2020-01-29, 11:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Mmm..vad håller de på med i sina labb egentligen? Samarbete med djurmarknaden? Även om man inte behöver tro på konspiration är det bra grävt 👍🏼
De försöker förstå sig på varför fladdermöss är motståndskraftiga mot fler obehagliga virus. I det arbetet har man tydligen modifierat Coronavirusstammar som fladdermössens immunförsvar inte kan bekämpa. Jag hittade detta på Zerohedge där de har pekat ut den ansvarige. Lite mer ur det:
So to summarize:

One of China's top virology and immunology experts was and still works at China's top-rated biohazard lab, the Wuhan Institute of Virology, which some have affectionately called the real Umbrella Corp.
Since 2009, Peng has been the leading Chinese scientist researching the immune mechanism of bats carrying and transmitting lethal viruses in the world.
His primary field of study is researching how and why bats can be infected with some of the most nightmarish viruses in the world including Ebola, SARS and Coronavirus, and not get sick.
He was genetically engineering various immune pathways (such as the STING pathway in bats) to make the bats more or less susceptible to infection, in the process potentially creating a super-resistant bug.
As part of his studies, Peng also researched mutant Coronavirus strains that overcame the natural immunity of some bats; these are "superbug" Coronavirus strains, which are not resistant to any natural immune pathway, and now appear to be out in the world.
As of mid-November, his lab was actively hiring inexperienced post-docs to help conduct his research into super-Coronaviruses and bat infections.

Peng's work on virology and bat immunology has received support from the National "You Qing" Fund, the pilot project of the Chinese Academy of Sciences, and the major project of the Ministry of Science and Technology.
https://www.zerohedge.com/health/man-behind-global-coronavirus-pandemic
Citera
2020-01-29, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag antar att du inte befinner dig i någon stad som är satt i karantän.

Men du skriver att "vissa har börjat jobba igen". Jag har antagit att utanför karantänstäderna och långt från Wuhan att livet flutit på som vanligt hela tiden. Inte sant? Eventuellt med fler ansiktsmasker.

Detta varierar stort. I vissa ställen får de enbart jobba om samtliga anställda avger en hälsorapport med aktuell kroppstemperatur dagligen. Vissa ställen går ut med information om vilka masker som fungerar, medan andra bara säger åt folk att bära mask utan att specificera vilken. Hotell och de flesta restauranger är fortsatt stängda. Det positiva är att alla som hanterar mat bär mask i alla fall.

På måndag kommer vi se de verkliga effekterna då arbetslivet ska börja som vanligt. I vissa städer är det uppskjutet, i andra inte. Uteliv börjar sakta ta fart igen, men det är fortfarande extremt begränsat. Vid tider för rusningstrafik är det totalt tomt på vägarna allt som oftast.
Citera
2020-01-29, 11:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Det här viruset leder ju till lunginflammation i väldigt många fall, så dina 800 000 kanske är 80 000 000 i framtiden om det här viruset får fäste.

Det kan man såklart inte utesluta. Men är det rimligt att börserna faller i världen och att miljontals värdelösa hostskydd köps upp i nuläget när 132 pers dött? Det är inte något av en överreaktion?
Citera
2020-01-29, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det kan man såklart inte utesluta. Men är det rimligt att börserna faller i världen och att miljontals värdelösa hostskydd köps upp i nuläget när 132 pers dött? Det är inte något av en överreaktion?

Det är det vi inte vet i nuläget. Tyvärr pekar alla siffror uppåt fortfarande. Fler smittade, fler länder, fler döda. Den dagen man ser att kurvorna planar ut och vänder då kan man börja andas ut, men där är vi definitivt inte ännu.
Citera
2020-01-29, 11:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är det vi inte vet i nuläget. Tyvärr pekar alla siffror uppåt fortfarande. Fler smittade, fler länder, fler döda. Den dagen man ser att kurvorna planar ut och vänder då kan man börja andas ut, men där är vi definitivt inte ännu.

Men det har ju fortfarande dött otroligt många fler i hundratals andra sjukdomar de senaste veckorna så varför freaka ur över just detta? Ring mig när dödssiffrorna kommer upp i tusental i Sverige - då kommer jag också panika.
Citera
2020-01-29, 11:34
Medlem
Citat:

Jag tror inte det är pga antal dödsfall som vi ser stora konsekvenser, det är främst pga hur mycket som i dagsläget är okänt. Hur stor spridning? Hur många dödsfall? Även om man inte dör, får man leva med viruset resten av livet likt HIV? Kommer viruset mutera och bli mer elakt?

Människans största rädsla är och kommer alltid vara ovisshet - det är det vi ser effekten av just nu.
Citera
2020-01-29, 11:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Men det har ju fortfarande dött otroligt många fler i hundratals andra sjukdomar de senaste veckorna så varför freaka ur över just detta? Ring mig när dödssiffrorna kommer upp i tusental i Sverige - då kommer jag också panika.
Du tycker inte det är läskigt med 132 officiella dödsfall men bara 110 tillfrisknade?

Okej.
Citera
2020-01-29, 11:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Jag tror inte det är pga antal dödsfall som vi ser stora konsekvenser, det är främst pga hur mycket som i dagsläget är okänt. Hur stor spridning? Hur många dödsfall? Även om man inte dör, får man leva med viruset resten av livet likt HIV? Kommer viruset mutera och bli mer elakt?

Människans största rädsla är och kommer alltid vara ovisshet - det är det vi ser effekten av just nu.

Uppenbarligen är det så. Men vi ser också effekten av att media och trådar som denna piskar upp rädslan orimligt mycket. I dag ser vi börsras och allmän hysteri av 132 döda. Vad händer om ett år om ett värre virus uppkommer och 10.000 pers dör på några månader?

Panik gör alltid saken värre i alla situationer. Sitt still i båten för fan.
Citera
2020-01-29, 11:41
Medlem
Der Spiegel har en bra artikel från 24 januari präglad av tysk noggrannhet och nykterhet. Bra sammanfattning och tidslinje som karta för var vi står nu. Men man ser hur fort sådana här artiklar åldras då vi redan idag kan börja dra slutsatser om de tyska patienterna. Bl a hur många som en person smittar och hur fort.

In December, it’s likely that a wild animal on sale carried a virus that managed to infect a person here. Its preliminary name is the coronavirus “2019-nCoV.” Scientists have found clues suggesting that the virus’ host was a snake. Chinese authorities believe badgers and rats might be responsible.

According to calculations by researchers at Imperial College London, the true number of infected was already at 4,000 on Jan. 18.

Min anmärkning: Det här är en uppskattning. Högre uppskattningar har också figurerat.

Lite olyckligt att der Spiegel inte undervisar allmänheten om att de diagnostiserade siffrorna är hard facts, inte en utsaga om hur många som smittats. Och att de diagnostiserade siffrorna är ingalunda en lögn men att med antalet smittade kan sägas med 100% säkerhet vara högre, hur mycket vet vi inte men kan försöka gissa med gamla beprövad modeller. Och att modellernas träffsäkerhet är lägre i så här tidigt stadium som 18 januari.

One characteristic of the new virus, in particular, has worried the virologists from the start: its similarity to the SARS virus.
The SARS epidemic began in 2002 in Guangdong, likely at a market similar to the one in Wuhan. The coronavirus was most likely transmitted to people via the consumption of palm civets. The epidemic ultimately spread to several countries and caused 774 deaths worldwide.

Nevertheless, the new virus is killing far fewer people than its two predecessors, with mortality currently estimated at 4 percent. SARS killed around one out of 10 patients. The authorities have also reported that the people who have died so far have mainly been elderly patients already in poor health.*At the beginning of an outbreak, when it is mainly the severe cases that get reported, it is common for mortality rates to get significantly overestimated. But if it does become a worldwide epidemic, the relatively few patients dying from the virus will add up significantly.

Min anmärkning: Ingen av de smittade utomlands, utom en 80-åring i Frankrike, har rapporterats vara i allvarligt sjuk. Alltså verkar det som att viruset är farligast för sjuka och äldre.

Experts haven’t been taken by surprise by the fact that there’s a new coronavirus epidemic. Genetic analyses suggest that 2019-nCoV could be a mutation of the genetic material of two coronaviruses. “These viruses can change dramatically through recombination,” says Christian Drosten, director of the Institute of Virology at Berlin's Charité university hospital and co-discoverer of the SARS virus. "This is well known and one of the reasons that they are so dangerous."
One of the two coronavirus strains responsible for the new virus is found in bats. The SARS virus also lived in these animals before it was passed on to humans through the palm civet.
“Bats are carriers of a ton of different strains of coronavirus,” says Drosten. “In some cases, they can even spread directly to humans.”
This was also observed by Zhengli Shi, professor of virology and coronavirus expert in Wuhan. A few years back, she studied the blood of people around 1,000 kilometers south of Wuhan living near bat caves.*Around 3 percent of those people were found to have antibodies against SARS-like coronaviruses in their blood, a clear indication that they had been exposed to the pathogens.
In Germany, Christian Drosten also believes that the spread of the new virus really only began recently. He says that can be detected in the gene sequence, which has been very similar in all the people infected.

Min anmärkning: Första patienten 1 december enligt the Lancet, alltså har sjukdomen varit aktiv i november.

Hela artikeln

https://www.spiegel.de/international/world/fresh-viral-threat-emerges-in-china-a-d7076d78-06dd-4dbc-93da-0c1e37691a0c
Citera
2020-01-29, 11:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du tycker inte det är läskigt med 132 officiella dödsfall men bara 110 tillfrisknade?

Okej.

Jag tycker det är ”läskigare” att flera tusen gånger fler dog av mygg förra året. Och varför ska vi vara rädda här innan folk börjar dö här? Det är totalt orimligt.
Citera
2020-01-29, 11:43
Medlem
Häng inte upp er på antalet tillfrisknade. Det egentliga antalet är mer, men då man fokuserar på de sjuka och har bristande kunskap samt resurser så är antalet tillfrisknade betydligt högre. Men man vet inte om det.
Citera
2020-01-29, 11:45
Medlem
fernebos avatar
Citat:

Men utbrottet är ju bara veckor gammalt och det handlar om ett helt nytt virus som människor helt saknar skydd mot. Jag hoppas du inser att det som idag sker i Wuhan mycket väl kan ske i europeiska storstäder om bara fyra-fem veckor. Ingen vet vart det här tar vägen. Naturligtvis reagerar börsen när vi står inför nåt som kan bli en katastrof.

Vi kan absolut få tusentals döda i Sverige, men vad hjälper panik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in