2020-02-12, 20:29
Medlem
Bankerna kommer spåra ur med utlåningarna ännu mer om allt sker digitalt. Först var det guldmyntfoten, nu riskerar kontanter att försvinna. Det borde leda till en påbyggnad på skuldberget och ökad kontroll.

Ha minst 30% i cash.
Senast redigerad av salsadansaren 2020-02-12 kl. 20:33.
Citera
2020-02-12, 20:39
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Jag kan bara instämma!

Hur kan vi lösa en samlad aktion kring detta?
Hamstra pengar (kontanter), bygga ett anarkistiskt forex.
Citat:
Ursprungligen postat av Sasoki
Oj oj mini Hitler slappna av
Sant dock, flyr man sitt fosterland för ekonomisk lycka så är man en ynkrygg ovärdig sitt nya värdland..
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Mindre risk för rån.
Så om man gör vardaglig handling i diverse affärer på summor under 500 kr så anser du att risken för rån är förhöjd? Skummis.
Citera
2020-02-12, 21:00
Medlem
Tim.Whatleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Menar du att det blir för tungt att bära? Man behöver aldrig ha mer än 1 enkrona, 2 tvåkronor, 1 femkrona och 1 tiokrona.

Jag menar att man får växel nästan hela tiden när man handlar och det blir bra mycket mer mynt än det du räknar upp. Om man gör småköp för att bli av med småmynten så gör man ju egentligen köp som man inte hade behövt göra om man handlar med kort.
Citera
2020-02-12, 21:07
Medlem
Självscanning i matvaruaffären - måste betala med kort
Lunch/fika/krog/restaurang - fler och fler tar inte ens kontanter längre
Tanka bilen - orka gå via kassan

Där är nog 90% av mina köp. Så jag vet inte.. Det blir som omständigt för mig att använda kontanter. Även om jag alltid har några hundringar på mig ifall nåt inte skulle funka.
Citera
2020-02-12, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Lättare att tappa bort kontanter jämfört med ett kort? Lamare ursäkt har jag nog aldrig hört... Du kan ha kontanterna på samma ställe som kortet? Nej, du har kanske inte röstat för att ta bort kontanterna men det är ditt beteende och dina likasinnades beteenden som rår för att ställen tar bort kontanter som alternativ.

Men ni fattar inte hur jävla ofördelaktigt det kommer att bli såsmåningom.. Men fortsätt du tänka som du gör, men kom då fan inte och gnäll sen heller.

Svårt att få tillbaka 2 lax i kontanter, jämfört med att spärra en kort med 40 lax på etc.
Citera
2020-02-12, 21:55
Medlem
som sagt man blir överöst med mynt om man betalar med cash
Citera
2020-02-12, 22:10
Medlem
FHBKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippiebash
Självscanning i matvaruaffären - måste betala med kort
Lunch/fika/krog/restaurang - fler och fler tar inte ens kontanter längre
Tanka bilen - orka gå via kassan

Där är nog 90% av mina köp. Så jag vet inte.. Det blir som omständigt för mig att använda kontanter. Även om jag alltid har några hundringar på mig ifall nåt inte skulle funka.
Dålig matvaruaffär som kör självskanning och helt blockerat kontanter.
På alla ICA, Willys och Coop jag besökt finns att betala kontant. Coop är sämst däremot då man måste vänta på personal, men övriga finns jämt personal med kassa där man kan betala kontant.

För övrigt är jag själv pantad, förutom när jag pantar och får kontanter, panta gör mig mindre pantad enligt ts.
Vid eftertanke av ts däremot så kommer jag börja köra kontanter oftare, sedlar.
Ni kan t.ex på mataffär be om ta ut 100 kr i kontant, sedan säg t.ex nästa gång ni handlar över 100 kr, kör 100 kr kontant och resten kort, speciellt om man har tid över, tar inte längre tid om man inte kör självskanning helt själv och ingen personal på plats. Vid vanliga kassor är knappt något skillnad alls i tid att lägga ner för hjälpa med kontant system
Citera
2020-02-12, 22:22
Medlem
Handlade mat förra helgen. Kö lång som fan 10-15 pets och står stilla. Kortläsarproblem. Bara 1 eller 2 banker funkade. Plus kontanter. Gick bra förbi i kön. Inte många som hade 1000 kr på sig!
Citera
2020-02-12, 22:26
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Handlade mat förra helgen. Kö lång som fan 10-15 pets och står stilla. Kortläsarproblem. Bara 1 eller 2 banker funkade. Plus kontanter. Gick bra förbi i kön. Inte många som hade 1000 kr på sig!
En sån underbar känsla det är.
Citera
2020-02-12, 22:29
Medlem
Verkligen. Kortidioter. Speciellt hatar dem som betalar 15-50 kr i kön under lunchen. Mkt snabbare med kontanter!
Citera
2020-02-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FHBK
Dålig matvaruaffär som kör självskanning och helt blockerat kontanter.
På alla ICA, Willys och Coop jag besökt finns att betala kontant. Coop är sämst däremot då man måste vänta på personal, men övriga finns jämt personal med kassa där man kan betala kontant.

För övrigt är jag själv pantad, förutom när jag pantar och får kontanter, panta gör mig mindre pantad enligt ts.
Vid eftertanke av ts däremot så kommer jag börja köra kontanter oftare, sedlar.
Ni kan t.ex på mataffär be om ta ut 100 kr i kontant, sedan säg t.ex nästa gång ni handlar över 100 kr, kör 100 kr kontant och resten kort, speciellt om man har tid över, tar inte längre tid om man inte kör självskanning helt själv och ingen personal på plats. Vid vanliga kassor är knappt något skillnad alls i tid att lägga ner för hjälpa med kontant system
Hur gör man det på willys då? aldrig fattat? betala med kontanter allså efter man självscannat
Citera
2020-02-12, 22:56
Medlem
LongfellowDeedss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ha mynten i plånboken så ramlar dom inte ut
Vem fan har plånbok 2020 😂 Antar att du är 65+
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto