2020-01-24, 08:57
Moderator
HelgeBuks avatar
Oj vad de skjuter sig i foten. Nu vet inte jag hur många som samlar bonuspoäng men inte kommer upp i 2000 poäng per månad men låt säga att det är totalt 500 000 som kommer upp i totalt 50 000 000 poäng. En poäng är en skuld för Ica på 0,01 kr, så de kommer spara 500 000 kr i månaden. Mycket pengar men det är en droppe i havet. Om de 500 000 personerna väljer andra affärer lite oftare eftersom de ändå inte får nån bonus där, så kommer de förlora klart mer än 1 kr för varje sån kund.

Dessutom kanske många av de som kommer över 2000 kr/mån också tycker att det här är en pissig ny regel och därför också väljer bort Ica lite oftare, vilket leder till ännu mindre försäljning.

De kommer behöva ändra tillbaks det här, det är jag ganska övertygad om.
Citera
2020-01-24, 09:01
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Om man är så fattig att 25kr är livsviktigt e man fan helt hjärndöd om man handlar på ICA...
Det är bra mycket mer du kommer tjäna på willys kontra ica per omsatt 2000:-.
Däremot förstår jag om man går dit och handlar rena kampanjvaror(lockvaror) billigt.
Då är det i och för sig förståeligt om man är sugen på de 25:- man tjänar in efter typ 6 månader...
Så du är så hjärndöd att du inte förstår att willys inte finns överallt? Och är man fattig och vänder på varje krona så har man antagligen inte bil.
Citera
2020-01-24, 09:03
Medlem
Azciis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Så du är så hjärndöd att du inte förstår att willys inte finns överallt? Och är man fattig och vänder på varje krona så har man antagligen inte bil.

Gör 25 kr all skillnad i världen kanske man ska lägga lite mer energi och tid på att ordna sin situation istället för att gnälla på ett bonussystem..
Citera
2020-01-24, 09:11
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azcii
Gör 25 kr all skillnad i världen kanske man ska lägga lite mer energi och tid på att ordna sin situation istället för att gnälla på ett bonussystem..
Vet inte hur fattigpensionärer kan göra mer. Visst, 25kr är inte mycket men det är ändå fult av ica att ta bort det och sen försöka påstå att det är ett bättre system.
Citera
2020-01-24, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame

Det är i och för sig sant.
Får ta på mig den hjärndödheten...
Citera
2020-01-24, 09:15
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Mer poäng och mer rabatt än konkurrenterna för de som handlar mest? Har man familj och handlar mycket så är det ju mer värt det.

Och varför förlorar du 1999 poäng när du behåller poängen ifall du handlar över 2000kr?

Det gör du ju inte. Har du 2000-3999 poäng så får du 25 kr bonus.

Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Ja, förändringen är klart till det sämre och det är snålt av Ica. Någon skrev tidigare en bra illustrering att om du handlar för 9999 kr så får du bara bonus för 8000 kr, så nä, jag tror inte på att Ica kommer betala ut mer bonus i slutändan, inte i absoluta kronor.

Men vad är det som egentligen gnälls över här och vad är det man egentligen går miste om? Dessa bonussystem är inget annat än ett sätt för butikerna att köpa din lojalitet, för 25 kr rabatt på 2500 kr handlade varor, dvs 1% återbäring. Det är skrattretande dåligt.

Jag skiter väl i pengarna men jag blir förbannad när företag ljuger helt jävla skamlöst och tror att folk är helt dumma i huvudet. Man samlar in enorma mängder data genom ica-kortet och man kan inte ens bjuda på den där sketna procenten.

Citat:
Jättebra för oss som handlar mycket och helt rimligt att man prioriterar storkunder. Handlar inte på Ica för en sketen bonuscheck utan för att det är en överlägsen butik på alla sätt.

Exakt hur är det bättre för folk som handlar mycket?
Senast redigerad av Aigis 2020-01-24 kl. 09:25.
Citera
2020-01-24, 09:27
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Det är i och för sig sant.
Får ta på mig den hjärndödheten...

Det är ovanligt att någon ”tar på sig” så som du gör ...dom flesta idag slänger sig med invektiv, precis som i den här tråden.
”-bonussystem på ICA?”
”Idiot/hjärndöd/rövhål”..landet har fått Tourettes 😆
Det hedrar dig.

Iallafall, on topic.

Det nya systemet kommer funka sämre.
Inte för att jag är någon vän av solidaritet och så, men detta slår mot de allra fattigaste.

Blir som bankerna, som bara vill ha rika kunder.
Blir ingen goodwill av det, och dom kommer inte tjäna på det heller..
Citera
2020-01-24, 09:30
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vår familj handlar för ca 10-12 tkr per månad på ICA så oss bekommer det inte men principiellt dyker jag att förfarandet är smaklöst. Det kommer primärt drabba konsumenter med mindre plånböcker.

Sedan tycker jag att bonussystemet överlag varken gör till eller ifrån, trots våra relativt kostsamma inköp på ICA så är bonusen tämligen låg.

Vad i helvete?!??
Hur stor är din familj?
Citera
2020-01-24, 09:32
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Jättebra för oss som handlar mycket och helt rimligt att man prioriterar storkunder. Handlar inte på Ica för en sketen bonuscheck utan för att det är en överlägsen butik på alla sätt.

Ja, fler och bättre om jag läst rätt. Dessutom får man extra poäng om man betalar med ett Ica-kort.

Fast vad tjänar man på denna prioritering?

Även småkunderna är ju pengar in.
Citera
2020-01-24, 09:38
Medlem
adcals avatar
sa upp mitt ICA-kort igår pga detta.
Kommer inte upp i 2000p per månad så nu finns inte en enda USP för att handla på ica.

/ adcal
Citera
2020-01-24, 09:38
Medlem
Tack ICA! Nu kan jag handla mer i andra äffärer utan att behöva tänka på vad det kostar i fall det inte finns en Icabutik i närheten. Handlar en del på City Gross och brukar få 10% rabattkuponger flera gånger om året. Så Icabonusen tjänar man in lättare i andra äffärer. Att jag överhuvudtaget har handlat på Ica är att de är är billiga på vissa produkter. Tror inte att någon som blir av den nu, inkl. mig, egentligen kommer att sakna bonusen i ekonomisk mening men Ica kommer förlora inkomster.
Citera
2020-01-24, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Undrar om de haft en beteendevetare inkopplad på det här eller om de bara antagit att det är så det kommer att ske. Intressant att se vad som sker.

Tycker också att det ska bli intressant att se. Har svårt att se att de har så många kunder som passar in i schablonen att man står och väger på 2000 kr-gränsen. Mer typiskt bland ensamhushåll med flera alternativ tror jag är att handla för kanske 1000-1500 kr på ICA, och en sådan person tjänar ju även fortsättningsvis mycket mer än 25 kr på att vara lite “taktisk” med inköpen, hålla reda på alla kedjornas kampanjer och handla vissa varor där de är överlägset billigast. Då verkar det mest fånigt och snålt från ICAs håll att försöka vifta med bonuschecken som ett lojalitetsincitament.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in