2020-03-11, 08:58
Medlem
T.ex. Göteborgsvarvet lär inte bli av i år va?
Citera
2020-03-11, 08:59
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Det är ju en riskbedömning man själv får göra. Att beställa färdiglagad mat för utkörning är en risk i alla fall jag inte skulle ta.

Det beror ju på.

Beställ och betala online, be leverantören ställa maten utanför. När hen går tar du in det och värmer maten i minst 60 grader i 15 minuter.

Jag sätter ugnen på 100 grader och fixar lite under tiden. Jag är mer orolig för matvaror när detta slår till ordentligt. Varenda paket i en butik lär vara potentiell riskfälla så antingen får att förvaras i ett separat rum hemma eller så får man spraya allt med spritlösning som får verka innan man ställer in det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det jag inte fattar är att jag inte ska "ringa 1177" förrän mitt hälsotillstånd blir bättre.

Nej. Jag skrev aldrig detta.

Du är bara en parasit.

Jag blockerar dig.
Citera
Medlem
Happysmurfs avatar
Är det någon som har någon källa på hur många som har testats i Sverige hittils?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Inte bara det.. Ettvirus kan mutera så att ett vaccin blir verkningslöst..Stora riskpengar i ett så pass snabbt virus som detta är.. Det gör att investerare är extra försiktiga..Kan ett vaccin inte tas fram extremt fort så lär det inte tas fram alls..Forskningen och sedan kliniska tester tar för lång tid gentemot detta explosiva virus.. blir mycket svårt att få fram ett lönsamt vaccin..

En långsam smittspridning är vad forskare vill ha.. för att kunna ta fram ett vaccin.. mn detta virus är ovanligt snabbt i sin spridning..

Är det? Spanska sjukan spreds så snabbt att man trodde att det uppkommit i Spanien, trots att ursprunget, troligtvis, var grisfarmer i USA. Då fanns det inga passagerarplan och vi var ca två miljarder människor på jorden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Å fy fan. Endast i Sverige
Svea Rike i ett nötskal..vi lever farligt nu..allt för släpphänt.!
Citera
2020-03-11, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
De har väl inte slutat förneka?
Nästa grej att förneka verkar vara att det drabbar alla åldersgrupper. Nu går det ju inte att köra med att det bara är asiater som är smittade längre. Nu kör de med att det inte är farligt för folk under 60 utan underliggande sjukdomar. Men det är väl bara att vänta ut det med. Inget är ju sant förrän det har stått i aftonbladet

Den värsta hoaxen är väl att svenska barn först påstods inte kunde bli smittade och sen kunde de hör och häpna inte föra smittan vidare eftersom de får så lindriga symtom. Alla ska gå i skolan (utom prinsessan och Co).

Jo tjena.

Tänk vad hysteriska folk kommer bli när de inser att Olle och Kajsa visst fått corona och sen fört det vidare till morfar på ålderdomshemmet och orsakat massdöd a la Life Care Centre.
Citera
2020-03-11, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Ogiltig frånvaro. Nationella prov. Ska jag sabba deras betyg??

Men för guds skull människa! Vem FAN bryr sig om såna här löjliga bagateller när ditt och indirekt även dina barns liv kanske står på spel?

Det är ju bara att sjukanmäla dem? Alla med nån form av luftvägsbesvär och förkylningsliknande symtom har ju nu, sent omsider, dessutom uppmanats av statens myndigheter att stanna hemma! Säg att de har såna symtom. Använd lite fantasi.

Prov kan göras om, kurser och terminer kan gås om, betyg kan läsas eller tentas upp. Förlorade liv och permanent förlorad hälsa kommer aldrig tillbaka. Aldrig.

Hela samhället kanske mer eller mindre kollapsar pga detta så jag tror att ganska många skolbarn kommer vara i samma sits inom kort. Det kommer finnas förståelse och möjligheter att fixa skolgång längre fram, om det ens blir någon mer skola alls på ett tag. Det kommer finnas lite viktigare och mer akuta saker än betyg att tänka på, om vi säger så.

