2020-01-29, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Förmodligen finns det ett stort mörkertal. T ex. har Kina närmare 10.000 misstänkta fall. Sen vet vi inte hur många som har såpass lindriga symptom att dom har ridit ut sjukdomen. Tysken är ett exempel som är intressant, han var sjuk lördag-söndag men frisk på måndag, i tisdags var han feberfri och hade inga luftvägsproblem och mådde bra. Hur många sådana fall har det funnits i Kina?

Vad jag minns så kände han av symptom på måndagen men gick till jobbet, efter jobbet begav han sig till die krankenhaus.
Det ska bli intressant att följa de sjuka i Tyskland, därifrån får man ju lite mer trovärdig information.
Senaste vi hörde om den första tysken var väl att han mådde relativt bra?
Citera
2020-01-29, 14:00
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det är för kallt för spridning.

Har du åkt tåg i Ryssland?
Min erfarenhet är att de kompenserar kylan utanför med att dra upp värmen inomhus.

Men mina erfarenheter är begränsade o kan naturligtvis inte ses som allrådande.

Tror att orsaken till att ryssarna inte rapporterar är att de antagligen inte har speciellt många fall av viruset. Gissar att antalet kineser i Ryssland är begränsat. O att de Kineser de har åker från ryssland och till Kina för att fira Nyår.
Citera
2020-01-29, 14:00
Medlem
Citat:
Som sagt har förhoppningsvis majoriteten sjuka haft liknande sjukdomsförlopp som tysken, sjuk i två dagar, sen frisk.

Han smittades av en kärring som befann sig där tidigare än när det var som värst.
Citera
2020-01-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babakula55
Att myndigheter och smittskyddsexperter dissar munskydd är ju helt sjukt. Det handlar om så mycket annat än att det skyddar dig (vilket det garanterat gör till någon procent åtminstone).

Är du själv sjuk (vilket du kan vara utan större symptom) så måste din spridning av viruset minska signifikativt.

Dessutom kommer du automatiskt tänka på att vara på alerten om alla går med munskydd.

Du får dessutom svårare att i misstag röra vid mun/näsa osv.

Så man baxnar nästan när man ser experter som inte tycker de är en bra idé alls.

Problemet är när du dessutom tar av dig dessa munskydd. Virus fastnar på dessa och smittar när man tar av sig dessa. Munskydd är värdelöst i de flesta fall. Det enda bra är att de som jobbar med mat nu använder munskydd så man slipper främmande saliv i maten.
Citera
2020-01-29, 14:03
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debe
Vad jag minns så kände han av symptom på måndagen men gick till jobbet, efter jobbet begav han sig till die krankenhaus.
Det ska bli intressant att följa de sjuka i Tyskland, därifrån får man ju lite mer trovärdig information.
Senaste vi hörde om den första tysken var väl att han mådde relativt bra?

Vad jag läste kände han sig bra på måndagen och gick därför till jobbet och hans läkare har sagt att han är symptomfri och att om det inte vore för det här viruset så skulle han ha blivit släppt från sjukhuset direkt.
Citera
2020-01-29, 14:04
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Det är du som påstår att Ryssland inte skulle rapportera fall. Kolla på tysken, helt frisk på måndagen men testade sig ändå. Så ja, förmodligen finns det väldigt många fall med mild sjukdom. Att tro att Ryssland skulle välja att inte rapportera fall är idiotiskt.

Det var inte det jag skrev!

Jag menar att smittan förmodligen långt mer spridd än vi kan se pga de flesta bara får mild sjukdom. Att Ryssland inte har upptäckt eller rapporterat fall betyder ingenting.
Citera
2020-01-29, 14:05
Medlem
Varken kineskvinnan i Tyskland i eller hennes familj har vetat om att de bär på corona-viruset. Det har inte muterats till sin nuvarande form när de befann sig i Wuhan.
Citera
2020-01-29, 14:06
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Han smittades av en kärring som befann sig där tidigare än när det var som värst.

Och? Finns inga bevis för att det skulle ha muterat så det är samma virus som orsakar samma sjukdom, än så länge. Kvinnan blev ju dessutom sjuk/are på väg hem. Så det där känns ganska betydelselöst i sammanhanget. Av de 14 sjuka kineserna i Thailand så har 5 friskförklarats.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Varken kineskvinnan i Tyskland i eller hennes familj har vetat om att de bär på corona-viruset. Det har inte muterats till sin nuvarande form när de befann sig i Wuhan.

Muterats? Det finns ett virus från Wuhan i dagsläget.
Den kinesiska kvinnan hade detta enda virus med sig till Tyskland.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det var inte det jag skrev!

Jag menar att smittan förmodligen långt mer spridd än vi kan se pga de flesta bara får mild sjukdom. Att Ryssland inte har upptäckt eller rapporterat fall betyder ingenting.

Då ber jag om ursäkt och är helt med på det du säger.
Citera
2020-01-29, 14:07
Medlem
Xehkes avatar
Citat:

Rena spekulationer och snudd på konspirationsteorier. Viruset har inte muterat.
Citera
2020-01-29, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Fast vad säger att alla kan smittas? Sen är Wuhan numera under karantän, så smittorisken har avsevärt reducerats.

När de satte Wuhan i karantän, så meddelade de att om 8 timmar stänger vi, alla blir fast här. 8 timmar senare när karantänen gick igång så hade nära en miljon till dragit. Mitt i pågående lokal epidemi. Man har hittat folk som sökte hjälp i Wuhan och inte fick det, nu plötsligt på sjukhus i Shanghai.

Jag skulle inte förlita mig allt för mycket på karantänens effektivitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in