2020-03-06, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Helt vansinnigt att köra Mellon med publik.

Det är många människor som ska till Globen även på genrepen i kväll och imorgon eftermiddag.
Men jag hoppas att åtminstone hälften av dom som köpt biljetter är kloka och stannar hemma eller att de ansvariga tar fram förnuftet och evenemanget körs utan publik.

Förutom lördagens tv-sända show, som brukar locka en publik på runt 35 000, är även två genrep öppna för allmänheten inplanerade, ett på fredagskvällen och ett på lördagseftermiddagen, som brukar locka mellan 20 000 och 30 000 besökare.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/a/8mkGld/svt-i-krismote-efter-danska-beslutet-om-mello

Hela världen kommer förundra sig över Sverige och SVT när ballongerna stiger mot taket.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Herr Tegnell siktar högt:

"Ökningen av antalet importfall kan ha nått toppen – kommer snart att klinga av”

Väl medveten om att ett ev. fel av honom inte får några konsekvenser, eftersom vi inte har tjänstemanna-ansvar.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Någon som kan förklara denna bild eller anslag?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b52OdB/42-nya-smittade--136-i-sverige

Symptom:
Feber 38c
Andningssvårigheter
Hosta
Utslag?

Vart finns det rapporter på att man får utslag av Coronavirus?
Citera
2020-03-06, 21:23
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Mer eller mindre är det så... bara det att du vill inte bli sjuk när sjukhuset är stängt och medicinerna är slut eftersom just-in-time-kedjan från Kina har lagt av.

Skall du bli sjuk skall du vara bland de första när sjukvården fungerar, eller bland de sista, när kunskapen och erfarenheten är stor.

Så är det. Det blir som Gud vill. Det är utom vår kontroll. Liksom vår frustration över myndigheters agerande. Deras mjäkiga startsträcka till att agera. Vi är säkert många som redan resignerar vad gäller landets trygghet. Från att gå ut på gatorna till att få plats om vård behövs.
Ser inte ljust på det som komma skall just nu.
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Den här videon där VDn för The Coalition for Epidemic Preparedness Innovations Dr Richard Hatchett intervjuas om vad som händer och kommer att hända bör alla se.

https://www.youtube.com/watch?v=dcJDpV-igjs&feature=share&fbclid=IwAR1H0kdzBeEuSvssZWGCQ5 T_kEqlGDYvqetrY9n-_fqDMtUOiBuvllfxdwI

Fick rysningar och förstår nu att detta kommer att bli ett stort problem.
Ändå ser jag folk, både vänner och kollegor, som lever i en bubbla där allting är som det ska vara. Man drar ett coronaskämt och inget mer med det.

De lär vakna inom ett par veckor.

Vad som kommer att hända betonar han att han inte vet, han lägger fram sin syn på saken, och den är inte ljus; men hur ska man se på det faktum att han talar i egen sak, som företrädare för vaccinationsindustrin? Ni behöver inte ondgöra er över antivaxxers o.s.v. Vill bara få synpunkter på ovanstående fråga.

En annan intressant aspekt han lyfter är yngre människors troliga ovilja att ta till sig allvaret och agera, p.g.a de med all sannolikhet inte kommer att drabbas lika hårt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dudewhy
Oh my, Nej, jag har förutsett detta också, men det sjuka är är att 49:a nya dödsfall i Italien bara idag, om vi skulle tro Anders Tegnell så skulle detta lugna ner sig nu men m tanke på Italiens utveckling idag; this shipping going down....

beklagar SVERIGE!!!!!! LOVE U

Enligt Italien så är alla döda över 65 och sjuka sen innan
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Det där här du naturligtvis ingen som helst källa på eftersom det helt enkelt är fel. Alla moderna flygplan har HEPA-filter och de tar bort i princip alla partiklar ner till virusstorlek.

De partiklar som tar sig igenom HEPA-filter bäst har en storlek på 0,2-0,3 my. Både större och mindre partiklar tas bort ännu effektivare. De små fastnar på fibrerna genom bl a elektrostatisk kraft och de större är för stora för mellanrummen mellan fibrerna.

Virus flyger inte runt ett och ett utan som en klump av ett antal viruspartiklar med en storlek på kanske 1 my och inga partiklar i den storleken kan passera ett HEPA-filter.

Även om virus och bakterier skulle ha exakt lagom storlek så tar ett HEPA-filter upp 99,7% av partiklar i den storleken. Att jämföra det med ett enkelt luftfilter in en bil är totalt missvisande.

Man behöver inte oroa sig för att vare sig virus eller bakterier skulle cirkulera med ventilationsluften. Blir man smittad så är det för att man suttit nära någon som nyst eller hostat, eller så är det kontaktsmitta via föremål.

Källa: https://pdfs.semanticscholar.org/1b52/e33e770859b1a34a39fe6752daef6013f540.pdf

Jag har ju varit ganska aktiv i den här frågan och har länge försökt hitta grädde att lägga på moset, möjligen har jag äntligen hittat något som indikerar att min misstanke är befogad.

Förutom att virus kan filtreras bort med HEPA filter så är det temperaturkänsligt, och den luft som går in i kabinen består av någon del "bleed air".

Citat;

Bleed air is routed to the air conditioning packs where it is filtered and then cooled using an expansion process.

Kan det vara så att virus görs inaktivt med "bleed air", intressant i så fall, för då har man ett riktigt säkert system.
Citera
2020-03-06, 21:24
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Kom igen nu, ärligt talat viruset börjar har sin peak, skall vi fortsätta med domedagsteorierna?

Peak i Kina kanske, där de grävt av motorvägarna, och stängt in folk i sina lägenheter med tejp på dörren som kontrolleras.

Finns nog inget som talar för att vi sett någon peak på länge ännu, i ett land med total handlingsförlamning. Löfven kommer väl inte ens se faran komma förrän än om typ 5 år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Han är en av de främsta personerna inom epidemiologi i Sverige.
Jag vet men han har inte vart så poppis här på tråden senaste tiden men det verkar vända... eller?
Citera
Medlem
Jag funderar på SARS och lungskadorna. Finns det någon statistik på hur många som överlevde, bara för att dö en långsam död i lungfibros åren därpå? Cellgifter som behandling...
Citera
2020-03-06, 21:25
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Jag funderar på SARS och lungskadorna. Finns statistik på hur många som överlevde, bara för att dö en långsam död i lungfibros åren därpå? Cellgifter som behandling...
Hade vi ens Sars här? Jag har aldrig intresserat mig för sjukdomar förr och är oinsatt.
Citera
2020-03-06, 21:26
Medlem
ünders avatar
Överbelastat 1177 svag länk i smittskyddet
https://www.dn.se/nyheter/sverige/overbelastat-1177-svag-lank-i-smittskyddet/

"Personer som besökt drabbade regioner i Italien får vänta på besked och bereda sig på att det tar upp till en vecka att bli kontaktade av en infektionsläkare och bli testade."

Så nu börjar det ordentligt tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in