2020-02-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BFG9000
Jag känner mig inte trygg med kontanter pga risk för rån, och jobbigt att hålla reda på kontanter som man lätt kan tappa bort jämfört med ett kort. Tappar jag kortet kommer jag inte bli av med pengar. Och Jag har inte direkt valt att vi 2020 har ett nästan kontantfritt samhälle.
Risk för rån? Som ts säger vissa tänker verkligen inte längre än näsan räcker

Kom tillbaka sen när alibaba har rånat dig på samtliga tillgångar genom att pistolhota dig att föra över pengar med mobilen

Kontanter då väljer du själv hur stor risk du vill ta
(Och spenderar inte för mycket på krogen 😜 )
Citera
2020-02-11, 21:04
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
De enda centralbankspengar vi privatpersoner har tillgång till är tada kontanter. Allt handlar inte om bekvämlighet, det skall funka i krig och naturkatastrof också...

Här har du det från hästens mun: https://www.breakit.se/artikel/22470...ver-en-e-krona

Citat:
Åter igen sätt dig in i skillnaden mellan centralbankspengar och affärsbankspengar så fattar du hur fel du har i detta. Nu har du skrivit samma felaktighet 2 gånger, det blir inte mer rätt för det tyvärr.
Så berätta skillnaden på pengar jag tar ut över disk mot pengar jag tar ut ur väggen i samma bank.
Sedlarna trycks av Riksbanken, antar att det är vad du menar med 'centralbankspengar', men de dras från mitt konto i en affärsbank, oavsett om jag tar ut över disk, i automat, eller betalar med kort. Ergo, mitt saldo hos affärsbanken minskar.
Är det vad du menar med 'affärsbankspengar'? Pengarna distribueras inte ens av Riksbanken längre.

Förklara den märkvärdiga skillnad som finns på en femhundring jag tar ut över disk från den jag tar ut ur väggen. Och förklara också skillnaden på om jag tar ut den och ger den till dig jämfört med om jag Swishar den till dig och du tar ut den ur en automat. Blev den plötsligt Riksbankspengar då, när du tog ut den? Men den var 'affärsbankspengar' när jag flyttade den från mitt konto till ditt?

Jag får känslan att du sett lite för många konspirationsvideos på tuben, och läst för lite ekonomi, men det är bara mon känsla ...
Citera
2020-02-11, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Ja, frågan är seriös... Ställe efter ställe slutar ta emot kontanter som betalningsalternativ pga. er, ni ger mer och mer makt åt bankerna... Bankerna kommer att pissa er (oss) ännu mer i munnen ju mer beroende "vi" gör oss av våra förbannade plastkort... Och plastkorten kommer att vara helt värdelösa vid diverse katastrofer.

Hur jävla svårt är det att ta ut några tusen varje månad och betala på säg, vart 3:e ställe med kontanter? Det räcker, förmodligen, för att alla ställen ska behålla kontanter som alternativ... Men nej, ni är för korkade för att förstå en sån simpel sak, tänker inte längre än näsan räcker, istället ska det betalas med kort överallt så att bankomat efter bankomat lägger ner. "Men kort är ju så smidigt! Och det kommer aldrig att krångla, det kan man lita på"... Jag hoppas bankerna rövknullar varenda svensk allteftersom kontanter fasas ut och att dom lägger in fler kort-avgifter... Skit ska skit ha!

Det kommer nya banker hela tiden så "makten" de har sprids ut över fler och fler aktörer vilket i slutändan betyder ingen makt.
Du ger banken makt genom att ha samma bank hela livet. Byt bank om du hittar ett bättre alternativ.
Citera
2020-02-11, 21:08
Medlem
Varför betalar vi fan inte med pälsar, kameler och döttrar.....ja kanske för att det är förlegat, precis som kontanter, har man inget att dölja så är väl betalkort bästa uppfinningen sen skivad skogaholmslimpa....och jag är äldre än gatan du bor på. Sluta va så paranoid. papperspengar har inget värde i sig, precis som preppers tror guld har det. Ingen vill ha guld om jorden går under, man vill ha rent vatten och mat, ni ungdomar alltså
Senast redigerad av bul-11-33 2020-02-11 kl. 21:11.
Citera
2020-02-11, 21:09
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Precis, och kort började man med för att det här med kontanter var så in i helvete jävla meckigt. Plus att de försvann när man blev rånad, vilket man blev(men inte blir, längre).

Du förstår alltså varför koppar och guld byttes mot sedlar, men inte varför sedlar byttes mot kort och Swish, eller Google pay?
Jodå, jag förstår det till fullo och jag skrev även att problemet med kort är att det gör oss väldigt sårbara. Därför behövs ett alternativ, dvs kontanter. Rent teoretiskt skulle man kunna välja guld, silver och koppar istället men kontanter är utan tvekan det smidigaste alternativet.

Det är dessutom rätt löjligt att jämställa mecket som koppar innebar med mecket med kontanter. Visst är kort smidigare, men smidighetsskillnaden mellan kort och kontanter är bra jävla mycket mindre jämfört med kontanter och metaller på lösvikt.

Och ja, det har vissa fördelar när man blir rånad, men det har ju knappast eliminerat problemet.
Citera
2020-02-11, 21:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Så berätta skillnaden på pengar jag tar ut över disk mot pengar jag tar ut ur väggen i samma bank.
Sedlarna trycks av Riksbanken, antar att det är vad du menar med 'centralbankspengar', men de dras från mitt konto i en affärsbank, oavsett om jag tar ut över disk, i automat, eller betalar med kort. Ergo, mitt saldo hos affärsbanken minskar.
Är det vad du menar med 'affärsbankspengar'? Pengarna distribueras inte ens av Riksbanken längre.

