Citat:
Ursprungligen postat av
Sereena
Antingen så är det fritt för hela omkörningen eller så var det inte fritt alls.
Har du inte sikt nog att se att det är fritt för hela omkörningen så ska du övht inte påbörja en omkörning.
Allt är ju ändå en bedömning.
Förenklad bild anser jag.
Visst många chansar och kör om där siktsträckan är för kort.
Men du gör ju alltid en bedömning:
*låt säga siktsträckan är 800 meter dvs på en raksträcka man är bekant med och har kört många gånger, man har ett mentalt minne av hur snabbt man avverkar den.
Man har en känsla av hur snabbt mötande bilar i horisonten faktiskt närmar sig
Hur skulle du kunna se om en lantis plötsligt svänger upp på vägen från sina ägor/åker ? Har du röntgensyn ?
Citat:
Ursprungligen postat av
Fotino
Det var en bil som körde ut från en sidoväg i ”omkörningsfilen” först efter det att omkörningen påbörjades. I alla fall enligt storyn.
Ok.
Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Låter ju jäkligt skumt med den bedömningen. Att bromsa ner 90 till stillastående tar inte mer än cirka 4 sekunder. Hur lång tid tar det att accelerera upp till 120? Om föraren blir påkörd bakifrån är detta efterföljandes fel. Att två stycken gör en omkörning samtidigt är ju en stor no-no. Och föraren fick givetvis inte överträda maxhastigheten i samband med omkörningen utan är det nittioväg ska omkörningen kunna ske i 90 km/h.
Låter ju som om alla gjorde fel; den som körde om, den som hängde på, den som svängde ut och även lastbilschauffören som hindrade trafikflödet.
Ja det är märkligt att man chansar på att höja hastigheten och fronta än att bara tvärnita och hoppas båda kommer ner i lägre farter.
Kränks hedern om man avbryter omkörningen ?
Har folk sett för mkt på hollywoodfilmer och har en undermedveten bild av typiska biljakter i hjärnan där "han minsann gjorde så"
Citat:
Ursprungligen postat av
Fotino
Hovrätten skriver (enligt länkad artikel i TS): ”Den mötande bilen körde för övrigt ut från en skogsväg mitt på raksträckan utan att först ha kontrollerat trafiken på vägen.”
Och hur har hovrätten bevisat det !?
Dem låter verklighetsfrånvända
Enda sättet en sådan grov miss skulle ske är ju faktiskt om den föraren erkänt att han bara kastade sig ut på vägen med stängda ögon...och det tror jag knappast hen gjort?
Citat:
Ursprungligen postat av
tremade
Håller med, helt rätt dömt. Däremot är det minst en annan förare (skogstomten) som borde stå till svars för sin vårdslöshet.
Sen är det synd att TS utelämnar så viktiga delar i topc. Alla vill inte trycka på länkar och det väsentliga för diskussionen ska framgå i topic, vilket brukar vara normala riktlinjer på FB. Man kan misstänka att syftet var att vilseleda (eller skapa sensation likt aftonbladet).
Tjae....
Jag själv har varit i 2 situationerna.
Säg att man ska ut på en vanlig landsväg som är tvåfilig.
Ca 800 meter bort åt ena hållet ser man en lastbil, man kollar även några sekunder extra åt vänster för att påbörja högersvängen i sin fil.
Plötsligt har man nu lastbilen (som förväntat) som man möter om knappt 400 meter.
Men dessutom slänger sig någon ut bakom lastbilen !
Som låg dold (pga för kort avstånd)
Ut i din fil.
Vems fel är det?
Den som lämnar en enskild väg gör ju alltid en bedömning, kanske rentutav iaktar stopplikt.
Den som kör om en lastbil på en raksträcka gör sin bedömning. Tomt i mötande fil , men finns det påfarter?
Även en parkerad bil i en p-ficka kankan plötsligt påbörja sin färd, med all rätt medans du precis lagt dig i hans fil.
I 125 km/h "fööör jag ska ju om lastbiiiiileeeen"
= båda kan göra fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Gäller det även om det tex dyker upp någon som hårdtestar sin mc i 280km/h och rör sig tre ggr så fort mot dig som är lagligt?
Exakt. Relevant fråga
Många ska vara så bestämda.
Jag har många mil i tjänstebil för att våga erkänna man har kunnat vara i båda situationerna.
Allt är en bedömning.