2020-03-11, 08:17
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är frivilligt att ta vaccin.

De flesta vaccin påtvingas dock innan man ens kan prata, allt man kan göra är skrika, och det struntas det ju i.

Så speciellt frivilligt vill jag inte påstå att det är.
Citera
2020-03-11, 08:18
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag har hört de mest korkade saker sägas hur många gånger som helst härinne, blir inte mer sant för det.
Som till exempel att det bara är asiater som kan bli smittade. Det var en trådsanning väldigt länge.

Vad skulle vara korkat i hans inlägg?
Det är uppenbart att viruset inte verkar trivas i subtropiskt klimat.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happysmurf
Hur många coronafall blir diagnostiserade idag i Sverige?

300 gissar jag.
Sverige har slutat ta prover på andra än allvarliga fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Varje virus trivs bara i en enda celltyp i en enda art.

Det är olika mellan olika virus. Det finns flera virus som trivs i flera olika arter. Det vanliga är dock att virus trivs hos individer med liknande DNA-massa, då det är en viss DNA be behöver.

Citat:
Virus behöver heller ingenting, de äter inte, de definieras faktiskt inte som levande. OCH solljus har visst lite virusdödande egenskap, men bättre är att förstärka den ultravioletta strålningen.

Exakt! Ett visur är ett fetthölje bestående av protein, ingen levande organism som bakterier är. Och soljus är ytterst ineffektivt mot fett.

Citat:
Åsså är det kontroversiellt föreslagits att om man skaffar sig en plötslig solbränna så kickar immunförsvaret igång, för det är som att hela huden brinner, fronten för allt försvar kollapsar, och därmed kan kroppen råka producera nya antikroppar mot slumpmässiga virus, när alla klockor ringer p.g.a. Solen.

Nej, det är ett välkänt faktum att det är kroppstemperaturen som är det viktiga. Det finns en anledning till att sjukdomar är vanligare på vintern än sommaren, och det är för att kroppstemperaturen sjunker. När man blir angripen av en större mängd virus eller bakterier, triggar kroppen igång en temperaturhöjning för att öka produktionen av antikroppar. Detta kallas för feber.
Citera
2020-03-11, 08:19
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Om du är smittad stanna hemma tills du blir bättre.

Om du inte blir bättre och börjar även ha torr hosta, ska du ringa 1177 för instruktioner om hur du ska testas.
Det du skriver betyder ingenting.
Om jag blir sjuk så ska jag alltså stanna hemma till dess jag blir bättre.
Men om jag INTE blir bättre, då...

Men antag att jag ligger hemma och hostar och det är värre idag än igår. Då ska jag alltså INTE ringa 1177. Det är först när jag kan resa mig upp och må bra igen som jag ska ringa 1177. Det är ju det du skriver! Otroligt nog har dina fingrar spottat ut sig bokstäver i denna kombination! Du är helt fantastisk som måltavla.
"- Nu ska jag lugna ned folk genom att bara stapla samman ord som i allmänhet känns trevliga."
Hemma. Ring. Bättre. Sen är det bara att fråga SFI-lärarinnan hur man stoppar in de propagandistiska/religiösa spinnorden i en grammatiskt korrekt mening.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nog omöjligt att uppskatta. Skulle jag gissa tror jag att det handlar om betydligt fler än de officiella fallen. Minst 1000 oupptäckta skulle jag tro. Tag bara planet som landade i söndags. 100 stycken bara där. Vet inte hur många resenärer som kommit med flyg från Italien och Iran senaste 3 veckorna, men det handlar säkerligen om många många tusen. Alla bär förstås inte på smittan, men de som gör det smittar förstås ned massor av andra. Människor de möter i kollektivtrafik, väntrum m.m.
Frågan är hur myndigheter har tänkt sig att kommunicera och nå illegala papperslösa, hemlösa, tiggare, psykiskt sjuka osv.? Vilket ansvar lägger man på dem? Hur ska en hemlös kunna ”stanna hemma”? Hur ska en illegal ”undvika trängsel och folksamlingar” om man delar en tvårummare med tio andra? Hur vet man hur många som kommit hit ifrån Iran på eget bevåg eller med hjälp av mutade skurkar på UD? Osv. Osv.
Senast redigerad av karanan 2020-03-11 kl. 08:22.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Kommentaren belyset det svenska tillståndet. Är det inte bekräftat så existerar det inte. Kan upplysa dig om att virologi inte är ett helt nytt kunskapsområde, man kan beräkna spridning rätt bra. Självklart blir det inte helt exakt - men det måste det inte bli heller.
Ja man kan absolut göra uppskattningar men absolut sanna värden kan man inte få fram på det sättet.
Citera
2020-03-11, 08:20
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Denna är det bästa jag sett på USA.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Ja den här kartan är bra. Jag reagerade på det stora antalet sjuka i Vancouver på västkusten i Kanada. Det beror nog på de många iranierna som bor där.
Citera
2020-03-11, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nog omöjligt att uppskatta. Skulle jag gissa tror jag att det handlar om betydligt fler än de officiella fallen. Minst 1000 oupptäckta skulle jag tro. Tag bara planet som landade i söndags. 100 stycken bara där. Vet inte hur många resenärer som kommit med flyg från Italien och Iran senaste 3 veckorna, men det handlar säkerligen om många många tusen. Alla bär förstås inte på smittan, men de som gör det smittar förstås ned massor av andra. Människor de möter i kollektivtrafik, väntrum m.m.

Det finns program/modeller som tar hänsyn till flygtrafik bl.a. ska leta vidare, tack för svaret.
Citera
2020-03-11, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det satt en "expert" i tv i går som tyckte att vi inte skulle resa på ett år.
En regnig sommar med Svemester i små stugor kan göra susen för smittspridningen.

Rent krasst så har ju viruset lyckats att sprida sig så här snabbt pga resandet så "experten" har en poäng.
Citera
2020-03-11, 08:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Herregud!
Jag tänker inte ens svara på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Kissdroppe
Är du efterbliven? Varför tar du inte bara ungarna bort från skolan på egen hand? Måste du hållas i handen och vägledas i allt här i livet?

Och du kallar folk för inkompetenta idioter..
Men är ni dumma i huvet? Jag betalar skatt era idioter, jag ska ha myndigheter som hjälper mig. Jag ska inte tvingas sabba för mina barn.
Citera
2020-03-11, 08:22
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja den här kartan är bra. Jag reagerade på det stora antalet sjuka i Vancouver på västkusten i Kanada. Det beror nog på de många iranierna som bor där.

Klimatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in