Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
De enda centralbankspengar vi privatpersoner har tillgång till är tada
kontanter. Allt handlar inte om bekvämlighet, det skall funka i krig och naturkatastrof också...
Här har du det från hästens mun:
https://www.breakit.se/artikel/22470...ver-en-e-krona
Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Åter igen sätt dig in i skillnaden mellan centralbankspengar och affärsbankspengar så fattar du hur fel du har i detta. Nu har du skrivit samma felaktighet 2 gånger, det blir inte mer rätt för det tyvärr.
Så berätta skillnaden på pengar jag tar ut över disk mot pengar jag tar ut ur väggen i samma bank.
Sedlarna trycks av Riksbanken, antar att det är vad du menar med 'centralbankspengar', men de dras från mitt konto i en affärsbank, oavsett om jag tar ut över disk, i automat, eller betalar med kort. Ergo, mitt saldo hos affärsbanken minskar.
Är det vad du menar med 'affärsbankspengar'? Pengarna distribueras inte ens av Riksbanken längre.
Förklara den märkvärdiga skillnad som finns på en femhundring jag tar ut över disk från den jag tar ut ur väggen. Och förklara också skillnaden på om jag tar ut den och ger den till dig jämfört med om jag Swishar den till dig och du tar ut den ur en automat. Blev den plötsligt Riksbankspengar då, när du tog ut den? Men den var 'affärsbankspengar' när jag flyttade den från mitt konto till ditt?
Jag får känslan att du sett lite för många konspirationsvideos på tuben, och läst för lite ekonomi, men det är bara mon känsla ...