2020-02-12, 00:24
Medlem
Miys avatar
Jag använder kort för att inte har någon lust att betala med kontanter, därav struntar jag i om wt-valutan
försvinner eller inte.
Citera
2020-02-12, 00:36
Medlem
Innominatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om elen går kan man inte handla på de stora matkedjorna eftersom deras kassasystem kräver el och de är förbjudna av Skatteverket att handla utanför kassasystemet.

Min lokala korvmoj skulle däremot ta cash eller vilken annan betalning som helst vid ett längre elavbrott.
Vad ska du köpa där? Rå korv som legat i rumstemperatur.
Smält glass? Om det inte är vinter, då kanske dom säljer fryst rå korv. I skenet från ett stearinljus.
Citera
2020-02-12, 01:08
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidnightFlower
Jag använder inte kontanter för att jag helt enkelt tycker att det är ohygieniskt.

Jag utgår ifrån att du rengör din telefon varje dag med handsprit ?

Kontanter är inte smutsigare än din telefon.
Citera
2020-02-12, 01:11
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petermadsen
Håller med dig till 100%. En gammal trevlig Rikspolischef vid namn Björn lobbade för att vi behöver kontanter.

http://www.kontantupproret.se/

Även Cirkus Scott killen skriver bra:

http://www.bronett.se/uncategorized/...Y3r3wHaWxGDGX0
Citera
2020-02-12, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BFG9000
Jag känner mig inte trygg med kontanter pga risk för rån, och jobbigt att hålla reda på kontanter som man lätt kan tappa bort jämfört med ett kort. Tappar jag kortet kommer jag inte bli av med pengar. Och Jag har inte direkt valt att vi 2020 har ett nästan kontantfritt samhälle.

Ingen vet hur mycket cash du har i plånboken så risken att bli rånad är typ detsamma. Sen känns det som att folk som rånar inte är speciellt sympatiska så om din plånbok är tom kanske du blir misshandlad för att du är så jävla värdelös.
Citera
2020-02-12, 01:20
Avstängd
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Mynt??? De dricksar man ju bort i baren
Kostar ölen 78kr skall för djävulen INTE ha dricks! Slänger hellre växeln i avloppet än dricksar när ölen kostar så!

Till topic: Ja skulle betala med cash men orkar fan inte hålla på med mynt och sedlar efter de bytte ut skiten, och se ovan.... Tiggarna skall absolut heller INGET ha! vad skall man gör med de jävla molopolpengarna man får i växel?
Citera
2020-02-12, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spallow
Ingen vet hur mycket cash du har i plånboken så risken att bli rånad är typ detsamma. Sen känns det som att folk som rånar inte är speciellt sympatiska så om din plånbok är tom kanske du blir misshandlad för att du är så jävla värdelös.
De tvingar iväg folk till automater numera.
Citera
2020-02-12, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virgo1
De kan ta betalt via kort men det är inte lika kontantfritt där och anti kontanter. Sverige ligger etta när det gäller sånt. Vad jag har hört så tycker folk att svenskar är konstiga pga denna inställning till kontanter.

Jag bor i San Francisco och det är nästan ingen jag ser som betalar med kontanter. Jag har vanligtvis inte med mig plånboken när jag går hemifrån. Man betalar med mobilen eller med ett kort. Till och med loppmarknaderna tar kort.

Inget unikt för svenskar med andra ord.
Citera
2020-02-12, 02:55
Medlem
Det är jobbigt ibland. Åkte tåg och hade endast kontanter... Var tvungen att sitta på toan och låsa in mig för att komma hem. Har flertal förslag på hur man kan fortsätta betala med kontanter som är i säkerhet ifrån rån. Dock kan det ge extra arbete för företaget till en viss del. Men som tågbolaget i det läget jag satt i förlorade dom 120:- på. Trots att jag pengar på mig, men tar endast kort Ärlig som jag är berätta jag det för kontrollanten när jag gick av. Hon skrattade och sa att jag endast hade behövt berätta det, haha.

Det positiva för staten, skatteverket osv med förminskning av kontant betalning och istället pushar bankkort är att man kan kontrollera det hela mera. Skattefusk osv.. Vilket är bra. Men man ska inte skjuta bort det kontanta helt.

blir man rånad nu blir man ej av med det man har på sig för tillfället.. Istället kidnappad som är ännu värre. Man blir kidnappad och blir hotad att säga koden tills ens bankkort. Vilket dock inte har en aning om hur vanligt det är, tror mkt ovanligt.
Senast redigerad av Babyspenat 2020-02-12 kl. 02:59.
Citera
2020-02-12, 03:08
Medlem
Har du kontanter idag så betraktas man nästan som en kriminell, en äldre bekant som jag hjälper med lite praktiska grejer som att handla t.ex, hade en större summa kontanter hemma , i tusenlappar så klart, många av dessa tusenlapparna var av den gamla sorten som skulle bli värdelösa om man inte växlade in dom före ett visst datum. Jag tyckte det var en god idé att istället för att växla in dom spendera dom när jag handlade grejer för den äldre, varje gång jag skulle betala med en tusenlapp fick jag konstiga blickar från kassörskan.

Edit.
Dom flesta under 40 år har väl inte ens sett en tusenlapp i verkligheten !
Senast redigerad av givemeyourmoney 2020-02-12 kl. 03:14.
Citera
2020-02-12, 03:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kostar ölen 78kr skall för djävulen INTE ha dricks! Slänger hellre växeln i avloppet än dricksar när ölen kostar så!

Till topic: Ja skulle betala med cash men orkar fan inte hålla på med mynt och sedlar efter de bytte ut skiten, och se ovan.... Tiggarna skall absolut heller INGET ha! vad skall man gör med de jävla molopolpengarna man får i växel?

Det argumentet köper jag iof, ölen har alltid varit för dyr

Vad gäller monopolpengar är det lustigt att du säger det, de nya mynten väger ca hälften av de gamla och eftersom man införde 2-kronan blir det ännu lättare för samma myntenhet, har alltid lite mynt i fickan som växel.
Citera
2020-02-12, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikinghit
Vid El-avbrott etc kommer ändå inga butikskassor fungera. Vid en större katastrof blir papperspengar precis lika värdelösa som ett kort.

Jo i alla mindre butiker sa funkar kassan.

småbutikerna går så dåligt idag så de säger inte nej till mer kunder om ica mxi har stängt.

det finns en funktion pa kassorna som gör att det går att öppna dom iallafall.

man använder papperskvitto tills elen kommer tillbaks.

Till och med en seven eleven i stockholm som hade hela kassasystemet nere cirka 10 år sen. och de körde med manuell kassa utan att kassasystemet gick att öppna.
För de med riktiga pengar så klart medans töntarna med plastkort fick suga på sina fingrar istället för att köpa mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in