"Hovrätten ändrar fortkörningsdomen och friar mannen, med hänvisning till nöd.
Enligt hovrätten har det inte varit oförsvarligt att överskrida hastighetsbegränsningen med drygt 30 kilometer i timmen för att i samband med omkörningen undvika en frontalkrock. Åklagaren menar att mannen borde ha planerat sin körning bättre – men han frias nu alltså."
Mannen körde 121 km på 90-väg när han skulle köra om en lastbil och kunde pga möte inte bromsa in.
Om det varit jag hade jag hellre riskerat böter än varit laglydig och tagit en frontalkrock.
Jag hoppas resten av Sveriges bilförare tänker som jag.
Däremot är det ju ingen ursäkt att inte ge personen böter eller annan påföljd. Det är ju alltid bilförarens ansvar, och tar man ett felaktigt beslut så får man väl stå sitt kast!? Eller borde dialog-polisen bjudit på fika istälet?
Låter ju jäkligt skumt med den bedömningen. Att bromsa ner 90 till stillastående tar inte mer än cirka 4 sekunder. Hur lång tid tar det att accelerera upp till 120? Om föraren blir påkörd bakifrån är detta efterföljandes fel. Att två stycken gör en omkörning samtidigt är ju en stor no-no. Och föraren fick givetvis inte överträda maxhastigheten i samband med omkörningen utan är det nittioväg ska omkörningen kunna ske i 90 km/h.
Låter ju som om alla gjorde fel; den som körde om, den som hängde på, den som svängde ut och även lastbilschauffören som hindrade trafikflödet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!