2020-02-12, 04:04
Medlem
Foxxyboxs avatar
Hatar sedlar och mynt så grovt mycket. Skönare med kort och slippa allt runtomkring och dra exakt summa hela tiden eller slippa växla stora sedlar för småköp.

Orka ha 400'000+ I sedlar hemma.

Kommer aldrig mer använda kontanter om jag inte blir tvingad under pistolhot.
Citera
2020-02-12, 04:24
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Att släpa omkring på ett gammalt koskinn det orkar jag fan inte

Det där är fanimej anledningen till att jag aldrig använder kontanter. Tack för att du satte ord på det.
Citera
2020-02-12, 04:36
Medlem
Sicka problem endel människor har.
Citera
2020-02-12, 04:46
Medlem
kansascityshuffles avatar
Du har en poäng i det du skriver. Binära siffror. Makthavarna behöver bara trycka på en knapp för att stjäla allt. Om 50 år har vi säkert inga fysiska banker.

Vad händer om jag blir rånad på alla mina ägodelar. Så har jag 50.000kr i kontanter. Vad händer om de inte tar emot kontanter?
Citera
2020-02-12, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THS
Jag bor i San Francisco och det är nästan ingen jag ser som betalar med kontanter. Jag har vanligtvis inte med mig plånboken när jag går hemifrån. Man betalar med mobilen eller med ett kort. Till och med loppmarknaderna tar kort.

Inget unikt för svenskar med andra ord.

och i 98% av övriga världen är det bara cash som gäller.

bara idioter,tanklösa och totalt lättlurade idioter som inte fattar bättre använder kort.

Resten av världen använder cash till största delen.

i tyskland och många länder i europa kan du inte ens betala en öl på baren med kortet eller åka taxi eller fika på cafe om du inte har riktiga pengar.

För att de har integritet och de är inte lika lättlurade som svenskar samtidigt som de inte vill ge kontrollen ifrån folket till banker och makthavare och behålla jobben för vanligt folk.
Ja kortanvändning har gjort en helvetes massa människor arbetslösa till bankernas fördel.
Vi betalar alltså dubbelt.

Först kortavgift till bankerna(de borde betala kortavgift till butikerna för att korten sparar massa pengar för bankerna som de kan lägga på hög)
för nöjet att de ska slippa ha svensk personal sen a-kassa=högre skatt för alla som blir arbetslösa av att folk i sverige inte fattar bättre.
Citera
2020-02-12, 04:58
Medlem
kangas92s avatar
Låter som TS är en arg becknare som inte har råd eller kunskap att tvätta sina pengar, och blir sur för att inte kunna spendera sina pengar i vanliga affärer.

Finns så mycket fördelar med att ha sina pengar på banken, än o springa runt med sedlar i fickan.
Citera
2020-02-12, 05:09
Medlem
Jobbiga med kontanter är att man alltid har en massa mynt och sedlar liggandes överallt. Slutar med att man har 40 enkronor, nu "måste" jag köpa något litet för att bli av med skiten och därav går och köper något jag inte ens vill ha, alternativet är att stå i 20 minuter och mata mynt vid ett större köp när det hade tagit 5 sekunder med kort.

Sen är det ju inte bara banken som inte har någon koll på vad jag köpt i efterhand, jag vet bara att jag tog ut pengar vid något tillfälle.

Ett problem vilket är mer relevant när man är utomlands är att man kan knappt se skillnaden på sedlarna när det är mörkt, drygt att behöva en ficklampa för att kunna betala.

Du kan inte heller få någon bra cash-back på dina köp så allt är lite dyrare.
Citera
2020-02-12, 05:09
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Självklart, första dygnet. Frågan är vad du gör dygn 5 eller 6 när handlaren gått över till stearinljus i butiken och miniräknare med kvittensblock för transaktionerna?

Det kan bli verklighet, jag hoppas nästan lite på det så att det skvalpar till lite i vår ankdamm och folket vaknar istället för att det skall bli fullständig katastrof i händelse av en långvarig problematik exempelvis väpnad konflikt.
Du drömmer, dygn 5-6 kommer inte Ica handlaren ha öppet och sitta med några stearinljus och välkomna fånar med kontanter, dag 5-6 är affären troligen redan plundrad på allt av värde.
Citera
2020-02-12, 05:37
Medlem
448s avatar
För några år sen var det ett strömavbrott en semesterkväll och jag skulle fika på ett cafe.
Ingen kunde köpa vare sig fika eller käk utom jag , sen kom det en bunt småbrudar.
Dom hade stålar och kunde fika också så vi var dom enda som satt där käka räkmackor.
Satt o snacka med dom och deras skitrika farsor hade lärt dom att dissa ställen som inte
tog cash - haha 👍

Desutom var det skitmånga semesterfirare som inte kunde supa på krogarna på nån timma😆
Vissa räddades att några ställen körde offline på kortena eller skrev nota men bara dom med cash
satt lyckliga med en bärs i näven
Citera
2020-02-12, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Jag kan bara instämma!

Hur kan vi lösa en samlad aktion kring detta?

om 10.000 svenskar köper mat från danmark eller norge, och plockar på sig ett matförråd, och strejkar från att handla på typ ICA eller konsum. sen kräver vi att dom ska ta kontanter för att vi ska forsätta handla igen. annars fortsätter vi att desertera till norge o danmark.

VIVA LA REVOLUZION
Citera
2020-02-12, 05:49
Medlem
SvenskHODLers avatar
100% kontant så mycket det går... Såklart.

Har folk tänkt på vilken otrolig nedgradering i privatliv, frihet och anonymitet som övergången till kort har varit de senaste 10-20 åren? Banken (och staten, skatteverket) har full koll på dina exakta rörelser där du går och spenderar med kortet, alla buss, tåg och flygresor du gör.

Lika illa är det att du inte kan skicka/ta emot pengar från andra utan att vara rädd att banken ska ställa frågor vad du håller på med för skumma affärer och behandlar dig som en brottsling.

Med kontant slipper du allt sånt. Du kan byta pengar för tjänster med vem som helst när som helst.
* Om internet / tekniken strular
* Vid strömavbrott
* Ingen övervakning/loggning
* Ingen mellanhand (typ bank) som "stoppar" din överföring plötsligt

Nackdelar med kontant:
* Lite jobbigt att få växeln att bli exakt, dela nota är ibland också jobbigt i större sällskap.

Kontant vinner alltså på alla punkter. Men folk är ignoranta och låter sig helt köras över av staten och bankerna.
Citera
2020-02-12, 06:13
Medlem
Innominatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
För några år sen var det ett strömavbrott en semesterkväll och jag skulle fika på ett cafe.
Ingen kunde köpa vare sig fika eller käk utom jag , sen kom det en bunt småbrudar.
Dom hade stålar och kunde fika också så vi var dom enda som satt där käka räkmackor.
Satt o snacka med dom och deras skitrika farsor hade lärt dom att dissa ställen som inte
tog cash - haha 👍
Dricka kallt kaffe och äta räkmackor som stått i rumstemperatur 😟
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in