2020-01-30, 10:23
Medlem
Skillys avatar
Sjukhusbygge i realtid

https://m.youtube.com/watch?v=Ypti_cB0JTc
Citera
2020-01-30, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Berätta varför du drar slutsatsen att labben gått i taket snarare än att spridningstakten minskat?
Du tror inte att om en population, som i Wuhan, frivilligt isolerar sig och därmed kraftigt drar ner antalet interaktioner per tidsenhet påverkar spridningstakten?

Säger inte att du har fel men antalet misstänkta ökar fortfarande exponentiellt, antalet döda ökar fortfarande exponentiellt.

Isoleringen av Wuhan verkar ju bara bara ett skådespel, det är ju svängdörrar ut från området.
Citera
2020-01-30, 10:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Vet inte varför jag stör mig på det enkla faktum att det är fler döda än tillfrisknande, nu står det 170 som dött, men bara 133 som överlevt.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Om det är fler som dör än som tillfrisknar tycker IAF jag det låter allvarligt, och kanske en orsak till myndigheternas panik.

Läste någonstans att det drabbar lungorna, i lungorna sitter blodtrycksreglerade celler, när viruset drabbar dessa celler ökar trycket i cellerna tills dom sprängs och du dör av syrebrist med blodfyllda lungor.

Dum tanke, men medicin för blodtrycket kanske skulle hjälpa lite.
Jag är enig. Oroväckande.

Det har sagts flera gånger att dödligheten är mindre än 5%. Men hur vet de det!? 170 döda och 133 som överlevt indikerar ju snarare att dödligheten är större än 50%! (Alltså 100x170/170+133))

Who angav i sin rapport i måndags att inkubationstiden är 2-10 dagar. Men hur lång tid är man sjuk innan man dör eller tillfrisknar? Jag har inte sett den uppgiften någonstans.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Sjukhusbygge i realtid

https://m.youtube.com/watch?v=Ypti_cB0JTc

Två veckor för nytt sjukhus, bra jobbat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
HIV-mediciner är bekräftat av kineserna. Någon annan nämnde att de användes redan vid SARS och de medicinerna är framtagna för virus.

Kineserna har nu publicerat sina första? best practises

Wuhan Institute of Virology under the Chinese Academy of Science has listed some medicines that can effectively curb the novel coronavirus at cellular level & provided the result to Hubei provincial headquarter, which is at the forefront of the battle against the virus.

https://www.globaltimes.cn/content/1177737.shtml

WHO granskar och sammanställer och resultatet kommer antagligen att publiceras här.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance

Detta är ju bra om det stämmer. Att det finns mediciner som har effekt. Men tyvärr lever vi i Sverige. Om smittan kommer hit så kommer vi inte att få någon behandling alls, förutom möjligen syrgas.
Sjukvården saknar resurser och man får inte leveranser av material. Dessutom så anser man att patienter inte skall vårdas på sjukhus. Alvedon är det som ordineras mot i stort sett allt.
Citera
2020-01-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Anta att dom gjort en "tavla", då är det ändå exakt vad de allra flesta ville skulle göras. De gjorde rätt eftersom det inte går att göra en korrekt bedömning när man har väldigt lite tillgänglig information. Det är väl helt självklart?
Folk sitter ju här i tråden och begär alla möjliga och omöjliga åtgärder utan att ha tillgång till riktigt pålitlig information. Snarare jävligt lite information.

Man kan ju inte säga att det är en tavla att begränsa en smitta med 2-3% dödlighet (om det är där den ligger). En snabb spridning skulle sänka sjukvården runt om i hela världen. Det skulle i praktiken leda till att man inte kan rädda de som var svårt drabbade.

Om vi antar att dödligheten för de svårast drabbade ligger på 10% (e11% i artikeln i Lancet) och i praktiken ingen av dessa svårast drabbade kan räddas, då blir dödligheten på en snabb smitta 10ggr så stor som den är just nu.

Dvs, med en utslagen sjukvård hamnar dödligheten på runt 20%!!!

Det är extremt viktigt att försöka stänga inne smittan!!!
Citera
2020-01-30, 10:26
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Två veckor för nytt sjukhus, bra jobbat.

Håller med. Sjukt imponerande!
Citera
2020-01-30, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
.

Den fakta som finns är lite underlig tycker jag. Men jag är en lekman. Till ex Det är väldigt få döda utanför Wuhan i Kina och inga utanför Kina. Antingen så spreds viruset utanför Wuhan väldigt långsamt så vi kommer få många fler döda eller så är viruset inte så dödligt utanför Wuhan av någon anledning. Det är mycket vi inte förstår.

De kineser som är sjuka utanför Kina har ju varit på semester, nästan samtliga. Det gör man inte om man inte är frisk och pigg. Så utgångsläget har väl varit bättre för dem rent allmänt. Och de som smittats på plats i Tyskland och Japan till exempel har väl smittats på sina arbetsplatser. Så de var också i god fysisk form.

Den åttioåriga kinesiska turisten i Paris är visst allvarligt sjuk, har jag läst. Men 80 år är en hög ålder och är man så gammal kan även säsongsinfluensa vara farlig.
Citera
2020-01-30, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag är enig. Oroväckande.

Det har sagts flera gånger att dödligheten är mindre än 5%. Men hur vet de det!? 170 döda och 133 som överlevt indikerar ju snarare att dödligheten är större än 50%! (Alltså 100x170/170+133))

Who angav i sin rapport i måndags att inkubationstiden är 2-10 dagar. Men hur lång tid är man sjuk innan man dör eller tillfrisknar? Jag har inte sett den uppgiften någonstans.

Inkubationstid 5.2 dagar sa de idag.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Det ser bra ut i Thailand.

"Of the eight cases confirmed in Thailand, five have already been discharged and returned home to China. Three are still hospitalised in isolation but they are reported to be “out of danger” and recovering well."
https://thethaiger.com/hot-news/coronavirus/coronavirus-six-new-cases-confirmed-in-thailand
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Därför vi har ett delvis okänt virus. Vi vet inte hur allvarligt det är. Det finns ett par studier från Lancet. Kineserna gör väl sina egna och WHO skulle också kontrollera kinesernas studier. Lägg till att det hände under det kinesiska nyåret när "alla" kineser reser. De/vi har också lärt sig från SARS. Det har bara varit ett stort fall av sjukhusspridning. Under SARS så spreds det viruset med ofta genom sjukhus.

Den fakta som finns är lite underlig tycker jag. Men jag är en lekman. Till ex Det är väldigt få döda utanför Wuhan i Kina och inga utanför Kina. Antingen så spreds viruset utanför Wuhan väldigt långsamt så vi kommer få många fler döda eller så är viruset inte så dödligt utanför Wuhan av någon anledning. Det är mycket vi inte förstår.

Skulle tro att de första kommer i Frankrike. Två illa däran. Intressant att följa Hubei/Wuhan för där har de 277 critical. Vi får se om deras metoder funkar. Och så kan vi jämföra då de nya sjukhusen öppnar om dödstalen mattas av.

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Säger inte att du har fel men antalet misstänkta ökar fortfarande exponentiellt, antalet döda ökar fortfarande exponentiellt.

Isoleringen av Wuhan verkar ju bara bara ett skådespel, det är ju svängdörrar ut från området.

Man behöver inte labb-testa de med typiska symptom.
Behandlingen blir samma såvida patienten inte har allvarliga symptom.

Journal-anteckning, symptomlindrade läkemedel, "håll dig hemma" - Nästa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in