2020-01-29, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Om t.ex jag får viruset och blir frisk, kommer min kropp reagera bättre på det nästa gång om jag får viruset?
finns ju virus som ligger latent i kroppen och blossar upp med jämna mellanrum. vad säger att inte det här skulle kunna bli ett sånt virus
Citera
2020-01-29, 11:58
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det upptäcks nya virus hela tiden. Man kan inte anta att varje nytt virus kommer utrota mänskligheten. Då får vi nog stänga in oss i bunkrar helt och hållet. Jag kan ha förståelse för att folk är skraja i vissa städer i Kina men innan folk börjar dö i Sverige är det en överreaktion att gå runt med en klump i magen om du frågar mig.

Dessutom, denna typ av virus bildas hela tiden genom korsningar av virusstammar.

Det finns inget som förhindrar att världens elakaste corona-virus inte redan har bildats under historiens gång. Men, det viktiga i detta är att det viruset lyckades inte sprida sig till människa.

Att just detta virus som idag finns i Wuhan smittade människor är illa, men det kunde varit så mycket värre.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Detta varierar stort. I vissa ställen får de enbart jobba om samtliga anställda avger en hälsorapport med aktuell kroppstemperatur dagligen. Vissa ställen går ut med information om vilka masker som fungerar, medan andra bara säger åt folk att bära mask utan att specificera vilken. Hotell och de flesta restauranger är fortsatt stängda. Det positiva är att alla som hanterar mat bär mask i alla fall.

På måndag kommer vi se de verkliga effekterna då arbetslivet ska börja som vanligt. I vissa städer är det uppskjutet, i andra inte. Uteliv börjar sakta ta fart igen, men det är fortfarande extremt begränsat. Vid tider för rusningstrafik är det totalt tomt på vägarna allt som oftast.
Jag antar att ej heller du befinner dig i en stad som är i karantän!?

Hur långt från Wuhan är du ungefär? (ifall du inte vill berätta vilken stad du befinner dig i)

Så restauranger har alltså haft mer/oftare stängt än ett vanligt nyår!?

Har lokaltrafiken där du befinner dig fungerat som vid ett normalt nyår?

Hur många procent ungefär av de som rör sig på gatan har mask?
Senast redigerad av Madagascar 2020-01-29 kl. 12:00.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Människans största rädsla är och kommer alltid vara ovisshet - det är det vi ser effekten av just nu.

Javisst är det så. Är ingen expert på epidemologi själv, men om man vill skaffa sig en uppfattning om vad som helst idag så är det bästa man kan göra att analysera data, och möjligheterna till att göra det är ju flera än någonsin tidigare. Problemet här är att det inte finns pålitlig data att tillgå, av flera orsaker som redan ältats i tråden.
Därför söker sig folk till övervakningsfilmer på fallande kineser och flummiga youtubers istället.
Det är inget nytt under solen egentligen - för inte så värst längesedan fick man sin information via rykten och hörsägner (som ibland stämde, men oftast inte).

Användaren som försökte förutspå spridningen genom en modell i Excel tidigare i tråden ska ha all heder för det. Jag antar att användaren vet lika lite som vi andra, men en kvalificerad gissning av det slaget är mer intressant än tusen "djungeltelegraf"-inlägg med intetsägande videoklipp och upprepningar av vad någon påstås ha sett/hört någonstans.
Citera
2020-01-29, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ja, men det gäller mer eller mindre. Om viruset har muterat så mycket att inget av de system som kroppens immunförsvar känner igen det via så är det för kroppen i praktiken ett helt nytt virus. Då är det inte så roligt förstås...

Som sagt sker det med förkylningsvirus där man ju kan bli lika sjuk igen. Med åldern byggs dock ett försvar generellt upp det är korrekt. Ett helt nytt virus som Corona kan ju dock mycket väl mutera så att man blir lika sjuk igen. Men för att det ska kunna mutera ordentligt måste det ju få ordentligt fäste och kunna multiplicera sig riktigt ordentligt
Citera
2020-01-29, 11:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Vissa människor har mer anledning till panik än andra beroende på arbetssituation, hälsostatus osv osv.
Personligen tycker jag det är bättre att folk reagerar och tar till åtgärder istället för att ta första bästa flyg till Wuhan för att se spektaklet med egna ögon. Alla får helt enkelt avgöra själva utifrån sin egen livssituation. Och som sagt jag tror inte att folk reagerar på tillfälligt antal döda som rapporteras från Kinas regim utan världen håller andan just nu och inväntar rapporter från fall utanför Kina som kommer ha betydligt större trovärdighet.

Varför skulle någon åka till Wuhan för att kolla ”spektaklet”?

Tycker du det är en bra ”åtgärd” att miljontals människor köper värdelösa munskydd?

Såklart förstår jag att man kan vara skraj i vissa städer i Kina men innan folk börjar dö i Sverige finns ingen anledning till panik här.
Citera
2020-01-29, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
finns ju virus som ligger latent i kroppen och blossar upp med jämna mellanrum. vad säger att inte det här skulle kunna bli ett sånt virus

Coronavirua har väl inte tidigare varit den sort som gömmer sig i celler
Citera
2020-01-29, 12:01
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur

Herpes och vattkopps-virus är sådana tänker du?

Inget säger att Wuhan-viruset inte kan bli ett kroniskt virus, men det är inte sannolikt.
Ytterst få virus har dessa egenskaper.
Citera
2020-01-29, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Varför just London?

Det är massvis med människor från Kina som vistas och bor där.
Citera
2020-01-29, 12:04
Medlem
Citat:
Jag tror inte det är pga antal dödsfall som vi ser stora konsekvenser, det är främst pga hur mycket som i dagsläget är okänt. Hur stor spridning? Hur många dödsfall? Även om man inte dör, får man leva med viruset resten av livet likt HIV? Kommer viruset mutera och bli mer elakt?

Människans största rädsla är och kommer alltid vara ovisshet - det är det vi ser effekten av just nu.
Oron kan också vara att sjukvården klarar av multisjuka rätt så bra. Det finns otroligt många som lever i Väst i just pga sjukvården är skicklig. Alla de riskerar slås ut om viruset sprids enormt. Viruset är ingen fara för mänskligheten precis men om alla multisjuka, försvagade ska ha bra vård samtidigt kommer systemen kollapsa.
Citera
2020-01-29, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det kan man såklart inte utesluta. Men är det rimligt att börserna faller i världen och att miljontals värdelösa hostskydd köps upp i nuläget när 132 pers dött? Det är inte något av en överreaktion?
Framtiden får väl utvisa om det är en överreaktion eller inte. Börsen reagerar naturligtvis på kinesernas karantänåtgärder som helt saknar motstycke i historien, men samtidigt så har de inte gått ner mer än marginellt, så jag är inte så säker på att det är en överreaktion.
Citera
2020-01-29, 12:05
Medlem
ImTheMans avatar
WHO har då presskonferens kl15. spridning utanför kina, i kombination med uppgifter om att de var splittrade 50/50 sist de tog ställning gör att man nog nu kan förväntas formellt förklara PHEIC, globalt nödläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in