2020-03-11, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Låt oss räkna extremt högt och säg att 2-3% av den totala befolkningen dör, och då räknar jag högt, då är det ju fortfarande 97-98% kvar. Tror inte det ger någon gigantiskt effekt på längre sikt

I Italien är det hittills snarare 35-50%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

28 februari var det färre fall (243) per capita i Italien än vad vi har i Sverige nu.

Bor 60 miljoner i Italien.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Den värsta hoaxen är väl att svenska barn först påstods inte kunde bli smittade och sen kunde de hör och häpna inte föra smittan vidare eftersom de får så lindriga symtom. Alla ska gå i skolan (utom prinsessan och Co).

Jo tjena.

Tänk vad hysteriska folk kommer bli när de inser att Olle och Kajsa visst fått corona och sen fört det vidare till morfar på ålderdomshemmet och orsakat massdöd a la Life Care Centre.
Fast unga människor blir inte speciellt sjuka och smittar tydligen inte heller lika mycket som äldre. Det mest effektiva är att man undviker att utsätta äldre för smittrisker. Dvs man får låta bli att hälsa på sin äldre släkt närmaste tiden. En uppoffring som är betydligt mer effektiv men också mindre än att hålla barn hemma från skolor och ställa in idrottsevenemang.

Vi ska skydda de som behöver skyddas, inte de som inte har behov av skydd.
Citera
2020-03-11, 09:04
Medlem
Uncorruptables avatar
Börjat fundera på att anledningen till att juntan i Sverige beter sig som de gör är att man helt enkelt är pank. Pengarna borta. Har inga pengar till någon "Corona-hantering". Pengarna slut.

Nu gäller bara se glad ut och låta folket DÖ.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Vänner rapporterar från sina arbetsplatser på olika orter om att det börjar gå rykten att vissa anställda tvingats till hemkarantän av cheferna. Ingen kan dock bekräfta något än, men om det är på det viset så har vi stora mörkertal som inte rapporterats.

Kan ju bara betyda att personerna har symptom, som med stor sannolikhet är vanlig influensa.
Man ska komma ihåg att det är större chans att få vanlig influensa än Corona.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Är det? Spanska sjukan spreds så snabbt att man trodde att det uppkommit i Spanien, trots att ursprunget, troligtvis, var grisfarmer i USA. Då fanns det inga passagerarplan och vi var ca två miljarder människor på jorden.

Hörde snarare det var för att inget land ville visa sig svagt i med det var krig. Spanien låg utanför konflikten och hade ingen prestige i att inte redovisa det så vips, blev det spanska sjukan.
Citera
2020-03-11, 09:05
Medlem
Kissdroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxelane
Det där är också intressant, att vi i Sverige är så platt handfallna att vi tror att staten ska fixa allt. Varför är det så?

I de flesta länder förutom kanske något land runt oss i Norden vill man överhuvudtaget inte umgås med staten när det gäller barn, familj, trygghet mm.

Mina vänner, börja använd hjärnan, DU är ansvarig för ditt och din familjs liv, inte staten. Läskigt va?
Ja, det är helt absurt. Man tappar hakan.

Titta på svaret hon skrev till mig här nedanför. Det där är alltså en vuxen människa med ansvar för barn. Skrämmande.

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tar ansvar för mina barns skolgång, och då ska jag inte ha barn? Bättre att man beter sig som vilket WT som helst och skiter i att de missar nationella prov, får streck i betyg och massiv ogiltig frånvaro, för vem vet hur länge jag måste hålla dem hemma?

Det här är inte ett beslut som jag ska lämnas att fatta på egen hand, där mina barn drabbas av hårda konsekvenser. Det är bara att titta utomlands, där man stängt skolor. Det är inget märkvärdigt jag begär.

Hade det inte inneburit negativa konsekvenser för dem hade de varit hemma. Nu lämnar myndigheterna mig med valet att mina barn får betyg eller att jag ev blir smittad med okända konsekvenser för mig. Hur fn kan du försvara det?
Ja, oj, lämnar myndigheterna ansvar till dig som förälder? Stackare!

Det roliga är att du kallar folk för inkompetenta idioter och WT. Noll självinsikt.
Citera
Bannlyst
Karolinska Institutet ställer in alla fysiska föreläsningar som omfattar fler än 100 personer. Innebär att alla prekliniska terminer på läkarlinjen kommer få distansundervisning från och med idag, tills 14 april.

https://nyheter.ki.se/information-om-coronaviruset-till-medarbetare-och-studenter?_ga=2.75450322.1562551489.1583741299-275 851583.1572001243
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
"Pojken" du tror att du tjafsar med är en kvinna i hög ålder, med mycket hög utbildning och yrkeserfarenhet som inte går av för hackor. Jag är ateist, jag "tror" inte på något. Om du vill ha en diskussion så använd dig av fakta i stället för att tjafsa som en knasboll. Det är så ointressant.

Att vi nog är överens i sak, dvs. att myndigheter/tjänstemän och politiker saknar relevant omdöme och förmåga, tycks ha undgått dig. De möjligheter som faktiskt finns i våra lagar och regler och som ger regeringen rätt att agera i den alarmerande situation som landet befinner sig i används inte. (Oavsett vad dessa möjligheter kallas - undantagstillstånd eller något annat.) Det är det som är den intressanta frågan att diskutera - inte vad du tror om mig.

Lär dig att skilja på sak och person!

Underbart svar. Många i forumet inbillar sig att alla andra också saknar adekvat akademisk bildning, vilket direkt syns i vilken text som helst. ☝🏼🤓
Citera
2020-03-11, 09:06
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
I Italien är det hittills snarare 35-50%.
Skulle en person dö i Sverige så skulle vi ha 50%. Så efterblivet sätt att räkna på.
Citera
Medlem
Om det nu införs mötesförbud... vad händer med de som har yrken där det samlas massvis av människor? T.ex flygplatser?
Senast redigerad av zipperventura 2020-03-11 kl. 09:09.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Den värsta hoaxen är väl att svenska barn först påstods inte kunde bli smittade och sen kunde de hör och häpna inte föra smittan vidare eftersom de får så lindriga symtom. Alla ska gå i skolan (utom prinsessan och Co).

Jo tjena.

Tänk vad hysteriska folk kommer bli när de inser att Olle och Kajsa visst fått corona och sen fört det vidare till morfar på ålderdomshemmet och orsakat massdöd a la Life Care Centre.

Därför skall "Olle och Kajsa" undvika att hälsa på morfar på ålderdomshemmet, helt enligt myndigheternas uppmaning. De får prata med morfar i telefon istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in