2020-01-24, 08:16
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Ja, förändringen är klart till det sämre och det är snålt av Ica. Någon skrev tidigare en bra illustrering att om du handlar för 9999 kr så får du bara bonus för 8000 kr, så nä, jag tror inte på att Ica kommer betala ut mer bonus i slutändan, inte i absoluta kronor.

Men vad är det som egentligen gnälls över här och vad är det man egentligen går miste om? Dessa bonussystem är inget annat än ett sätt för butikerna att köpa din lojalitet, för 25 kr rabatt på 2500 kr handlade varor, dvs 1% återbäring. Det är skrattretande dåligt.

Det är väl lite som med bankerna att man gör bäst i att vara lite flexibel. Jag som tidigare varit ganska knuten till Ica, då deras butiker i regel varit de som legat närmast mig, har skaffat medlemskap på alla andra större kedjor jag brukar handla på. Nu följer jag bara priserna och skiter i bonusen. Coop och Ica är i min erfarenhet ungefär lika dyra. Willys är ofta de som är billigare. Lidl är inte alls billigare om man inte köper deras egna ganska märkliga varor.
Citera
2020-01-24, 08:17
Medlem
Isnatts avatar
Jag är stammis på hemköp då det ligger en butik nästgårds. Dom har i 9 år skickat ut erbjudanden om 50:- rabatt om jag handlar för 500:- på ett tillfälle. Jag har aldrig under dessa år handlat så mycket vid ett tillfälle. Jag bor ensam och handlar MAX för 300:- gång. Totalt okalibrerat system har dom.

Och angående ica och liknade så är det bättre att handla det man vill ha i dom butikerna man passerar naturligt och då passar på att handla när det är bra erbjudanden. Skaffar man appen matpriskollen så har man snabbt sparat in pengar.
Ica är ett kommersiellt börsnoterat företag. Folk borde bli arga på skattehöjningar och neddragningar, inte för att det inte kommer en 50:- kupong, som för övrigt redan är finansierad via att man själv betalat för den. Det är inte ica som skänker bort pengar.
Citera
2020-01-24, 08:23
Medlem
godhetsapostelns avatar
Det är ett försök att knyta kunder närmare till sig och göra dom mer trofasta. Jag tror det inte kommer att gå som ica tror och att man snart pudlar.
Naturligtvis tjänar inte kunderna på detta nya system. Det är ju bara något man säger.

Willys där jag bor är kassa på bröd jämfört med coop och maxi.
Citera
2020-01-24, 08:24
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag fattar inte syftet med att stänga ute de fattiga och pengasvaga från bonussystemet. Varför

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Det är lite så jag också tänker... Skämt åsido.

Men just det här med att Ica menar att det nya systemet är mer generöst och att fler kommer gynnas? Kan nån förklara den ekvationen?
Jag läste att deras nya Stammis program att är för att locka de som inte handlar på ica så ofta. Om de lyckas så kommer de att betala ut mer till flera. Så när de säger mer utbetalningar så ljuger de inte, men undanhåller att de småhushåll som tjänar på att samla poäng som nu inte sparas kommer att förlora på det här. Hur ica kan tro att det här kommer att locka fler kunder förstår jag inte.
Citera
2020-01-24, 08:27
Medlem
HighwayDelights avatar
Är jag den ende som inte handlar för bonusens skull?
Kommer upp i sagda belopp, och skulle inte bry mig nämnvärt om jag "går miste om 25 spänn".

Kommer fortsätta handla på Ica, för att det är närmst.
Citera
2020-01-24, 08:32
Medlem
Glorfindels avatar
För min del som ensamstående med relativt god inkomst så innebär inte de 25:- varannan månad speciellt mycket. Jag klarar med lika bra utan dem, men jag ogillar principen.
Visst blir det så att ICA delat ut bonus tidigare, men kommer man inte upp till 2000 så spelar det ingen roll. De som tjänar är de som handlar för riktigt mycket, typ barnfamiljer. Det är tydligen så att det är de som ICA vill primera som kunder, inte ensamstående som undertecknad.
Troligen kommer det bli så för mig att jag kommer att gå över till Willys istället, butikerna ligger lika nära.
Citera
2020-01-24, 08:38
Medlem
Handlar alla dagligvaror på ortens ICA-butik. Är ensamstående pensionär och notan ligger just kring 2500kr per månad. Visst känns det sniket från ICA att man tar bort bonusen kanske varannan månad. Men å andra sidan, vad spelar det för praktisk roll egentligen. 25 spänn är mindre än vad dagstidningen kostar. Uppskattar mer om ICA-ledningen skulle se till att varje butik har en kundvänlig chef och personal, vilket inte är fallet på alla orter..
Citera
2020-01-24, 08:46
Medlem
Om man är så fattig att 25kr är livsviktigt e man fan helt hjärndöd om man handlar på ICA...
Det är bra mycket mer du kommer tjäna på willys kontra ica per omsatt 2000:-.
Däremot förstår jag om man går dit och handlar rena kampanjvaror(lockvaror) billigt.
Då är det i och för sig förståeligt om man är sugen på de 25:- man tjänar in efter typ 6 månader...
Citera
2020-01-24, 08:48
Medlem
Brukar handla på ICA men kommer aldrig upp i 2000 kr per månad. Kan nu lika gärna klippa sönder ica-kortet. Ser ingen mening att dra det längre. Då missar de även personlig statistik.

Känns lite dumsnålt av Ica.
Citera
2020-01-24, 08:52
Medlem
Sun Rulers avatar
Vår familj handlar för ca 10-12 tkr per månad på ICA så oss bekommer det inte men principiellt dyker jag att förfarandet är smaklöst. Det kommer primärt drabba konsumenter med mindre plånböcker.

Sedan tycker jag att bonussystemet överlag varken gör till eller ifrån, trots våra relativt kostsamma inköp på ICA så är bonusen tämligen låg.
Citera
2020-01-24, 08:53
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Brukar handla på ICA men kommer aldrig upp i 2000 kr per månad. Kan nu lika gärna klippa sönder ica-kortet. Ser ingen mening att dra det längre. Då missar de även personlig statistik.

Känns lite dumsnålt av Ica.

Rabatter med kort lär väl fortfarande finnas kvar?
Citera
2020-01-24, 08:53
Medlem
Azciis avatar
Jättebra för oss som handlar mycket och helt rimligt att man prioriterar storkunder. Handlar inte på Ica för en sketen bonuscheck utan för att det är en överlägsen butik på alla sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Rabatter med kort lär väl fortfarande finnas kvar?

Ja, fler och bättre om jag läst rätt. Dessutom får man extra poäng om man betalar med ett Ica-kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in