köra på MS INVF Global Opportunity eller vad den heter istället eventuellt men det är kanske dumt och en miss så det motivet finns också.
Tänkte jag kunde köpa guld istället men vet inte om xtrackers eller xetras är vettigast. Men en del global kunde jag ju haft kvar. Anledningen till att jag sålde något alls där är att jag har köpt en del aktier under nedgången och det var väl tanken men jag funderar ju på om jag är dum som har köpt på mig "på toppen" med ..
Ska man bara köpa 50% av respektive guld ETF? Svarar Avanza på frågor om hur sådant fungerar?
Inget av det jag skriver är ekonomisk rådgivning och jag har inte mycket koll på vad jag talar om och det bör inte användas som beslutsunderlag för någon annan och är verkligen inte en rekommendation för vad du skall göra.
... kanske köper lite ms infv global imorgon ..
Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymfb
Jag har bara swedbank och tele2 aktier. Köpte på 106 och 135 kurs. Är det stabila aktier eller kommer ett ras att även påverka dessa?
Läste något innan idag som jag tror löd att banker som inte gjorde så mycket vinst kunde drabbas hårt av kreditförlusterna eller så. Var kanske där det stod att det var sydeuropeiska banker det var mest riskabelt för. Någon text på Avanza?
Ser jag till mig själv skall det ju mycket till att jag skulle säga upp Internetuppkopplingen och telefonabbonemanget. Antar det senare kanske ryker senare men sedan kan ju diskuteras hur mycket trafik och så man behöver. Å andra sidan tillhör jag ju de som körde IRC på modem en gång i tiden .. Min "kommunikationskostnad" är runt drygt 500 kr / månad vilket ju egentligen är 5 eller drygt 5% av vad jag har att leva på så gentemot det är det ju inte en obetydlig kostnad och en om man vill ha mer pengar som det vore bra att skära i. Personligen äger jag Millicom istället men de har ju inte alls klarat sig lika bra som Tele2 och jag har egentligen ingen större koll på varför, Sydamerika mycket fattigare och större risk att tappa kunder?
Citat:
Ursprungligen postat av
fisk123
Jag är fortsatt likvid utom att jag behållt Investor sedan köpet i maj 2019, samt tankat på den när den rasat under 400. I övrigt inväntar jag nedgång framöver. Inte rimligt att börsen ligger på de nivåer de gör nu, folk är alldeles för optimistiska och tänker inte längre än näsan räcker.
Att pandemin lägger sig är en sak, de ekonomiska följderna, alla konkurser och vad de innebär.. det är en annan. En medicin eller ett vaccin löser inte den biten.
.. som kanske inte kommer. Problemet är ju att avkastningen på statsobligationer inte är toppen den heller. Sedan kan man ju fråga sig hur säkra de ens är.