Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-24, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Tack ICA! Nu kan jag handla mer i andra äffärer utan att behöva tänka på vad det kostar i fall det inte finns en Icabutik i närheten. Handlar en del på City Gross och brukar få 10% rabattkuponger flera gånger om året. Så Icabonusen tjänar man in lättare i andra äffärer. Att jag överhuvudtaget har handlat på Ica är att de är är billiga på vissa produkter. Tror inte att någon som blir av den nu, inkl. mig, egentligen kommer att sakna bonusen i ekonomisk mening men Ica kommer förlora inkomster.

Men du har handlat på ICA fram tills nu för bonusen?

Det rör sig alltså om 25 kronor i bonus om du handlat för 2000 kr.

25 kronor kan du tjäna om du handlar för 200-300 kronor och om du istället går till Lidl eller annan butik.
Citera
2020-01-24, 10:00
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag fattar inte syftet med att stänga ute de fattiga och pengasvaga från bonussystemet. Varför
Man vill helt enkelt "klippa bort" alla låginköpare man tjänar för lite på...

Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Mitt råd är att handla på Lidl o Willys. Både billigare o bättre.
Helt överens...

Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Det är vidrigt mot pensionärer med ansträngd ekonomi och andra som exempelvis fattiga studenter som behöver den där 25kr. Alla gör inte heller alla inköp hos Ica. 5% på onsdagar för pensionärer. De har en stabil kundkrets bland 60+.
Se ovan, man koncentrerar sig storkonsumenterna, där mesta stålarna finns...
Citera
2020-01-24, 10:23
Medlem
sk33s avatar
Är folk verkligen så "lojala" att de dels handlar i samma affär år ut och år in, och dels bryr sig om 1‰—rabatter?

Jag har kort på ICA, Coop, hemköp och Willys, handlar där det passar, men utnyttjar såklart de rabatter som råkar finnas i den affär jag handlar. Handlar även Lidl ibland , men de har ju inte fullsortiment. Jag gissar att icas förändringar är till nackdel för mig, men får man fler kortrabatter kanske det går jämt ut.

De bästa rabatterna är såklart procentrabatterna, 5 eller 10% gör ju lätt 100-200kr på en storhandling, och kan påverka vilken affär jag väljer. På Coop kan man ju köpa 5% rabatt för intjänade poäng, lätt värt om man handlar för typ 1000 eller mer.
Senast redigerad av sk33 2020-01-24 kl. 10:26.
Citera
2020-01-24, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Men just det här med att Ica menar att det nya systemet är mer generöst och att fler kommer gynnas? Kan nån förklara den ekvationen?
De säger inte att det är mer generöst, de säger att de beräknar betala ut mer bonus.

Enda sättet jag ser ekvationen de gör är att de tror att folk kommer stressköpa upp saker de inte behöver i slutet av månaden för att inte gå miste om bonusen.

Alltså mer utbetalning i bonus, på grund av mer sälj och inkomst till ICA.
Bra för ICA. Dåligt för kunderna och miljön.
Citera
2020-01-24, 10:42
Medlem
undercover-racists avatar
Hur lättlurade är ni svenskar egentligen? Tror ni på fullaste allvar att bonussystemet inte är kostnad för ICA? Det är samma visa som med skatter. Välfärden och det sociala skyddsnätet kostar pengar men det märks ju inte direkt av när man t.ex. tar del av offentliga tjänster, dvs indirekta kostnader för oss medborgare.

Jag föredrar hellre att man spelar ärligt med öppna kort. Sänk priserna generellt istället för gynna vissa via ett bonussystem.
Senast redigerad av undercover-racist 2020-01-24 kl. 10:46.
Citera
2020-01-24, 10:42
Medlem
AstridErikssons avatar
För de som handlar på ICA är det väl ganska dåligt. Nu handlar jag mest på COOP dock. Men 2000:- kommer man ju lätt upp i om man är ICA-kund.
Citera
2020-01-24, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Jaha är det så det nya bonussystemet kommer fungera. Jahap då får man tänka till eftersom man studerar och optimerat matlagningen så jag handlar för max 700kr/mån så jag förlorar på det här.

Inte ens jag tyckte att 7kr i bonus var nånting att ha när jag studerade.

samma studenter kan sen gå och ta en kaffe för 29kr på ett cafe.

gör du kaffet hemma istället 1 gång så sparar du direkt över 27kronor.
Citera
2020-01-24, 10:46
Medlem
Rennetts avatar
Vilken debil människa skapade det här systemet? I och med att du får 20 poäng extra för varje gång du handlar med ICA-kortet så premieras småhandling framför storhandling (utom när du har procentrabatter). Handlar jag en gång för 1000 kr så får jag 1000+20p. Handlar jag 10 ggr för 100 kr får jag 10(100+20)p. Förbered er på sovjetiska köer, medmänniskor!
Citera
2020-01-24, 10:49
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Är jag den ende som inte handlar för bonusens skull?
Kommer upp i sagda belopp, och skulle inte bry mig nämnvärt om jag "går miste om 25 spänn".

Kommer fortsätta handla på Ica, för att det är närmst.

Jag väljer inte Ica pga bonusen, jag väljer Ica för att det är enda butiken där jag bor....

Har inte tid och ork att lägga 2-3 timmar för att åka buss till annan butik, så jag får nog lov att fortsätta handla på Ica, även om jag gärna hade visat mitt missnöje genom att handla någon annanstans.
Citera
2020-01-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Vilken debil människa skapade det här systemet? I och med att du får 20 poäng extra för varje gång du handlar med ICA-kortet så premieras småhandling framför storhandling (utom när du har procentrabatter). Handlar jag en gång för 1000 kr så får jag 1000+20p. Handlar jag 10 ggr för 100 kr får jag 10(100+20)p. Förbered er på sovjetiska köer, medmänniskor!

ju oftare man går ner till butiken ju fler varor köper man.
Det slinker alltid ner nån extra vara som man hittar i butiken som man egentligen inte skulle köpt.
Så även snikna människor lurar sig själv.
Citera
2020-01-24, 10:54
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Willys är en underbar kedja. Billigt men ändå normala varor. Mysiga affärer också.

Finns bara Coop här ute i obygden. Tjänat in 200 spänn på Coop-kortet på en massa månaders handel. En skitsumma egentligen. Personalen är trevlig iaf.
Coops bonussystem var så fördelaktigt innan att de höll på att gå i konkurs. Det är fortfarande bland det bästa, har alltid 5% rabatt.
Citera
2020-01-24, 11:12
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
ju oftare man går ner till butiken ju fler varor köper man.
Det slinker alltid ner nån extra vara som man hittar i butiken som man egentligen inte skulle köpt.
Så även snikna människor lurar sig själv.

Det har du visserligen helt rätt i. Men jag tänker på fördelen, eller bristen därpå, för Ica. I de butiker där du redan har ett högt kundflöde blir det knappast någon nettoförtjänst av fler avslut med i snitt 4 kr högre summa, varav 30% avans. Jag skulle våga påstå att servicen och känslan av premium-butik kommer att bli lidande, och därmed hela kedjans image.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in