2020-01-30, 12:10
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Det har ju att göra med Kinas politiska system. Den enda fördelen med diktatur/enpartistat. I en allvarlig situation kan beslut fattas mycket snabbt. Ledningen säger vad som ska byggas och hur. De behöver inte ta hänsyn till bygglov, köp av marken eller andra beslut som hade tagit lång tid i Sverige. I en diktatur säger ledning "gör så här NU" så blir det gjort direkt.

Ja, jag skrev ju det?
Citera
2020-01-30, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Vad de säger är inte värt mycket. Socialdepartementet ansvarar för samhällets välfärd - tycker du de skött sitt jobb det senaste decenniet?

Om de dessutom påstår att det finns resurser, var fan befinner sig dessa mitt under pågående vårdkris? Det blir man ju bara ännu mer förbannad av att höra

Å fan? Kan det vara en match mellan;

* Utrikesdepartementet
* Folkhälsomyndigheten och
* Socialdepartementet;

vem som skall anses agera ifrågan?

Gödslandet med myndigheter i Sverige gör att ingen riktigt vet när de skall agera för att inte trampa annan myndighet på tårna.

Scary! Alla duckar!
Citera
2020-01-30, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Vad de säger är inte värt mycket. Socialdepartementet ansvarar för samhällets välfärd - tycker du de skött sitt jobb det senaste decenniet?

Om de dessutom påstår att det finns resurser, var fan befinner sig dessa mitt under pågående vårdkris? Det blir man ju bara ännu mer förbannad av att höra

Dom menar nog "det finns skadereglerande undanflykter", "det finns försumbara åtgärder" osv.

Med denna regims track record så måste jag utgå från total inkompetens och kaos kommer styra om det kommer hit.
Jag vill gärna ha fel, men jag förstår inte hur regimens totala folkföraktande inkompetens och kaosskapande senaste åren ska kunna bortses ifrån. MSBs lugnande inslag i nyheterna hjälper föga.
Citera
2020-01-30, 12:13
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
En del av min hjärna tänker att det nog inte är så farligt.
Men den andra delen tänker
”Om det inte är så farligt, varför byggs nya sjukhus och städer stänger ner?”
Hur många smittade lämnade Wuhan innan de stängde ner?

Sa de inte på nyheterna imorse att de skulle ha ett extrainsatt krismöte och presskonferens?

Här är en länk till facebook, hittade den på sidan där den sansade killen berättade om läget i Wuhan för 3 dagar sedan.
Huruvida det stämmer vet jag inte men den är skrämmande att se

https://www.facebook.com/theNewsmonger/videos/1596029600535982/
Citera
2020-01-30, 12:13
Medlem
Smittar det under inkubationstiden?
Citera
2020-01-30, 12:15
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Ja, där är nog alla eniga
Citera
2020-01-30, 12:17
Medlem
Jag har inte följt tråden. Men jag läser ju tidningarna. Jag begriper inte ståhejet. Folk har dött i alla tider av influensa. Att gamla, svaga och sjuka är utsatta vet vi också. Men evakuering av hela städer tycker jag tyder på en hysteri som överhuvudtaget inte hör hemma här. Man låter inte folk gå av passagerarfärjor, man stoppar flyg etc. Vad är poängen? Det är inte nån pest vi talar om på något sätt.
Citera
2020-01-30, 12:18
Medlem
Citat:
Ja, som visades av fallet i Tyskland. Därav allvaret - R0 = antalet som varje infekterad smittar i sin tur - i medeltal - beräknas till runt 2.5, medan vanlig influensa baray har 1.2. Mässling har som jämförelse 10, men där är dödligheten mycket lägre.
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Det är väl för bövelen icke mitt ansvar när jag ställer frågan

Har smittan exponentiell eller linjär tillväxt? Vet någon i tråden?

Den har varit exponentiell men den exponentiella ökningstakten har minskat något de senaste dygnen. Här är en exponentiell regression till y=A*B^x och extrapolation några veckor framåt.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, där är nog alla eniga

Eh, nej? Inte utan att man har symptom.
Citera
2020-01-30, 12:21
Medlem
Thuriazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromic97
På med foliehatten 😍

Foliehatt och foliehatt, lägger ingen vikt i påståendet du citerade i sig, men det råder inga tvivel om att medicinindustrin tänker big time business just nu.
Citera
2020-01-30, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Eh, nej? Inte utan att man har symptom.
Kinesiskan på företagsbesök i Tyskland smittade fyra men blev sjuk först på flyget hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in