2020-03-06, 21:26
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Enligt Italien så är alla döda över 65 och sjuka sen innan
Dessutom har smittan vandrat runt på sjukhus i regionen. Många av dem som dött har legat inne för cytostatika-behandling = Noll immunförsvar.
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Hörde nyss på SVT att vi har 250 smittade!

Verkligheten är förmodligen x10 eller x100
Går varken ringa in sjuk till 1177 eller få ett coronatest såvida man inte kan visa upp en aktuell flygbiljett från Italien, Iran eller kina. Så enormt mörkertal (tack myndigheterna)

Symtomen första veckorna är rätt lätt, mer likt förkylning, inget nån avbokar resor eller event på eller kopplar till Corona såvida man inte är nyinrest. Så spridningen är i full gång under toner av ’vi har nått toppen nu’ från myndigheterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitr
Det dör mellan 290 000 - 650 000 människor per år, i säsong influensan. Skulle media följa den lika mycket som covid-19, skulle många i denna tråd inte våga sig ut.. I sverige rör det sig om cirka 200 människor per år.

https://www.who.int/influenza/surveillance_monitoring/bod/WHO-INFLUENZA-MortalityEstimate.pdf

https://www.who.int/news-room/detail/14-12-2017-up-to-650-000-people-die-of-respiratory-diseases-linked-to-seasonal-flu-each-year

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6815659/

3-4 månader av covid-19:
Smitttade: 101,815
Döda: 3,461
Friska: 56,108

Vi får ta detta som övning för framtida pandemier. God handhygien, ha mat och anda förnödenheter hemma för minst 1 månad.

Jag vet inte om du på allvar inte förstår eller bara känner dig manad att skriva nåt slags "mee too" utifrån detta "soundbite" som cirkulerar bland förnumsstiga journalister och krönikörer.

Man kan uppskatta antalet människor som får influenza i Sverige årligen till hundratusentals. Av dessa dör en mycket liten andel.

Om hundratusentals människor smittades av 2019-nCoV så skulle det innebära en enorm belastning på sjukvården och antalet döda skulle bli många tusen, kanske tiotusentals.

Därför förstår 99% av alla i tråden att 2019-nCoV ger oerhört mycket större anledning till oro än influensa.

Misslyckas man med att begränsa smittspridningen så kommer det att få mycket allvarliga konsekvenser.
Du behöver inte se Covid-19 som en övning för framtida pandemier. Det blir premiärföreställningen, inte genrepet.
Citera
2020-03-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NamasteGG
Det finns troligt många fall där människor insjuknar i Corona med med lindriga besvär. Dels rapporterar vissa länder inte milda fall. Dessa två komponenter sänker dödligheten kraftigt.

Samtidigt så vet man inte mörkertalet på hur många, vad ska vi kalla det, ”allmänt döda” kroppar som bär på viruset. För om det finns ett mörkertal på smittade så borde det väl rimligtvis finnas ett mörkertal på människor som man inte vet dödsorsaken på. T.ex så finns det väldigt många personer som bor ensamma. Jag vet inte hur en obduktion fungerar men låt säga att man tror att det är en ”naturlig död” då man inte har haft någon vetskap om personens insjuknande, då är det kanske mer troligt att man inte gör någon obduktion och mörkertalet i antalet döda blir då ett faktum.
Citera
2020-03-06, 21:28
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
Den var mycket bra! "Livsfarliga råd till vården och samhället om risker med coronaviruset"

"Folkhälsomyndighetens råd är fullständigt felaktiga. När det potentiella utfallet är katastrofalt måste man som myndighet undvika att ens ta mycket små risker. Kostnaden för att hålla det lilla antal vård- och omsorgspersonal som varit i riskområden hemma i två veckor är en extremt billig försäkring. Vi måste ändra detta. Senast i dag."

Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Hela världen kommer förundra sig över Sverige och SVT när ballongerna stiger mot taket.

Vad gör dom om någon börjar visa symptom på coronaviruset under föreställningen?
Sätter tiotusentals i karantän i Globen eller hur har de ansvariga tänkt?
Citera
2020-03-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Lövfen såg det inte komma! Det är en jävla skillnad det du!

Man ser ofta det man vill se. Så är det nog även för Löfven. Men många väljer att blunda för det är enklaste vägen just då.
Citera
Medlem
Älskar AT på aktuellt idag han han får frågan om varför man inte kör Mellon utan publik. Typ "Nej, varför ska man göra det när man inte har någon som kan komma dit och smitta ner dem?" Hahaha.
Citera
Medlem
johan.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast om vi skulle ha allmän smittspridning så skulle nån av dessa till slut behöva läkarvård och då skulle det uppdagas. När detta sker kan man aldrig veta. Kanske har det redan börjat. Men några bevis finns inte så storskaligt lär det inte vara även om det skulle ha börjat. Så ännu kan man anta att vi inte har allmän smittspridning.

jaha, så vi har inte allmän smittspridning, klev du ur din bunker alldeles nu?
Citera
Medlem
Kanske har någon redan saxat:

SKARABORG ”Johan”, den första personen i Skaraborg som har konstaterats smittad med det nya coronaviruset, fick inte testa sig för viruset i Skövde, eftersom han inte hade rest i ett riskområde.
Han beslutade sig då för att åka till Karlstad, där han testades på sjukhusets infektionsklinik. Under torsdagen fick han svaret: han är smittad.

Kanske har någon premium och kan lägga upp artikeln? Vore kul att läsa hur det gått till...

https://www.skovdenyheter.se/article/coronasmittade-johan-nekades-provtagning-i-skovde/
Citera
2020-03-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Hade vi ens Sars här? Jag har aldrig intresserat mig för sjukdomar förr och är oinsatt.
Tänkte mer globalt. Detta nya virus, som alltså heter SARS-cov-2 kan ge upphov till liknande lungskador i allvarliga fall, som SARS gjorde på sin tid. Det händer när immunförsvaret ballar ur.

Jag läste om lungfibros nu - det är en kronisk sjukdom som successivt blir värre och oundvikligen dödar. Drabbar bland annat de som jobbat med asbest. Livskvaliteten kan inte vara hög de sista åren.

Risken finns alltså att mängder av överlevande Coronapatienter kolar av skadorna inom några år.

Jag hoppas jag pusslar ihop bitarna rätt här - jag kan också ha fel. Eller snarare, jag hoppas verkligen jag har helfel.
Senast redigerad av Olbars 2020-03-06 kl. 21:33.
Citera
2020-03-06, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aju1891
Bara början! Stockholm kommer explodera i smittade människor inom ett par veckor. Att dom inte ställer in melodifestivalen med publik är fullständigt ofattbart. Danmark med färre fall än Sverige har gjort det och mycket annat bra för att förhindra spridningen. Här i Sverige kör vi på som vanligt. Hoppas folket inte glömmer dessa stolpskott som tar dessa beslut som kommer döda nära och kära!

Ja eller så är du sen på bollen som Sverige, att förstå, att detta är på väg att lägga sig nu. Det blev inte värre än såhär trots att du önskar det i brist på annat. Dödsromantikerna bör bytas ut mor realister nu istället, jag har förstått det nu ikväll men vissa andra kommer kämpa på ett tag till....
Citera
2020-03-06, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.sthlm
jaha, så vi har inte allmän smittspridning, klev du ur din bunker alldeles nu?

Vad tyder på att vi har allmän smittspridning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in