Citat:
Ursprungligen postat av
GooksInTheWire
Det där här du naturligtvis ingen som helst källa på eftersom det helt enkelt är fel. Alla moderna flygplan har HEPA-filter och de tar bort i princip alla partiklar ner till virusstorlek.
De partiklar som tar sig igenom HEPA-filter bäst har en storlek på 0,2-0,3 my. Både större och mindre partiklar tas bort ännu effektivare. De små fastnar på fibrerna genom bl a elektrostatisk kraft och de större är för stora för mellanrummen mellan fibrerna.
Virus flyger inte runt ett och ett utan som en klump av ett antal viruspartiklar med en storlek på kanske 1 my och inga partiklar i den storleken kan passera ett HEPA-filter.
Även om virus och bakterier skulle ha exakt lagom storlek så tar ett HEPA-filter upp 99,7% av partiklar i den storleken. Att jämföra det med ett enkelt luftfilter in en bil är totalt missvisande.
Man behöver inte oroa sig för att vare sig virus eller bakterier skulle cirkulera med ventilationsluften. Blir man smittad så är det för att man suttit nära någon som nyst eller hostat, eller så är det kontaktsmitta via föremål.
Källa:
https://pdfs.semanticscholar.org/1b52/e33e770859b1a34a39fe6752daef6013f540.pdf
Jag har ju varit ganska aktiv i den här frågan och har länge försökt hitta grädde att lägga på moset, möjligen har jag äntligen hittat något som indikerar att min misstanke är befogad.
Förutom att virus kan filtreras bort med HEPA filter så är det temperaturkänsligt, och den luft som går in i kabinen består av någon del "bleed air".
Citat;
Bleed air is routed to the air conditioning packs where it is filtered and then cooled using an expansion process.
Kan det vara så att virus görs inaktivt med "bleed air", intressant i så fall, för då har man ett riktigt säkert system.