Skärp er nu och fokusera på det som är viktigt, vilket är att ni och era barn gör allt för att överleva och inte bli sjuka.
Citera
2020-03-11, 09:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Någon som vet vad det är dom sprayar på gator, tunnelbanevagnar m.m.?
Klorerat vatten
Citera
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Alla kommer påverkas negativt.
Vi har redan blivit varslade hela vårat företag.

Tänk själv, vi som är beroende av kundkontakt dvs fler än typ 10 personer i samma rum.. våra företag likvideras, går i kk.
Vem som är normal i huvudet går ut och riskerar få denna smitta... inte många. Redan förra veckan avbokades det, denna vecka va katastrof. Så vi blev alla uppsagda. Några månaders uppsägningstid men kan komma ändras till konkurs om inte staten kommer på lösning. Moms och det sociala får de fan backa och ta bort nu!

Går inte längre och värre kommer det bli!!
Mycket värre!

Jag kommer hålla våran regering ansvariga för detta då de inte gjorde tillräckligt för sin befolkning! Förlorar någon o familjen sitt liv ovanpå det så har jag mindre att personligen förlora och kommer bli laglös då finns det personer som får hålla sig gömda. Som sagt håller jag noggrann koll på hur de sköter sina kort nu.

Dödligheten. I Europa ligger på över 4% . Det är de siffrorna vi har idag! Varken 1% eller 10% utan 4% punkt.

Nu är det inte bra odds, inte alls bra! Samhället går sönder och de som blir sjuka i första svängen är inte ens säkert att de blir helt immuna, kan lägga sig latent i nervsystemet likt herpes.
Störande framtid, osäker, framförallt farligt.

Det finns tre scenarier som jag ser det.

Alt1: vaccin tidsperiod minst 1 år bort.

Alt2: samhället görs om, bara 10% får vara utomhus samtidigt med 5 meters avstånd från varandra, skyddskläder, inga event eller stora folksamlingar. Tidsåtgång : flera år

Alt3: folk får genomlida sjukdomen, hoppas på att överleva ryska rouletten, sjukvården blir överbelastad och bra många mer än 4% kommer dö då ingen längre får hjälp av vården.
Kolla Wuhan 80.000 smittade och de bygger sjukhus med lungmaskiner för att hjälpa så få i jämförelse med befolkningen!
Kolla Italien 10.000 smittade och de beställde in 5000 intensive care units, så de kan avlasta vården och hjälpa fler!
Tidsåtgång : minst 1 år här med.

Statistiken grundar sig på den lilla minoriteten som får allvarliga symtom så den blir ju väldigt missvisande och därför går det inte att dra den slutsatsen att covid skulle ha en dödlighet på 4%..
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Nej. Jag skrev aldrig detta.

Du är bara en parasit.

Jag blockerar dig.
Så case closed i den ändan.
Inlägg #80692
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Nej nej nej nej

Jag antar att du är nyanländ.

Om du är smittad stanna hemma tills du blir bättre.

Om du inte blir bättre och börjar även ha torr hosta, ska du ringa 1177 för instruktioner om hur du ska testas.
Åk inte bara till akuten då smittar du många.
Senast redigerad av Fri 2020-03-11 kl. 09:05.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Idag ska jag ut för sista gången på länge. Ska ha min rock på mig och en skyddsmask som jag snodde i lumpen på 80-talet. Ska handla konservburkar för en 1 månads förbrukning samt en rulle folie.
Burkarna ska jag koka för att ta bort kontaminering. Pappersförpackningen med folie tvättar jag med väteperoxid. Foliet ska jag ha till en grej jag inte vill framkomma med av säkerhetsskäl.

Lycka till! Hur länge tänker du sitta i självvald hemkarantän?
Senast redigerad av Jon.Holms 2020-03-11 kl. 09:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in