Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-01-21, 13:18
  #1
Medlem
Jag försöker sälja en bil på Blocket i 120-130K-prisklassen. Har fått en hel del svar, men ingen verkar seriös. Spekulanterna går att dela in i 2 läger:

- Skambudare som lägger sig 40-70.000 under begärt pris. Dessa kan jag på sätt och vis förstå, förr eller senare kanske något pucko nappar. Ofta babbar.

- Folk som låter seriösa och kommer med rimliga bud. När man svarar att man godtar budet och ber dem ringa så att man kan göra upp affären blir det tyst. Skriver ofta under med ett svenskklingande namn men när man kollar upp numret står det på en uppenbarligen utländsk person. Vad vill dessa människor uppnå? Någon mer som upplevt detta?
Citera
2020-01-21, 13:41
  #2
Medlem
Jag skulle skriva såhär i en annons:

Visning på avtald tid
betalning sker till bankkonto
all kontakt sker muntligen via tel
Citera
2020-01-21, 13:53
  #3
Medlem
Börja med mailkontakt.

Ring inga oreggade nummer samt givetvis inte till blattar.

I den prisklassen kan det ta lite tid att sälja beroende på vad det är för bil (givet att du satt normalt pris) och var du bor.
Citera
2020-01-21, 14:03
  #4
Medlem
Hur seriös är din annons?
Har du kollat begärt pris med t ex bilpriser.se ?
Har du foton eller annat som visar regnr?
Kan du svara JA på mina frågor är det de som kontaktar dig som är oseriösa.
Annars?
Citera
2020-01-21, 14:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Jag försöker sälja en bil på Blocket i 120-130K-prisklassen. Har fått en hel del svar, men ingen verkar seriös. Spekulanterna går att dela in i 2 läger:

- Skambudare som lägger sig 40-70.000 under begärt pris. Dessa kan jag på sätt och vis förstå, förr eller senare kanske något pucko nappar. Ofta babbar.

- Folk som låter seriösa och kommer med rimliga bud. När man svarar att man godtar budet och ber dem ringa så att man kan göra upp affären blir det tyst. Skriver ofta under med ett svenskklingande namn men när man kollar upp numret står det på en uppenbarligen utländsk person. Vad vill dessa människor uppnå? Någon mer som upplevt detta?

Upplevde samma sak när jag sålde min bil för några år sen. Mycket oseriösa och även mail från utlandet.
Men till slut hörde en seriös spekulant av sig, och det blev affär. Även om hade invandrarbakgrund så blev det som jag upplevde det seriöst, dvs. han ringde vi kom överens om en tid då han tittade på bilen provkörde och sen prutade en del sen gick affären smidigt med banköverföring och ägarbyte via. appen.
Men det är mycket skummt folk som hör av sig när man försöker sälja en bil för drygt 100 000 på blocket.

Men helt klart många som försökte pruta mycket och allmänt oseriösa svar där det var uppenbart att någon försökte köra någon typ av scam. Så det du ser är helt normalt idag om du försöker sälja en bil via blocket.
Citera
2020-01-21, 14:19
  #6
Medlem
Ja, i Stockholm blir man luttrad. Några axplock från när det senast begav sig:
- Kille med bra svenska bad att få fler bilder; jag skickade det och han skulle komma och kolla. Istället kom två ryssar som inte pratade ett enda ord svenska. Ingen affär.
- Jag skrev i annonsen att jag bara godtar banköverföring. Kille med kompis kommer för att kolla på bilen (inte svenskar), allt är frid och fröjd, vi skakar hand, lastar i vinterdäcken i deras egen bil och skall till att skriva på Trafikverkets papper (han hade polskt körkort, så överlåtelse via appen funkar inte). Då tar hans kompis fram en enorm bunt 500-lappar och daskar i bordet. Jag säger: "Läste du inte annonsen?" Han lovar sätta in pengarna på "en kompis konto" och vi bestämmer tid samma kväll för avslut. Han blev väl kidnappad av UFO'n eller nå't, för jag såg honom aldrig igen.
- En kille skulle köpa bilen "till sin dotter". (Dom skall alla köpa bilen till någon annan, av någon anledning). Nytt handslag och nytt avslut, trodde jag. Men han kunde inte göra överföring. Jag frågade om han läst annonsen. Han skulle fixa det och kom aldrig tillbaka.
- Och trots att man skriver att priset bara diskuteras på plats så väller det in skambud.

