Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-17, 19:16
  #1
Medlem
busknegers avatar
Då jag vill börja köpa och sälja bilar privat för att tjäna lite extra vid sidan av så vill jag gärna ha tips och tricks på vad man kan införa i sina texter när man ska ge lite skambud för att sedan plocka hem bilen för eventuell fix eller en enkel in- och utvändig rekond. I vissa fall om lacken är dålig köra en polering men vad har ni förslag på vad man kan införa i texten för att mjuka upp säljaren och eventuell acceptera priset.

Ge mig endast seriösa svar tack!
Citera
2019-11-17, 19:17
  #2
Avstängd
KukKuksKlans avatar
Cash eller Swish redan i idag, 127.000:-
Citera
2019-11-17, 19:23
  #3
Medlem
llanzs avatar
Pruta aldrig innan du har sett bilen på riktigt... Babe fasorner. Som erbjuder 70% mindre än vad det står utan att kolla på själva bilen " Kompis den sista pris okej kompis ja betela"

Ganska svårt att göra bra affärer på blocket nu, då fler har börjat med detta.

Exemple , hej är riktigt intresserad utav bilen skulle jag kunna komma och kika på den, är det något jag bör känna till? Är priset huget i sten?
Citera
2019-11-17, 19:36
  #4
Medlem
holmiums avatar
Ett pris som båda parter accepterar, upp eller ner, är alltid OK oavsett vad som ursprungligen begärts.

Får man för lågt bud, så säljer man väl inte......eller ?
Jag tycker att det funkar så.....
Citera
2019-11-17, 20:02
  #5
Medlem
Bulkninjas avatar
Om du skambjuder på fel sätt blir folk irriterade.
Skambjud aldrig så via mail eller så det låter drygt.

Många är så dumma att de först kritiserar varan och därefter skambjuder.
99% av normalt folk blir då bara irriterade och vill förmodligen inte sälja varan till dig även om du bjuder fullt pris. Du har ju precis gjort något så korkat som att göra köpet till en tävling

De kommer definitivt inte att göra en affär med dig där du går ut som vinnare.
Ha en bra orsak till varför du inte vill betala fullt pris.
Föreställ att du köper nått av din mamma
Citera
2019-11-17, 20:23
  #6
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Om du skambjuder på fel sätt blir folk irriterade.
Skambjud aldrig så via mail eller så det låter drygt.

Många är så dumma att de först kritiserar varan och därefter skambjuder.
99% av normalt folk blir då bara irriterade och vill förmodligen inte sälja varan till dig även om du bjuder fullt pris. Du har ju precis gjort något så korkat som att göra köpet till en tävling

De kommer definitivt inte att göra en affär med dig där du går ut som vinnare.
Ha en bra orsak till varför du inte vill betala fullt pris.
Föreställ att du köper nått av din mamma
Vettigt inlägg. 👍🏻
Citera
2019-11-17, 21:44
  #7
Medlem
DoungAs avatar
Jag kör alltid med dubbla priset. Tex om jag lägger ut något för 100-tusen och nån skriver "kompis 60-tusen nu direkt" svarar jag alltid: "bara för det är du och du är en idiot så kostar den 200-tusen".

Om nån prutar när de faktiskt kollar på bilen/prylen man säljer är det en annan sak.
Citera
2019-11-17, 21:55
  #8
Avstängd
SwingFoSultanss avatar
Jag har köpt och sålt mycket Motocross-hojar dom senaste 10 åren.

Det är bland det absolut värsta/mest svårsålda du kan köpa/sälja. Finns ett brutalt stort utbud av cross-hojar på Blocket.se dygnet runt, året runt.


Men när folk kommer med skambud över mail/telefon blir jag bara klök, vill inte ha med sådant pack att göra, snålkukar och blattar undviker jag till 100% det slutar ALLTID med att man gör sig osams med sådant skräp.

Däremot när folk kommer och tittar, och prutar med en anledning, då är jag absolut inte omöjlig. Jag brukar lägga ut cyklarna med 5-7k i prutmån beroende på prisklass och skick.

Många amatörer tror också att man skall byta kolv och riva ner motorn och göra lagerbyten på allt efter 45 minuters hobby-körning, så man får stå på sig, finns även många som försöker fula sig och "hitta på" problem med hojen i fråga och förmodar att man inte kan skruva, då kan det bli väldigt roliga diskussioner :P
Citera
2019-11-17, 21:56
  #9
Medlem
Som sagt, prutmöjligheterna är oftast bättre när säljaren fått offra lite tid. Kontrollera allt, provkör och sen pruta. Har säljaren lagt 1h på dig så går dom med på lite prut. Samt såklart, köpare som rest 30mil enkelväg låter ingen säljare pruta om det inte är en svårsåld bil.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback