2020-01-23, 22:35
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Den 1:a februari ändrar Ica sitt nuvarande bonussystem på så sätt att bonuspoäng "fryser inne" vid varje månadsskifte om man inte kommit upp i 2000poäng, dvs handlat för 2000kr. Tidigare har bonuspoängen följt med och man har fått sina 25kr oavsett om det tagit en månad, tre eller fem att tjäna ihop dom.

Ica menar att det nya systemet kommer gynna fler, vilket jag inte kan begripa.

Vad anser ni?

Jag bryr mig inte så mycket om 25kr, men känner självklart att jag blir blåst. Det är ju inte så ett jag tror att olika bonusar man får på olika ställen beror på generell generositet, självklart är det inbakat i priset man betalar.

Aftonbladet har skrivit om saken: https://www.aftonbladet.se/minekonom...tt-bonussystem
Citera
2020-01-23, 22:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag fattar inte syftet med att stänga ute de fattiga och pengasvaga från bonussystemet. Varför

Citat:
Anledningen till kritiken har att göra med att bonuspoäng inte längre följer med till nästkommande månad.
Stammispoängen samlar man på sig månadsvis. När månaden är slut räknas poängen ihop och för den som har mer än 2*000 poäng förvandlas de till en bonus.
Den som inte kommer över 2*000 poäng – motsvarande 2*000 kronor – under en månad går däremot miste om sina intjänade poäng och blir utan bonus.

https://www.aftonbladet.se/a/kJGdW9

Citat:
Cecilia Meldahl, chef för kundutveckling på Ica, skriver i ett mejl till Aftonbladet att syftet är att ”förenkla för kunderna i deras vardag”.
– Ica räknar med att betala ut mer pengar i bonus än någonsin tidigare, skriver hon.
Om man har 1 999 poäng, tolkar vi det som att alla poäng brinner inne när man kliver in i en ny månad. Hur resonerar ni där?
– Ja det är korrekt och det upplägget är vi inte ensamma i branschen om att ha. Men Ica räknar med att betala ut mer pengar i bonus än någonsin tidigare.
En pensionär skriver i erat kommentarsfält att hen inte når upp till 2 000 varje månad, och andra menar att även ensamhushåll kan ha svårt med de summorna på mat. Hur ser ni på det?
– Vi har full förståelse för det. Men när vi utformade det nya systemet så tittade vi även på pensionärer i ensamhushåll. En genomsnittlig pensionär i ett ensamhushåll kommer kunna få mer bonus än tidigare om de handlar ofta hos Ica och betalar med Ica-kortet, vilket många gör.
Citera
2020-01-23, 22:49
Medlem
Rätt okey för mig. Min enorma familj (jag, fru och 3 djur) kommer upp i runt 6k i månaden. nå ska det vara rätt så illa om man inte kommer upp i 2k på en månad.
Citera
2020-01-23, 22:55
Medlem
Detta spelar andra aktörer rätt i famnen.
-Får vi se en STORPUDEL från Ica ?
Citera
2020-01-23, 22:58
Medlem
Spelar ingen roll.
Det är inte ens en bussbiljett.
sverige har så låga priser ändå på mat och godis.

har hittat massor med varor som har varit dyrare eller samma pris i länder där man har 5000kr i månadslön i europa.

alla specialvaror också generellt brukar vara svinbilliga i sverige jämfört mot lönen.

så bonussystemet spelar inte så stor roll.

folk undermedvetet handlar några varor extra bara för såna system och då har man förlorat den lilla pengen ändå.

Sen finns det idioter som kör 10km eller mer för att handla för 150kr för att dra sitt bonuskort och tro att man sparar pengar genom att köpa 1kr billigare mjölk nånstans eller 3kr billigare gifflar.
Så har man förlorat det i bilslitage kostnader och bensin plus sin tid.
Senast redigerad av Blatteman 2020-01-23 kl. 23:33.
Citera
2020-01-23, 22:58
Medlem
DeepThroat007s avatar
Mitt råd är att handla på Lidl o Willys. Både billigare o bättre.
Citera
2020-01-23, 23:02
Medlem
CyberIngmars avatar
Det är vidrigt mot pensionärer med ansträngd ekonomi och andra som exempelvis fattiga studenter som behöver den där 25kr. Alla gör inte heller alla inköp hos Ica. 5% på onsdagar för pensionärer. De har en stabil kundkrets bland 60+.
Citera
2020-01-23, 23:07
Jag tycker det är grönt anus.

Jag handlar mat för mer än 2k per månad men.
Jag handlar på flera ställen varje månad.

Det gör att jag inte får min bonus

Det är iaf en påse gifflar man går miste om.

Tänk. Själv!
Om det skulle komma en gratis påse med gifflar i posten varje månad.

Och sen helt plötsligt kommer det inte några gifflar
Citera
2020-01-23, 23:14
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Jag tycker det är grönt anus.

Jag handlar mat för mer än 2k per månad men.
Jag handlar på flera ställen varje månad.

Det gör att jag inte får min bonus

Det är iaf en påse gifflar man går miste om.

Tänk. Själv!
Om det skulle komma en gratis påse med gifflar i posten varje månad.

Och sen helt plötsligt kommer det inte några gifflar

Det är lite så jag också tänker... Skämt åsido.

Men just det här med att Ica menar att det nya systemet är mer generöst och att fler kommer gynnas? Kan nån förklara den ekvationen?
Citera
2020-01-23, 23:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virr82
Rätt okey för mig. Min enorma familj (jag, fru och 3 djur) kommer upp i runt 6k i månaden. nå ska det vara rätt så illa om man inte kommer upp i 2k på en månad.

Många ensamlevande pensionärer (kvinnor) har låg pension. De får ut max 8 597 kronor per månad FÖRE skatt plus eventuellt bostadstillägg. Det ska räcka till hyra PÅ 3-4000 kr eller mer, mat, sjukvård, kommunikationer etc. Därför lägger de inte ut 2000 kr på mat. Maten är en av de få återkommande utgifter de kan snåla på.

För de är nog den lilla bonusen en guldkant på tillvaron.
Citera
2020-01-23, 23:15
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Mitt råd är att handla på Lidl o Willys. Både billigare o bättre.

Willys är en underbar kedja. Billigt men ändå normala varor. Mysiga affärer också.

Finns bara Coop här ute i obygden. Tjänat in 200 spänn på Coop-kortet på en massa månaders handel. En skitsumma egentligen. Personalen är trevlig iaf.
Citera
2020-01-23, 23:17
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Det är lite så jag också tänker... Skämt åsido.

Men just det här med att Ica menar att det nya systemet är mer generöst och att fler kommer gynnas? Kan nån förklara den ekvationen?

Hittepåjufs..
Bara för att snuva kunder på pengar.

Det är vad jag tror. Och det är ju inte nåt dom vill säga precis.

Jaha agda-lena vi ser att du bara handlat för 1783:~
Det blir indragen giffelpåse haha.
Ha så kul och drick ditt jävla pulverkaffe utan gifflar!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in