2020-02-12, 06:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Du drömmer, dygn 5-6 kommer inte Ica handlaren ha öppet och sitta med några stearinljus och välkomna fånar med kontanter, dag 5-6 är affären troligen redan plundrad på allt av värde.

Självklart kommer folk arbeta för att samhället skall fungera så normalt som möjligt. Tillgång och efterfrågan räcker för att inse detta desdutom.
Citera
2020-02-12, 06:20
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innominata
Dricka kallt kaffe och äta räkmackor som stått i rumstemperatur 😟

Ha fan kylarna tappar ju inte kylan på en sekund och kaffet svalnar ju inte på en sekund.
Fatöl dock blir varm direkt då det är slangen som är kyld och inte fatena

Uppkäftiga näbbgäddorna till tjejer som visserligen gjorde dyra inköp gav ett råd om inte stället tog kontanter:

Be dom använda sina egna kort och betala dom annars dissa , ha deras farsor hade la massa svarta pengar 😆
Citera
2020-02-12, 06:24
Medlem
Innominatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ha fan kylarna tappar ju inte kylan på en sekund och kaffet svalnar ju inte på en sekund.
Nä men på en timma
Citera
2020-02-12, 06:33
Medlem
448s avatar
Citat:
Nä men på en timma

Västkustkafe=räkmackor=finns några hundra kilo is

Var nått strömavbrott nån annan gång som var omfattande och långt - folk hade köpt glass och 200kr räckmackor nästan gratis - dom skulle slänga skiten men båtarna och husbilarna hade i många fall egna elsystem och kylar och frysar - båtarna var inte några 7m snipor med kylbox utan 10 milles...

Cash is king
Citera
2020-02-12, 06:36
Medlem
Gurglarens avatar
Använder väl kontanter nån gång om året om jag måste. Är ju väldigt mycket mer omständigt. Ni som använder kontanter enbart - eller hur ni har bankkort som också kostar avgift? Banken får exakt lika mycket med andra ord även om ni använder kontanter är är coooola på flashback.
Citera
2020-02-12, 06:36
Medlem
Tycker det är intressant att ni inte ens tagit upp fördelarna med kort, den största - att kunna spåra penningtvätt och illegal handel. I ett sånt samhälle och värld som vi lever i idag är detta guldvärt att kunna spåra och stoppa. Ni sitter här och pratar om hur jävla bra det är med kontanter men samtidigt hade ni tappat det totalt om "svenskar" hade finansierat vapen, bomber, sålt människor och knark till resten av världen medan "Sverige" hade godkänt detta. (klart detta fortfarande sker men inte ens i määäärheten av hur det hade varit om alla körde kontanter)

Ni måste väl förstå själva hur jävla många som tex försöker sälja/köpa varor och människor på svarta marknaden som blir stoppade just tack vare spårning av transaktioner? Klart vissa ändå glider igenom men tänk er hur det hade sett ut om alla använde kontanter, helt omöjligt att spåra sånt här då. Jag är i alla fall jävligt glad att man har lite jävla koll på vad idioter utanför och i detta land gör.
Citera
2020-02-12, 07:11
Medlem
Aktieklipparns avatar
Brukar alltid ha minst 10.000 i kontanter som extra reserv.

Vad gör man annars vid längre strömavbrott.. sårbart samhälle vi lever i.

Dessutom har jag tjänat ganska mycket på att betala med kontanter
tex 5000kr när jag köpte en kamin. Även till diverse service och tjänster.

Vanligtvis betalar jag nästan alltid med kort och Swish för enkelhetens skull
Senast redigerad av Aktieklipparn 2020-02-12 kl. 07:13.
Citera
2020-02-12, 07:20
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Brukar alltid ha minst 10.000 i kontanter som extra reserv.

Vad gör man annars vid längre strömavbrott.. sårbart samhälle vi lever i.

Dessutom har jag tjänat ganska mycket på att betala med kontanter
tex 5000kr när jag köpte en kamin. Även till diverse service och tjänster.

Vanligtvis betalar jag nästan alltid med kort och Swish för enkelhetens skull

Jag har numera alltid c:a 60-70 lax i säkert förvarade men lätt o plocka ut 3 valutor jämt fördelade.

Hemma skall man alltid ha nån tusenlapp i små valörer
Citera
2020-02-12, 07:35
Medlem
ormbitens avatar
Hm... Funderade...
Om man går in i en butik som inte tar kontanter, handlar och kommer fram till kassan och bara lägger kontanter på kassadisken och bara tar varorna och går därifrån...
Har jag då gjort en brottslig handling?
Vad ska personalen göra?
Hindra mig i dörren, tillkalla polis och hävda att jag inte har betalat för varorna...?

Personligen tycker jag att det borde lagstiftas att alla butiker måste ta emot kontanter.

Själv driver jag bensinstation och jag kommer aldrig någonsin att sluta ta emot kontanter.
Citera
2020-02-12, 07:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Vad ska du köpa där? Rå korv som legat i rumstemperatur.
Smält glass? Om det inte är vinter, då kanske dom säljer fryst rå korv. I skenet från ett stearinljus.

Jävligt sant! Ja, går elen så finns det ju ändå inget käk att köpa - ÄVEN om man råkar ha cash.
Citera
2020-02-12, 07:38
Medlem
Jag har sedan läng övergett plånboken och har bara mobilen i ett fodral med några kort. Finns ingen plats för kontanter och jag saknar dem aldrig heller. Kan inte ens mynten längre, har vi tvåkronor? Finns femtiöringen kvar, är det fortfarande silverfemmor?

Lite ohygieniskt med cash också förresten.
Citera
2020-02-12, 07:44
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Bara för att man kunde ha cash hemma betyder inte det att folk faktiskt hade massa cash hemma.
Det är helt sant. Men det var inte så ovanligt som du vill påskina. Sen spelar inte det så jättestor roll heller. Grejen är att i händelse att man börjar se en katastrof komma så kan staten gå ut med ett meddelande om att beredskapsnivån är höjd och att man därför rekommenderas att gå och ta ut 10000kr i kontanter och ha hemma.

Citat:
Om elen går kan man inte handla på de stora matkedjorna eftersom deras kassasystem kräver el och de är förbjudna av Skatteverket att handla utanför kassasystemet.

Min lokala korvmoj skulle däremot ta cash eller vilken annan betalning som helst vid ett längre elavbrott.
Men herregud. Menar du på fullaste allvar att man inte skulle försöka hitta en lösning på sådant när det råder undantagstillstånd?

(Och då förutom det faktum att lokala gatukök inte skulle kunna fortsätta sin verksamhet om elen går. Däremot kan livsmedelsbutiker sälja torrvaror och konserver utan problem.)
Senast redigerad av SittFint 2020-02-12 kl. 07:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in