2020-01-29, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Uppenbarligen är det så. Men vi ser också effekten av att media och trådar som denna piskar upp rädslan orimligt mycket. I dag ser vi börsras och allmän hysteri av 132 döda. Vad händer om ett år om ett värre virus uppkommer och 10.000 pers dör på några månader?

Panik gör alltid saken värre i alla situationer. Sitt still i båten för fan.

Vissa människor har mer anledning till panik än andra beroende på arbetssituation, hälsostatus osv osv.
Personligen tycker jag det är bättre att folk reagerar och tar till åtgärder istället för att ta första bästa flyg till Wuhan för att se spektaklet med egna ögon. Alla får helt enkelt avgöra själva utifrån sin egen livssituation. Och som sagt jag tror inte att folk reagerar på tillfälligt antal döda som rapporteras från Kinas regim utan världen håller andan just nu och inväntar rapporter från fall utanför Kina som kommer ha betydligt större trovärdighet.
Citera
2020-01-29, 11:48
Medlem
Om t.ex jag får viruset och blir frisk, kommer min kropp reagera bättre på det nästa gång om jag får viruset?
Citera
2020-01-29, 11:50
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Förtjänar verkligen detta virus denna panik? Liten jämförelse: varje år dör 800.000 barn av lunginflammation.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7394654

Well, den här sjukdomen ger dig lunginflammation som komplikation. Där har du svaret på din fråga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Om t.ex jag får viruset och blir frisk, kommer min kropp reagera bättre på det nästa gång om jag får viruset?

Ja, din kropp kommer utveckla antikroppar mot det viruset. Men det betyder inte att du kommer bli helt fri från symptom.
Citera
Medlem
Citat:

Du blir immun mot viruset. Dock kan det mutera och mot den muterade virusstammen är du inte immun. Detta sker varje år med influensa och förkylningsvirus.
Citera
2020-01-29, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Rätt otroligt att han uttalar sig så öppet "släppt lös viruset", ja det verkar som det. Undrar om han menade det eller om det var en brain fart?
Det var väl rätt uppenbart att han menade att det är vi (kineserna, människorna) som släppt in viruset för spridning bland människor genom att ha vilda djur blandade med tama djur på matmarknader.
Citera
2020-01-29, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Du blir immun mot viruset. Dock kan det mutera och mot den muterade virusstammen är du inte immun. Detta sker varje år med influensa och förkylningsvirus.
Men om du har haft ett liknande virus tidigare så drabbas du inte lika hårt eftersom immunförsvaret redan har en aning om hur det skall angripa det muterade viruset.
Citera
2020-01-29, 11:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Men utbrottet är ju bara veckor gammalt och det handlar om ett helt nytt virus som människor helt saknar skydd mot. Jag hoppas du inser att det som idag sker i Wuhan mycket väl kan ske i europeiska storstäder om bara fyra-fem veckor. Ingen vet vart det här tar vägen. Naturligtvis reagerar börsen när vi står inför nåt som kan bli en katastrof.

Vi kan absolut få tusentals döda i Sverige, men vad hjälper panik?

Det upptäcks nya virus hela tiden. Man kan inte anta att varje nytt virus kommer utrota mänskligheten. Då får vi nog stänga in oss i bunkrar helt och hållet. Jag kan ha förståelse för att folk är skraja i vissa städer i Kina men innan folk börjar dö i Sverige är det en överreaktion att gå runt med en klump i magen om du frågar mig.
Citera
2020-01-29, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Men om du har haft ett liknande virus tidigare så drabbas du inte lika hårt eftersom immunförsvaret redan har en aning om hur det skall angripa det muterade viruset.

Det beror på mutationens egenskaper
Citera
2020-01-29, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det beror på mutationens egenskaper
Ja, men det gäller mer eller mindre. Om viruset har muterat så mycket att inget av de system som kroppens immunförsvar känner igen det via så är det för kroppen i praktiken ett helt nytt virus. Då är det inte så roligt förstås...
Citera
2020-01-29, 11:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceless-Void
Well, den här sjukdomen ger dig lunginflammation som komplikation. Där har du svaret på din fråga.

Det var precis därför jag gjorde jämförelsen. 800.000 döda i lunginflammation orsakade av andra virus. 132 döda av Corona.
Citera
2020-01-29, 11:57
Medlem
Citat:
Enligt en ny undersökning är London den enda europeiska staden som är i risk att drabbas av viruset. Så andas lugnt.
Varför just London?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in