Förklara den märkvärdiga skillnad som finns på en femhundring jag tar ut över disk från den jag tar ut ur väggen. Och förklara också skillnaden på om jag tar ut den och ger den till dig jämfört med om jag Swishar den till dig och du tar ut den ur en automat. Blev den plötsligt Riksbankspengar då, när du tog ut den? Men den var 'affärsbankspengar' när jag flyttade den från mitt konto till ditt?

Jag får känslan att du sett lite för många konspirationsvideos på tuben, och läst för lite ekonomi, men det är bara mon känsla ...

Skillnaden är att affärsbankspengar är en IOU från banken. Den kontanta sedeln är en IOU som Svenska staten garanterar. Utan att gå till personangrepp får jag bilden av en oerhört naiv person som aldrig sett minsta problem. Det räcker med lite strömavbrott eller en bankstrejk för att kortsystemen skall kunna lamslås. Detta är fakta som MSB varnar för och rekommenderar allmänheten att ha lite kontanter hemma. Riksdagen lagstiftade nyligen kring kontanthanteringen just av sådana här skäl.

Folk som argumenterar emot kontanter har helt enkelt inte gjort sin hemläxa hoppas jag, annars är de lika onda som affärsbankerna...

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...alla_H701FiU29
Citera
2020-02-11, 21:12
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Varför betalar vi fan inte med pälsar, kameler och döttrar.....ja kanske för att det är förlegat, precis som kontanter, har man inget att dölja så är väl betalkort bästa uppfinningen sen skivad skogaholmslimpa....och jag är äldre än gatan du bor på. Sluta va så paranoid. papperspengar har inget värde i sig, precis som preppers tror guld har det. Ingen vill ha guld om jorden går under, man vill ha rent vatten och mat, ni ungdomar alltså
Tragiskt att det inte bara är ungdomen som är så naiv. "Har man inget att dölja", herregud...
Citera
2020-02-11, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Ja, frågan är seriös... Ställe efter ställe slutar ta emot kontanter som betalningsalternativ pga. er, ni ger mer och mer makt åt bankerna... Bankerna kommer att pissa er (oss) ännu mer i munnen ju mer beroende "vi" gör oss av våra förbannade plastkort... Och plastkorten kommer att vara helt värdelösa vid diverse katastrofer.

Hur jävla svårt är det att ta ut några tusen varje månad och betala på säg, vart 3:e ställe med kontanter? Det räcker, förmodligen, för att alla ställen ska behålla kontanter som alternativ... Men nej, ni är för korkade för att förstå en sån simpel sak, tänker inte längre än näsan räcker, istället ska det betalas med kort överallt så att bankomat efter bankomat lägger ner. "Men kort är ju så smidigt! Och det kommer aldrig att krångla, det kan man lita på"... Jag hoppas bankerna rövknullar varenda svensk allteftersom kontanter fasas ut och att dom lägger in fler kort-avgifter... Skit ska skit ha!
Handlar det mesta på nätet. Det är omöjligt att betala med kontanter då. De få gånger som jag handlar i fysisk butik så använder jag kortet. Tror inte ens att de tar emot kontanter.
Citera
2020-02-11, 21:14
Medlem
Citat:

Pengarna på ditt konto är affärsbankspengar. De är inte utgivna av riksbanken utan av banken själv. Ditt tillgodohavande på banken är en fodring mot banken i motsvarande mängd centralbankspengar. När du betalar med ditt kort är det enda som händer att fodringen (och därmed skulden) flyttas runt.

Riksbanken ger ut centralbsnkspengar deös i fysisk form och dels i elektronisk. Men det är bara banker som kan ha konton hos Riksbanken med elektroniska kronor. Riksbanken har startat ett projrkr, kallat eKrona, där de ser över möjligheten att ge ut elektroniska centralbankspengar till privatpersoner.

Läs gärna här:
https://www.riksbank.se/sv/betalning...anter/e-krona/

Och här:
https://www.riksbank.se/sv/betalning...vad-ar-pengar/
Citera
2020-02-11, 21:14
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Jag hatar mynt, jag använder typ PFC googla.

Hur gör du i kris när mobilnätet går ner och ligger nere dag efter dag?
Citera
2020-02-11, 21:16
Medlem
Citat:
Skillnaden är att affärsbankspengar är en IOU från banken. Den kontanta sedeln är en IOU som Svenska staten garanterar. Utan att gå till personangrepp får jag bilden av en oerhört naiv person som aldrig sett minsta problem. Det räcker med lite strömavbrott eller en bankstrejk för att kortsystemen skall kunna lamslås. Detta är fakta som MSB varnar för och rekommenderar allmänheten att ha lite kontanter hemma. Riksdagen lagstiftade nyligen kring kontanthanteringen just av sådana här skäl.

Folk som argumenterar emot kontanter har helt enkelt inte gjort sin hemläxa hoppas jag, annars är de lika onda som affärsbankerna...

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...alla_H701FiU29
Det är ju bra men om det är strömavbrott så funkar inte butikens kassa och jag får ändå inte handla med mina kontanter. Därför har jag tänkt att det är onödigt med kontanter hemma.
Citera
2020-02-11, 21:18
Medlem
BFG9000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrandiLove
Risk för rån? Som ts säger vissa tänker verkligen inte längre än näsan räcker

Kom tillbaka sen när alibaba har rånat dig på samtliga tillgångar genom att pistolhota dig att föra över pengar med mobilen

Kontanter då väljer du själv hur stor risk du vill ta
(Och spenderar inte för mycket på krogen 😜 )
Man har ju pengar liggandes på sparkonto som jag skrev innan. Så kanske några tusen ryker istället för allt man sparat ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in