Citat:
Ursprungligen postat av
THS
Jag bor i San Francisco och det är nästan ingen jag ser som betalar med kontanter. Jag har vanligtvis inte med mig plånboken när jag går hemifrån. Man betalar med mobilen eller med ett kort. Till och med loppmarknaderna tar kort.
Inget unikt för svenskar med andra ord.
och i 98% av övriga världen är det bara cash som gäller.
bara idioter,tanklösa och totalt lättlurade idioter som inte fattar bättre använder kort.
Resten av världen använder cash till största delen.
i tyskland och många länder i europa kan du inte ens betala en öl på baren med kortet eller åka taxi eller fika på cafe om du inte har riktiga pengar.
För att de har integritet och de är inte lika lättlurade som svenskar samtidigt som de inte vill ge kontrollen ifrån folket till banker och makthavare och behålla jobben för vanligt folk.
Ja kortanvändning har gjort en helvetes massa människor arbetslösa till bankernas fördel.
Vi betalar alltså dubbelt.
Först kortavgift till bankerna(de borde betala kortavgift till butikerna för att korten sparar massa pengar för bankerna som de kan lägga på hög)
för nöjet att de ska slippa ha svensk personal sen a-kassa=högre skatt för alla som blir arbetslösa av att folk i sverige inte fattar bättre.