2020-03-11, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det blir dyrt. Men nu spelar det snart ingen roll vad myndigheterna säger. De kan inte tvinga oss att gå på restaurang och bio.. Folk vill inte riskera sitt liv för lite nöjen.

Tyvärr så vill nog många idioter fortfarande det. Vissa åker ju till alperna i skrivande stund.
Citera
2020-03-11, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissdroppe
Ja, det är helt absurt. Man tappar hakan.

Titta på svaret hon skrev till mig här nedanför. Det där är alltså en vuxen människa med ansvar för barn. Skrämmande.

Ja, oj, lämnar myndigheterna ansvar till dig som förälder? Stackare!

Det roliga är att du kallar folk för inkompetenta idioter och WT. Noll självinsikt.

Ja det är märkligt. Nä men visst, hon får väl ringa försäkringskassan och fråga hur hon ska göra, skälla ut dom när hon inte får svar, och skicka snorungarna till skolan, ingen kommer hjälpa henne, hur mycket hon än skriker på staten. Inte ens Sovjetstaten skulle kunnat hjälpa henne.
Citera
2020-03-11, 09:11
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vi kommer få vänja oss vid att det bara pratas om att det bara äldre och kroniskt sjuka som dör. Så är det ju givetvist inte, men det kommer tystas ner.

Det pratas inte alls om att det bara är äldre och de med underliggande sjukdomar som dör.
DOCK säger man att dem är en väldigt utsatt grupp.
Lär dig skillnaden innan du uttalar dig.
Citera
2020-03-11, 09:11
Medlem
Robocraps avatar
Jaha nu är min 12-åring på väg från skolan med halsont.

Får hoppas att han inte har fått skiten nu

Nu blev man ännu mer orolig.
Citera
2020-03-11, 09:12
Medlem
Går Sverige Sydkoreas eller Italiens väg?

Citat:
Anders Elowsson
@AndersElowsson
I sex veckor har jag försökt varna för det hot som COVID-19 utgör för Sverige. Jag har nu tagit fram ett mått, COVID-19 crisis index (CCI) som estimerar krisnivån för ett givet land. Går Sverige Sydkoreas eller Italiens väg? Kraftiga åtgärder är nödvändiga omedelbart.

https://mobile.twitter.com/AndersElowsson/status/1237475609556770817?s=20
Citera
2020-03-11, 09:13
Medlem
Intressant debattartikel från läkare/forskare/experter i Läkartidningen.se om hur Sverige bör ändra strategi för att förhindra smittspridning. Oklart om Folkhälsomyndigheten har läst den.
Citera
2020-03-11, 09:13
Medlem
AldoRaines avatar
”Regeringen får inte stoppa evenemang pga att det är starkt reglerat i lagen”

Vilken jävla byråkrati vi lever i! Skit i lagen och agera NU!

https://omni.se/senaste
Citera
2020-03-11, 09:14
Medlem
[B[/b]Livet så som vi kände till det är slut nu.
För lång tid framöver.
Troligtvis år.
Jag hoppades att myndigheterna skulle reagera snabbare och med kraftdulla åtgärder.
Det känns uppgivet nu.
Tegnell har fortfarande inte förstått någonting och yrar om att han känner sig upprörd över skolorna som valde att stänga.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
– Jag har försökt tala om vilka konsekvenser det blir av att stänga skolor alldeles i onödan. Jag tycker det här är lite upprörande, måste jag säga, säger han i telefonen.
Senast redigerad av Schwedenland 2020-03-11 kl. 09:18.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast unga människor blir inte speciellt sjuka och smittar tydligen inte heller lika mycket som äldre. Det mest effektiva är att man undviker att utsätta äldre för smittrisker. Dvs man får låta bli att hälsa på sin äldre släkt närmaste tiden. En uppoffring som är betydligt mer effektiv men också mindre än att hålla barn hemma från skolor och ställa in idrottsevenemang.

Vi ska skydda de som behöver skyddas, inte de som inte har behov av skydd.

Sant, barn blir inte lika sjuka. Resten av dina felaktiga påståenden och resonemang kommer snart att ändras i takt med att staten tvingas till allt mer inskränkningar och erkännanden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Livet så som vi kände till det är slut nu.
För lång tid framöver.
Troligtvis år.
Jag hoppades att myndigheterna skulle reagera snabbare och med kraftdulla åtgärder.
Det känns uppgivet nu.
Tegnell har fortfarande inte förstått någonting och yrar om att han känner sig upprörd över skolorna som valde att stänga

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Är det? Spanska sjukan spreds så snabbt att man trodde att det uppkommit i Spanien, trots att ursprunget, troligtvis, var grisfarmer i USA. Då fanns det inga passagerarplan och vi var ca två miljarder människor på jorden.
Den pesten fick namnet "spanska sjukan" bara för att Spanien var neutralt under första världskriget och därför hade en journalistkår som utan munkavel rapporterade sånt som de krigförande länderna hemlighöll för att det hade varit demoraliserande och inte tajmade väl med Ludendorffs slutoffensiv.
Citera
Medlem
Läste i tidningen att regeringen skall ha något krismöte med flygbranschen idag.

Är det vad som är viktigt? De oroar sig för flygbranschen?

Detta handlar för helvete om folks liv. Tusentals svenskar kommer dö i detta och regeringen väljer då att ha ett krismöte med flygbranschen.

Vad tror de att det ska hjälpa? Ekonomin (flygbranschen likaså) kommer gå åt helvete i vilket fall.

Regeringen borde sitta i krismöte med försvarsmakten, MSB och FHM för att säkerställa vatten, mat och elektricitet inför den karantän de borde införa.

De bör köra 1 vecka karantän, 1 vecka arbete/studier hemifrån i cykler tills vi fått skiten under kontroll. Myndigheternas hanterande av detta är totalt skrattretande.
Herregud!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in