Var är skatteverket? Jaga småskurkar verkar meningslöst; här verkar det finnas stora pengar i omlopp! Och för oss som bara vill sälja en bil så är det lika irriterande som tiggare och telefonförsäljare.
Citera
2020-01-21, 14:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Hur seriös är din annons?
Har du kollat begärt pris med t ex bilpriser.se ?
Har du foton eller annat som visar regnr?
Kan du svara JA på mina frågor är det de som kontaktar dig som är oseriösa.
Annars?

Ja på alla frågor. Ligger ungefär mitt i prisintervallet baserat på modell, år, utrustning och miltal.
Citera
2020-01-21, 15:17
  #8
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Jag försöker sälja en bil på Blocket i 120-130K-prisklassen. Har fått en hel del svar, men ingen verkar seriös.
Det är köparens marknad just nu, men det betyder inte att en vettig bil med ett vettigt pris inte blir såld. Sedan tycker jag att det är självklart att säljer man något för 100 000-150 000 (i.e. 6 månaders nettoinkomst för många) så kanske man får acceptera att dessa vill titta på några olika objekt först innan de bestämmer sig.
Citera
2020-01-21, 15:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det är köparens marknad just nu, men det betyder inte att en vettig bil med ett vettigt pris inte blir såld. Sedan tycker jag att det är självklart att säljer man något för 100 000-150 000 (i.e. 6 månaders nettoinkomst för många) så kanske man får acceptera att dessa vill titta på några olika objekt först innan de bestämmer sig.
Sälj på "Viköperdinbil.se". Funkar hur bra som helst
Citera
2020-01-21, 16:36
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96

- Skambudare som lägger sig 40-70.000 under begärt pris. Dessa kan jag på sätt och vis förstå, förr eller senare kanske något pucko nappar. Ofta babbar.

- Folk som låter seriösa och kommer med rimliga bud. När man svarar att man godtar budet och ber dem ringa så att man kan göra upp affären blir det tyst. Skriver ofta under med ett svenskklingande namn men när man kollar upp numret står det på en uppenbarligen utländsk person. Vad vill dessa människor uppnå? Någon mer som upplevt detta?


Snälla läs runt på nätet, och andra trådar.

Det är allmän kunskap och borde vara obligatoriskt

Bilaffärer på blocket är en utmaning !
Hög risk för skitfolk
Hög risk för bedrägeri

Som du nämne sitter det en majoritet av konstiga aktörer som skickar "sista bud" i hopp om att dom själva ska sälja din bil.
Som en mellanhand och tjäna pengar




Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Sälj på "Viköperdinbil.se". Funkar hur bra som helst

Tyst din jävla reklampelare.

Varför ?
Finns bättre förmedlare och 2a hands marknadsplatser än så
Citera
2020-01-21, 18:39
  #11
Moderator
MondoBizarros avatar
(FB) Tråden där Blocket-bilar analyseras
(FB) Är folk efterblivna på Blocket?
(FB) Har Blocket blivit värdelöst? Varför?
(FB) Har privatpersoner slutat sälja bilar på Blocket?
(FB) Prissättning privat blocket
(FB) Tips och tricks på skambud på Blocket

Vi behöver kort sagt inte ännu en tråd.

Bilar --> Papperskorgen
/Moderator
Citera
2020-08-04, 09:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
J. ....
- Folk som låter seriösa och kommer med rimliga bud. När man svarar att man godtar budet och ber dem ringa så att man kan göra upp affären blir det tyst. Skriver ofta under med ett svenskklingande namn men när man kollar upp numret står det på en uppenbarligen utländsk person. Vad vill dessa människor uppnå? Någon mer som upplevt detta?


Jag kan tänka mig två varianter.
1. De flesta söker ju på flera bilar parallellt. Och slår till på en. (det är klart, om de är reko så säger de till att nu fick de tag i en bil på annat håll. Men alla fungerar inte så).

2. Han kanske övade sig i hur man gör när man köper. Själva köpet ligger längre fram. Ja, det kanske ingår i SFI-kursen??

3. Vissa är bättre på att skriva än att prata... Och de hade velat har mera mail-korrespondens, med prat och personligt möte bara vid själva avslutet... Ingen telefon kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback