2020-01-28, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Då köper jag förklaringen. Ivart fall om det är en liten sidväg, dvs ingen annonserad korsning.
Hovrätten skriver (enligt länkad artikel i TS): ”Den mötande bilen körde för övrigt ut från en skogsväg mitt på raksträckan utan att först ha kontrollerat trafiken på vägen.”
Citera
2020-01-28, 17:24
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Läser man länkade artikeln i TS, så förstår man att han bara hade att välja mellan fortkörning och frontalkrock.

Det fanns inga andra utvägar eller förberedelser för att undvika detta.

Domen är vettig.

Jag fattar inte att folk ska ha åsikter om detta utan att läsa artikeln? Varför gissa när fakta finns?
Senast redigerad av Ljusetidittliv 2020-01-28 kl. 17:26.
Citera
2020-01-28, 17:36
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetidittliv
Läser man länkade artikeln i TS, så förstår man att han bara hade att välja mellan fortkörning och frontalkrock.

Det fanns inga andra utvägar eller förberedelser för att undvika detta.

Domen är vettig.

Jag fattar inte att folk ska ha åsikter om detta utan att läsa artikeln? Varför gissa när fakta finns?
Håller med, helt rätt dömt. Däremot är det minst en annan förare (skogstomten) som borde stå till svars för sin vårdslöshet.

Sen är det synd att TS utelämnar så viktiga delar i topc. Alla vill inte trycka på länkar och det väsentliga för diskussionen ska framgå i topic, vilket brukar vara normala riktlinjer på FB. Man kan misstänka att syftet var att vilseleda (eller skapa sensation likt aftonbladet).
Senast redigerad av tremade 2020-01-28 kl. 17:59.
Citera
2020-01-28, 17:38
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Då köper jag förklaringen. Ivart fall om det är en liten sidväg, dvs ingen annonserad korsning.
Du får köra om i en korsning även om det oftast inte är lämpligt.
Citera
2020-01-28, 17:46
Medlem
pollenpers avatar
Hur menar du att lastbilen hindrar flödet, genom sin existens?
Citera
2020-01-28, 17:57
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jo men då ”vet” man ju att det är en korsning. En skogsväg Tar man ju inte hänsyn till på samma sätt (om man ens vet om den).
Citera
2020-01-28, 17:58
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Lägg upp bilder på"den långa raksträcka" om det ska vara meningsfullt att diskutera. Varför sätt kameran precis där, har myndigheterna förklarat sitt motiv?
Om det nu var så farligt, varför smällde då inte omkörare nr 2?
Citera
2020-01-28, 18:08
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Hur menar du att lastbilen hindrar flödet, genom sin existens?
På en nittioväg får man MAX färdas i 90 km/h. Detta även i samband med en omkörning. Om nu lastbilen låg i säg 80 km/h och han hade bilar bakom sig som ville köra om så är chauffören skyldig att underlätta omkörningen. Exempelvis genom att sänka sin hastighet ytterligare.
Citera
2020-01-28, 18:11
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetidittliv
Därför att den inte känns logisk? Vad hade hänt om föraren inte hunnit svänga in framför lastbilen? Jo, en frontalkrock i relativa cirka 140(?) km i timmen. Istället för att eventuellt bli påkörd i arslet i kanske 20 km i timmen.
Citera
2020-01-28, 18:20
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
Det var en bil som körde ut från en sidoväg i ”omkörningsfilen” först efter det att omkörningen påbörjades. I alla fall enligt storyn.

Då är det en annan femma. Jag har själv råkat ut för det en gång. Man blir lite ställd att nån hux flux inte lämnar företräde (obs jag gjorde omkörningen 300m före T-korsningen).
Citera
2020-01-28, 18:31
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
På en nittioväg får man MAX färdas i 90 km/h. Detta även i samband med en omkörning. Om nu lastbilen låg i säg 80 km/h och han hade bilar bakom sig som ville köra om så är chauffören skyldig att underlätta omkörningen. Exempelvis genom att sänka sin hastighet ytterligare.
Det kan du ju drömma om att lastbilen gör.
Citera
2020-01-28, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Uppenbarligen inte.

Antingen så är det fritt för hela omkörningen eller så var det inte fritt alls.

Har du inte sikt nog att se att det är fritt för hela omkörningen så ska du övht inte påbörja en omkörning.

Gäller det även om det tex dyker upp någon som hårdtestar sin mc i 280km/h och rör sig tre ggr så fort mot dig som är lagligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in