2020-01-29, 14:23
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Man ska aldrig missa en chans till ett bra PR nummer. Bygga sjukus på en vecka, visa upp robotar som serverar till folk i karantän. På något sätt gillar jag kineserna mer o mer. De är helt skamlösa o väldigt framåt.

På nåt vis håller jag med dig i detta.

Jag hade tänkt mig att man lastar av en container på utsedd plats, lokala förmågor tömmer containern och sköter distrubitionen inne i Wuhan.

Men nej, här kallar man in robotar!
Citera
2020-01-29, 14:24
Medlem
Citat:
Om det är något land som har trovärdighet i siffror o statistik så är det tyskarna.

Nu är fallen vad jag förstår i Bayern som är relativt glesbefolkad landsbygd. Inte ens Munich är speciellt trångbott annat än på ölhusen.

Men når viruset industristädernas masstransportsystem så blir det värre.

Det är två faktorer som är intressanta med tysklandsfallet.
Att Kinesiskan spred smittan till ett flertal innan hon själv insjuknade på flygplanet. Dels att de tyska fallen tycks vara lindrigare.

Är det lindrigare i Tyskland för att viruset muterat?

Är det lindrigare i Tyskland för att tyskar kan ha viss motståndskraft genetiskt eller från tidigare sjukdomar/vaccin.

Är det lindrigare i Tyskland för att tyskarna är i bättre grundkondition/hälsa?

Är det lindrigare i Tyskland för att de har bättre sjukvård än kina?

Det man vet sedan tidigare smittor är att vissa människor är bättre på sprida smittor än andra. Vissa sprider inte alls och vissa sprider mycket. Precis, som vissa blir lättare sjuka än andra. Det kan också varit så att de har haft sina möten i en miljö där viruset sprids lättare.

Sen kan hon ha haft symtom som hon inte tänkte på. Till ex Symtom som hon kopplade till Jetleg.

Hur som helst det är väldigt få som har dött utanför Wuhan. Och ännu färre (0) utanför Kina.
Citera
2020-01-29, 14:26
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det är varken fler eller färre resenärer från Wuhan till sverige än andra länder.
Kinester vinterturistar inte i Sverige i någon högre omfattning.

1 % an Kinas befolking ( ? ) bor i Wuhan, så landar det ett flyg på Arlanda med 300 pax från Kina så kommer antagligen 3 st av dom från Wuhan.

Tittar man på spridningen så tycks turism inte vara den stora spridningsorsaken (undantaget Australien). Utan det är familje möten o affärsresor.

Sverige har ett relativt stort utbyte med kina. Detta på väldigt många områden. Kineserna har markant ökat sitt ägande i svenska företag de senaste åren.
Citera
2020-01-29, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Du har rätt i att luftströmmen från hostandet hindras från att gå rakt fram mot stackaren som sitter där.
Men övertrycket från hostningen måste ta vägen någonstans.
Och detta i sin tur sprider viruspartiklarna som redan finns i munskyddet.

Viruset är helt enkelt för smått för att kunna fastna i munskyddet.

Ett enkelt test bör vara att andas normalt genom munskyddet mot en sval fönsterruta, om det blir kondens på glaset så är skyddet obefintligt.
Ett munskydd är inte "säkert", men det reducerar ju kraftigt mängden virus som en sjuk person sprider omkring sig, och mängden virus en frisk person andas in.

Att andas på en sval glasruta är ett värdelöst test eftersom det du ser är kondenserad vattenånga. Storleken på en vattenmolekyl är ungefär densamma som en syrgas- eller kvävgasdito, ca 3 Ångström, så ska du blockera vattenånga ska det vara hermetiskt tätt.
Citera
2020-01-29, 14:29
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
https://www.bangkokpost.com/

Jag är faktisk mer nervös över kineser besöker Kambodja då deras sjukvård är "kalle Anka"

Fortfarande 14st sjuka 5 friskskrivna. Dock blev staten mer nervös efter nyheterna från Tyskland.

