2020-01-29, 14:10
Medlem
Ingen markant ökning på 24 timmar. Det känns som läget är under kontroll och katastrof-pandemi-tänkandet har haft sin gång. Själv drar jag till Thailand på lördag.
Citera
2020-01-29, 14:11
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debe
Vad jag minns så kände han av symptom på måndagen men gick till jobbet, efter jobbet begav han sig till die krankenhaus.
Det ska bli intressant att följa de sjuka i Tyskland, därifrån får man ju lite mer trovärdig information.
Senaste vi hörde om den första tysken var väl att han mådde relativt bra?

Om det är något land som har trovärdighet i siffror o statistik så är det tyskarna.

Nu är fallen vad jag förstår i Bayern som är relativt glesbefolkad landsbygd. Inte ens Munich är speciellt trångbott annat än på ölhusen.

Men når viruset industristädernas masstransportsystem så blir det värre.

Det är två faktorer som är intressanta med tysklandsfallet.
Att Kinesiskan spred smittan till ett flertal innan hon själv insjuknade på flygplanet. Dels att de tyska fallen tycks vara lindrigare.

Är det lindrigare i Tyskland för att viruset muterat?

Är det lindrigare i Tyskland för att tyskar kan ha viss motståndskraft genetiskt eller från tidigare sjukdomar/vaccin.

Är det lindrigare i Tyskland för att tyskarna är i bättre grundkondition/hälsa?

Är det lindrigare i Tyskland för att de har bättre sjukvård än kina?
Citera
2020-01-29, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jo Sverige är medlem "To date, all EU Member States participate in the Mechanism, as well as Iceland, Norway, Serbia, North Macedonia, Montenegro, and Turkey.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_142

Tack. Brukar alltid gå vilse där på EUs hemsida och inte hitta vad jag letar efter. Hade inte du en länk till någon tidning som bevakar Wuhan-viruset i Thailand? Kan lägga in den här igen. Kan inte hitta den nu.
Citera
2020-01-29, 14:13
Medlem
Kineser tar till robotar som levererar mat till de som är satta i karantän.

https://www.nyteknik.se/samhalle/roboten-little-peanut-levererar-mat-till-manniskor-i-corona-karantan-6985775?source=carma&utm_custom[cm]=336989950,33270&=
Citera
2020-01-29, 14:15
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Ingen markant ökning på 24 timmar. Det känns som läget är under kontroll och katastrof-pandemi-tänkandet har haft sin gång. Själv drar jag till Thailand på lördag.

Thailand tycks ha drabbats i de norra delarna.

Vilket får mig att killgissa att det rör sig om smitta via affärskontakter snarare än badturister.
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Hur ser turismen från Wuhan ut i Sverige och övriga Norden? Vi vet att det finns några i alla fall som besökt Norge och Finland, men överlag?

Det är varken fler eller färre resenärer från Wuhan till sverige än andra länder.
Kinester vinterturistar inte i Sverige i någon högre omfattning.

1 % an Kinas befolking ( ? ) bor i Wuhan, så landar det ett flyg på Arlanda med 300 pax från Kina så kommer antagligen 3 st av dom från Wuhan.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
När de satte Wuhan i karantän, så meddelade de att om 8 timmar stänger vi, alla blir fast här. 8 timmar senare när karantänen gick igång så hade nära en miljon till dragit. Mitt i pågående lokal epidemi. Man har hittat folk som sökte hjälp i Wuhan och inte fick det, nu plötsligt på sjukhus i Shanghai.

Jag skulle inte förlita mig allt för mycket på karantänens effektivitet.

Nej, inte för resten av landet, men för invånarna i Wuhan. Men ju färre från Wuhan som kan resa utanför karantänen, desto bättre för resten av landet. Så effekt kommer den ha.
Citera
Medlem
Bakaxels avatar
Så då har snart antalet återhämtade blivit numerärt fler än avlidna, antagligen imorgon eller i övermorton. Sett till dödligheten och antalet insjuknade samt den väldigt begränsade spridningen hittills utanför Kina känns det rimligt att avskriva denna virusstrain som "the one" som kommer oskadliggöra överbefolkningen.

Hoppas myndigheterna lär sig någonting genom denna "övning". Svenska rådgivare och experter har just nu noll förtroendekapital hos mig när de tycker det är fritt fram att flyga vart fan som helst i Kina och drabbade länder förutom där Kina själv släckt trafiken. Blir inte skoj nästa gång när vi har ett virus som sprider sig lika glatt men muterar till effektiv spridning människor emellan och bjuder på en dödlighet på 80%. Då är det adjöss.

I övrigt måste denna tråd ta priset som den mest hysteriska på Flashback. Sen har jag läst minst tio inlägg om folk som ska flyga med sina familjer till Thailand och andra infekterade länder, ni kanske ska börja fundera över era vanor och börja spara lite pengar inför den stundande Stora Smällen istället för att bränna hela familjebesparingarna på att åka till ett smutsigt korrupt land på andra sidan jordklotet. Snart kommer väl HIV mutera och bli luftburet av allt stjärtknullande som förekommer där, haha.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brogamla
Uppdatering från Irländaren i Wuhan https://youtu.be/D4vFj5GsBnE

Väldigt intressant!
Citera
2020-01-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tack. Brukar alltid gå vilse där på EUs hemsida och inte hitta vad jag letar efter. Hade inte du en länk till någon tidning som bevakar Wuhan-viruset i Thailand? Kan lägga in den här igen. Kan inte hitta den nu.

https://www.bangkokpost.com/

Jag är faktisk mer nervös över kineser besöker Kambodja då deras sjukvård är "kalle Anka"

Fortfarande 14st sjuka 5 friskskrivna. Dock blev staten mer nervös efter nyheterna från Tyskland.
Citera
2020-01-29, 14:20
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Dansken var inte smittad av coronaviruset: https://medwatch.dk/samfund/article11905662.ece
Citera
2020-01-29, 14:21
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kineser tar till robotar som levererar mat till de som är satta i karantän.

https://www.nyteknik.se/samhalle/roboten-little-peanut-levererar-mat-till-manniskor-i-corona-karantan-6985775?source=carma&utm_custom[cm]=336989950,33270&=

Man ska aldrig missa en chans till ett bra PR nummer. Bygga sjukus på en vecka, visa upp robotar som serverar till folk i karantän. På något sätt gillar jag kineserna mer o mer. De är helt skamlösa o väldigt framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in