2020-01-29, 13:53
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
av 6000+. Så är det lönt att stirra sig blind enbart på döda? Siffrorna för det näst sämsta alternativet är katastrofala.

Vad gäller siffrorna från Kina så är det nog hart när omöjligt att utäsa något vettigt pga oklar rapportering och mörkertalen som verkar finnas. Det är fallen i västvärlden som kommer kunna ge siffror att förhålla sig till tror jag. Det kommer dock ta ett par veckor.
Citera
2020-01-29, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Troligtvis fler smittade, men tar lite tid att testa 11 miljoner pplz. Det kommer garanterat att öka innan det är under kontroll.

Ja extremt mycket dessutom. Just nu pekar diagrammet rakt upp. Om nu Wuhan skulle vara helt isolerat från omvärlden så skulle kulmen komma om kanske 2 - 3 veckor, någon gång skulle kurvan börja plana ut eftersom det inte finns lika många kvar som kan bli smittade.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
av 6000+. Så är det lönt att stirra sig blind enbart på döda? Siffrorna för det näst sämsta alternativet är katastrofala.

Det man bör kika på är ration döda/tillfrisknade. Där har andelen friska ökat rejält.

Det tar trots allt mycket längre tid att kallas frisk än att dö av viruset.
Citera
Medlem
booreds avatar
Citat:

Vanskligt räkna under pågående utbrott och jämföra jämföra med gamla man har fullständig data över. De som smittas idag dör/friskförklaras först om några veckor och det är givetvis de som ska jämföras med dagens infekterade.
De som redan dött/friskförklarats ska jämföras med tiden(x veckor sedan?) när de blev smittade för att någorlunda kunna jämföra vilken % andel verkligen dör. Dessutom svårigheten med officiellt testade och totala antalet smittade.
Först när allt är över och inte smittan sprider sig längre kan man börja få verkliga siffror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debe
Hur kan de inte rekommendera munskydd?
Om jag inte har munskydd så kommer partiklarna in i mitt andningssystem direkt.
Om jag däremot har munskydd så finns det en chans att partiklarna fastnar i skyddet. Sköter jag min hygien efter att ha tagit av mig munskyddet så borde jag därmed vara mer safe. Eller hur?

Många munskydd är för bakterier. Eller byggdamm. Eller färg. Virus är mycket mindre och passerar obehindrat med luften. Kaffefilter funkar lika bra (dåligt).
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Vid det här laget börjar det kännas säkert att säga att viruset inte kan spridas i våra nuvarande svenska temperaturer. Finns ingen annan förklaring att Sverige, Danmark, och Norge är skonat.

Ja, det är därför vi ALDRIG har influensa på vintern i Sverige.
Citera
2020-01-29, 13:55
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Du är ju helt bisarr! Är du så korkad att på allvar tror att de rapporterade fallen är de enda fallen dom finns? Snälla nån! Vi pratar inte om Ebola där blodet sprutar ur kroppsöppningarna. Vi pratar om ett förkylningsvirus som i de flesta fall ger mild sjukdom.

Herregud... vafan tänker folk med..

Det är du som påstår att Ryssland inte skulle rapportera fall. Kolla på tysken, helt frisk på måndagen men testade sig ändå. Så ja, förmodligen finns det väldigt många fall med mild sjukdom. Att tro att Ryssland skulle välja att inte rapportera fall är idiotiskt.
Citera
2020-01-29, 13:55
Medlem
Brogamlas avatar
Uppdatering från Irländaren i Wuhan https://youtu.be/D4vFj5GsBnE
Citera
2020-01-29, 13:56
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Alla kan inte smittas. En viss andel har immunitet.

För helt nya virus som detta finns ingen immunitet vilket är problemet. Det är för olikt tidigare stammar som jag förstår det.
Citera
2020-01-29, 13:56
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Du är ju helt bisarr! Är du så korkad att du på allvar tror att de rapporterade fallen är de enda fallen som finns? Snälla nån! Vi pratar inte om Ebola där blodet sprutar ur kroppsöppningarna. Vi pratar om ett förkylningsvirus som i de flesta fall ger mild sjukdom.

Herregud... vafan tänker folk med..

Nja nu ska du inte försöka skoja bort lunginflammationer det är dödligt även för friska människor.
Citera
2020-01-29, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Är det bara jag som tycker det rent matematiskt borde vara osannolikt att bara 5500 av 11 miljoner i wuhan är smittade? Hur är det då möjligt att det spridit sig till så lätt till många andra länder. Jag menar bara 0.0005% av befolkningen är ju smittade i wuhan, det känns osannolikt att så många fall upptäckts på andra platser med den extremt lilla mängden officiellt smittade.
Därför att de flesta är smittade direkt eller indirekt från smittokällan. Människor smittar inte lika mycket.
Sen sitter de ju i karantän.... Ingen rör sig ute i princip vilket gör att risken att smittas blir ännu lägre....
Citera
2020-01-29, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Vad gäller siffrorna från Kina så är det nog hart när omöjligt att utäsa något vettigt pga oklar rapportering och mörkertalen som verkar finnas. Det är fallen i västvärlden som kommer kunna ge siffror att förhålla sig till tror jag. Det kommer dock ta ett par veckor.

Det spelar ingen roll. Om återhämtningen motsvarar vanlig influensa sett till förhållandet insjukna bör det ligga på minst 1 tusen om en vecka vilket ingenting talar för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in