Om ett utbrott startar i Kambodia så är dom riktigt dåligt utrustade både på sjukhusen och
i "know how " hos allmänheten.
Jag skulle snabbt förflytta mej till Thailand och undvika thailändska turistmål som kineserna älskar
som chiang mai, alla öar, hua hin, Phuket mm

Landsortstad utan turister men ändå bra regionsjukhus som Udon Thani
Citera
2020-01-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
https://www.bangkokpost.com/

Jag är faktisk mer nervös över kineser besöker Kambodja då deras sjukvård är "kalle Anka"

Fortfarande 14st sjuka 5 friskskrivna. Dock blev staten mer nervös efter nyheterna från Tyskland.

Jag misstänker att det går en massa virusbärare i underutvecklade länder som inte klarar av att diagnostisera. Undrar om WHO skickar iväg personal och diagnos kits.
Citera
2020-01-29, 14:33
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Ett munskydd är inte "säkert", men det reducerar ju kraftigt mängden virus som en sjuk person sprider omkring sig, och mängden virus en frisk person andas in.

Att andas på en sval glasruta är ett värdelöst test eftersom det du ser är kondenserad vattenånga. Storleken på en vattenmolekyl är ungefär densamma som en syrgas- eller kvävgasdito, ca 3 Ångström, så ska du blockera vattenånga ska det vara hermetiskt tätt.

Okej, det var ett dåligt test.
Men fortfarande, munskyddet kommer inte att hindra virus-partiklarna från att spridas.
Citera
2020-01-29, 14:36
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Tittar man på spridningen så tycks turism inte vara den stora spridningsorsaken (undantaget Australien). Utan det är familje möten o affärsresor.

Sverige har ett relativt stort utbyte med kina. Detta på väldigt många områden. Kineserna har markant ökat sitt ägande i svenska företag de senaste åren.

Vad jag vet så är det bara ABB som har någon större verksamhet i Wuhan, tillverkning med
många anställda men få ( om ens någon ? ) svensk på plats.
Citera
2020-01-29, 14:37
Medlem
barkies avatar
Verkas nattas av ändå. Skönt. Nästa vecka kanske vi pratar om något annat.
Citera
2020-01-29, 14:38
Medlem
Theforeigners avatar
Om 25 minuter !!!

Live broadcast - WHO press conference on new Coronavirus - Today at 15h Geneva time
Today

08:05 AM

From: WorldHealthOrganizationNews@who.int
To: undisclosed-recipients:;
Subject: Live broadcast - WHO press conference on new Coronavirus - Today at 15h Geneva time
Date: Jan 29, 2020 5:05 AM
Dear journalists,

WHO will hold a press conference today at 15h Geneva time in the UN building in Geneva on the situation regarding New Coronavirus

Speakers will be:

• Dr Michael Ryan, Executive Director, WHO Health Emergencies Programme
• Dr Maria VAN KERKHOVE, Head a.i., Emerging Diseases and Zoonosis, WHO

The press conference will be broadcast live on WHO Twitter account: @WHO

Please send your questions using: #AskWHO

Best Regards
WHO Media Team
Citera
2020-01-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Okej, det var ett dåligt test.
Men fortfarande, munskyddet kommer inte att hindra virus-partiklarna från att spridas.
Nä, men handtvätt och andra hygienåtgärder hindrar inte heller viruset med den logiken.
Citera
2020-01-29, 14:39
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Då ber jag om ursäkt och är helt med på det du säger.

Det är lugnt!

Vi får hoppas att vi snart får nån sorts uppskattning av hur många milda fall det går på varje fall som behöver sjukhusvård.
Just det är den stora X-faktorn. Har inte ens sett en seriös bedömning, så osäkerheten verkar vara enorm.

Den fördelningen är dock extremt viktig om man ska kunna avgöra hur allvarligt det riskerar att bli. Jag tar dock för givet att smittan är långt mer utbredd i Wuhan än vad de bekräftade och sjukhusvårdade fallen indikerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in