2020-03-07, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Läser i mina anteckningar att italien hade 130 fall den 23e februar och då började man stänga skolor, eller man började dagen innan vid 65 fall.

Där sverige är nu ungefär. Skillnaden till Sverige s fördel är att man säger sig ha koll på alla fall här. Det hade man inte i italen då.

Sverige har sannolikt en helt annan spårning. Det måste man ha från fall 1.
Italien föll väl direkt med eskalering utan någon koll på någon alls.
Då kör man stängningstricket. Det är väl nära alla utestående medel är slut i princip, kan jag tänka mig.

Sverige är nog väldigt långt därifrån.
Alldeles oavsett vad prepping-, orkar inte jobba- och vill stänga allt-Flashback anser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Du spekulerar, jag går på de siffror som finns.
Då kan du ju utgå från Sydkoreas siffror som borde vara väldigt pålitliga samt att det är ett av de länder som testar flest och därmed bokför "alla" med milda symptom också. Där är dödligheten runt 0.6% om det inte ändrats på sistone.

Sen måste du spekulera och se vad som händer på olika platser samt räkna in det stora mörkertalet som är smittade men inte är med i statistiken etc. Att enbart gå på en siffra rakt upp och ner är att inte kunna tolka siffrorna etc. När allt är över kommer siffrorna stämma när man uppskattat det hela. I nuläget får vi själva hjälpas åt att göra det!
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
1/4 av Sveriges befolkning men 1/2 av Sveriges smittade. Jag tror att man i Sthlm kan börja oroa sig även om man ej har varit i riskområden eller har en bekant som nyligen har varit i riskområde. Allmän spridning kommer myndigheter att besatt undvika att klassa det som in i det längsta - men förr eller senare kommer dom att tvingas säga det alla är livrädda för: Vi har en okontrollerad och allmän smittspridning i Sverige och med Stockholm i epicentrum!

Men dom säger ju att vi peakat nu? Rakt tvärt om din spåkula alltså.
Citera
2020-03-07, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Jag gjorde om mitt tangentbord...……………...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
man måste vara noga och tänka efter vad man pillar och sådant, men mask hjälper.
funderar på att köpa en sådan riktig virus mask med skydds huva.

typ sådan https://www.grolls.se/skyddshuva-sr-34540148.html?gclid=EAIaIQobChMItKagoomH6AIVyIjVCh 0WzA2HEAQYASABEgJDAfD_BwE

men vet inte, då folk kommer titta snett på mig, när jag rör mig ute i stan.

Ja, men du behöver väl inte dra på dig den innan det blir bekräftat ett ordentligt utbrott? typ 1% av befolkningen eller dyl. Vid det laget är du nog bara en i mängden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Du har en poäng, absolut, men hittills är de bekräftade fallen i Sverige i princip enbart unga personer, medan väldigt många äldre drabbats i Italien.

Min teori bygger också på att det i Italien är äldre och redan sjuka som drabbats värst som du säger.
(Spreds väl även på sjukhus om jag inte blandat ihop saker.)

Men i Sverige arbetar MÅNGA unga människor i hemtjänst och äldreboenden eller som sjuksköterskor. Risken i ett Sverige där vi slappnar av direkt vi får lite positiva besked är väl att vi har åtminstone EN ung kille eller tjej med LITE arbetsmoral som arbetar nära en mer utsatt grupp springer iväg till jobbet med lätt hosta i tron om att det bara var gårdagens sena kväll som orsak - Sen är vi där!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dramalamadingdong
Är det någon som har koll på exakt vilka symptom och i vilken ordning de visar sig i början av denna influensa?

Tyvärr vet ingen det. De kan bara ha en väldigt generell symptombeskrivning men det finns så otroligt många fall som skiljer sig för att det ska vara trovärdigt nog.

De flesta får feber, men jag läste någonstans, går säkert att googla fram fort för den som orkar, att cirka bara 90% eller så hade feber. Det är tiotusen eller mer bekräftade fall där personer har corona utan feber.

Hosta, svårt att andas, ont i halsen m.m. är också vanliga fall men inte heller några garantier.

Vissa pratar om att man inte blir snorig, men läste att cirka 5% hade det som symptom.

Sammanfattningsvis menar jag, det är otroligt svårt att veta om man har corona eller inte. Det i kombination med att idioterna som bestämmer inte låter alla som vill testa sig resulterar snart i tusentals smittade här i landet helt okontrollerat.
Citera
2020-03-07, 01:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Jag tryckte på E men det blev Ä!

Tangentbordjävel!

Ja dom ligger ju precis bredvid varandra!

Lite humor måste vi ha i tråden bland allt elände!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Men du kan inte tvinga någon att vara hemma utan lön.
Det är ju det som hela diskussionen handlar och varför man gör riskbedömningar. Betala ut lön till någon som är hemma VS. riskera smitta och gigantiskt produktionsbortfall.
Jag har ju svårt att tro att en anställd med lön hemma går till en konkurrent.

Inga som helst problem om de meddelar detta innan.

"Från idag gäller att du får tjänstledigt 14-dagar efter resa i riskområde."

De som redan är ute får man avlöna om de inte kan arbeta hemifrån om man inte vill ha de på plats men de som efter man meddelat väljer att resa ändå får tjänstledigt när de komer hem.

Vilket som är riskområde kan man ändra efter hur det utvecklar sig så att boka en resa isom anställd på en sådan arbetsplats kan vara vanskligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St3nkak4
Utan att trigga allt för många konspirationer nu. Kan någon förklara hur Sverige, som TROLIGEN fått sin största spridning via Italien om man ska se till vad smittspårningen säger, kan ha en så ofarlig version av viruset att i stort sett alla kan sitta i hemkarantän utan sjukvård.

Italien som har omkring 10% kritiska fall.
Sverige 0 stycken kritiska fall.

Vad är det som hindrar ett land som bekämpar virusspridning med "Mja jo jaa du kaaanske inte ska åka dit om du inte gärna vill..." avrådan och affischer från att få en vidare ökning likt den i Italien, Frankrike och Tyskland?
Ålder och folk med andra sjukdomar. De som blivit smittade i Italien är oftast friska och yngre människor som varit på skidsemester. Därav klart fler milda fall procentuellt. Italien fick ju in skiten på sjukhus dessutom och det är verkligen illa
Citera
2020-03-07, 01:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
man måste vara noga och tänka efter vad man pillar och sådant, men mask hjälper.
funderar på att köpa en sådan riktig virus mask med skydds huva.

typ sådan https://www.grolls.se/skyddshuva-sr-34540148.html?gclid=EAIaIQobChMItKagoomH6AIVyIjVCh 0WzA2HEAQYASABEgJDAfD_BwE

men vet inte, då folk kommer titta snett på mig, när jag rör mig ute i stan.

Hur gör man när man måste legitimera sig om man bär mask av något slag, poliskontroll, Systembolaget, sjukhuset, vårdcentralen, tullen, posten, banken etc.?
Citera
2020-03-07, 01:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag är glad att meddela att en svag och utmärglad person har ett nedsatt immunförsvar, vilket inte en stark och välnärd person har.

Förstår jag dig rätt att du menar att en pandemi liknande Spanska sjukan 1918 inte längre kan inträffa i världen år 2020 för att "vi" (alla) är så mycket mer starka och välnärda?

Vill bara kolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in