2020-03-11, 09:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Idag ska jag ut för sista gången på länge. Ska ha min rock på mig och en skyddsmask som jag snodde i lumpen på 80-talet. Ska handla konservburkar för en 1 månads förbrukning samt en rulle folie.
Burkarna ska jag koka för att ta bort kontaminering. Pappersförpackningen med folie tvättar jag med väteperoxid. Foliet ska jag ha till en grej jag inte vill framkomma med av säkerhetsskäl.

Varför beställer du inte hemleverans, så att du slipper gå in i affären?
Citera
2020-03-11, 09:07
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Sverige har slutat ta prover på andra än allvarliga fall.
Va, redan? När togs det beslutet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Det beror ju på.

Beställ och betala online, be leverantören ställa maten utanför. När hen går tar du in det och värmer maten i minst 60 grader i 15 minuter.

Jag sätter ugnen på 100 grader och fixar lite under tiden. Jag är mer orolig för matvaror när detta slår till ordentligt. Varenda paket i en butik lär vara potentiell riskfälla så antingen får att förvaras i ett separat rum hemma eller så får man spraya allt med spritlösning som får verka innan man ställer in det.

Sök på foodora (inlägg, alla ämnen o sortera fallande)
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Är det? Spanska sjukan spreds så snabbt att man trodde att det uppkommit i Spanien, trots att ursprunget, troligtvis, var grisfarmer i USA. Då fanns det inga passagerarplan och vi var ca två miljarder människor på jorden.

Den spreds väl främst med hemvändande soldater som spred ut den över kontinenterna..
Citera
2020-03-11, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Den värsta hoaxen är väl att svenska barn först påstods inte kunde bli smittade och sen kunde de hör och häpna inte föra smittan vidare eftersom de får så lindriga symtom. Alla ska gå i skolan (utom prinsessan och Co).

Jo tjena.

Tänk vad hysteriska folk kommer bli när de inser att Olle och Kajsa visst fått corona och sen fört det vidare till morfar på ålderdomshemmet och orsakat massdöd a la Life Care Centre.

Tror faktiskt inte att folk inser det - att deras egna handlingar orsakar död och lidande för andra.

De är skolade till duktiga idioter, det finns inga konsekvenser, det ska kännas bra just nu.....

Tårta är gott - jag är fet - tårta är gott - jag är fet - men tårta är gott...
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Inte med någon större precision.

Mörkertal heter det ju för att man inte vet. Inte för att det går att uppskatta. Jag tycker viruset har överträffat FHM och experternas förutsägelser var enda dag i flera veckor.

Finns några experter som varit tydliga med att mörkertalet inte kan uppskattas utan är precis det som ordet ger uttryck för, oklart! Eller på rikssvenska, "vi har igen jävla aning".
Citera
Medlem
Citat:
Det beror ju på.

Beställ och betala online, be leverantören ställa maten utanför. När hen går tar du in det och värmer maten i minst 60 grader i 15 minuter.

Jag sätter ugnen på 100 grader och fixar lite under tiden. Jag är mer orolig för matvaror när detta slår till ordentligt. Varenda paket i en butik lär vara potentiell riskfälla så antingen får att förvaras i ett separat rum hemma eller så får man spraya allt med spritlösning som får verka innan man ställer in det.

Jag ser sådana varor som relativt enkla att sanera. Dock bör man inte äta frukt och grönt utan att preparera dem - koka, skala eller skippa
Citera
Medlem
Citat:
Det beror ju på.

Ja det är ju det med matförpackningar från butiken...konserver är ju lätt spraya av , men inte typ mjöl, knäckebröds osv.
Citera
2020-03-11, 09:10
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Statistiken grundar sig på den lilla minoriteten som får allvarliga symtom så den blir ju väldigt missvisande och därför går det inte att dra den slutsatsen att covid skulle ha en dödlighet på 4%..
Du menar, 40% som i Italien?
När man jämför de som avlidit och de som tillfrisknat så tillhör tydligen 40% den förra kategorin.

Stämmer med historiska siffror för spanska sjukan och svarta döden. Ungefär var tredje bort. Att dividera de hittills avlidna med de hittills smittade har ju en hel del s.k. error bar.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Nu klyver du hår. Jag ville få fram min poäng med att faran möjligtvis inte är över trots att man tillfrisknat och tillade därefter sådana vardagsbekymmer som vanligtvis medföljer de permanenta skador jag nämnde. Jag lade dem alltså in i ett sammanhang där det råder normalläge, trots att det för tillfället råder osäkerhet om de eventuella framtidsutsikter som viruset kan medföra. Det borde inte ha varit alltför svårt att förstå, men tydligen måste man ibland förklara sånt här.
Var ironisk. Samtidigt som jag la in ett mått av verklighet ifall dessa komplikationer visar sig ha en substans. Skrev strax före i ett inlägg att vi vet inte vilka eftergifter detta virus har och därför kommer jag göra så mycket som möjlig för att undvika det, just ifall sådant som du nämnde stämmer. Tog nog det kanske ett steg för långt i tankekarusellen utan tillräcklig bakgrundsinformation.
Citera
Avslutad
Nu är det bekräftat, virussjuka personer flygs in i Sverige, och dom tillåts att bara stövla in i riket utan restrektioner/karantän öht.

Smittspridningen kommer explodera närmsta veckan.

https://www.expressen.se/dinapengar/skracken-for-corona-pa-planet-passagerare-slapptes-rakt-ut/

Död åt folkhälsomyndigheten !
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Om det nu införs mötesförbud... vad händer med de som har yrken där det samlas massvis av människor? T.ex flygplatser?
Dom blir arbetslösa. Detta är orsaken till varför man ska tänka till ordentligt innan man stoppar samhällets funktioner. Hur mpnga mönniskor klarar en månad utan lön?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in