2020-03-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Du är trög.

Man behöver inte vårda alla inkommande flyg utan åtminstone notera/granska inflödet för spårning.

Sjukvård och matbutiker (och självklart allting som håller de igång i kristider din idiot)

Ja, det är en stor ekonomisk förlust men bättre än 1 miljon döda.

Du skrev att inkommande flyg ska kollas person för person.
Om "allting som håller dem igång" ska rulla på som vanligt så blir det inte mycket att stänga ner. Petroleumindustrin kan dra ner lite, persontrafiken på järnväg kan dra ner lite, möbel- och klädindustrin skulle stänga till stor del, liksom restauranger (men ägarna har ofta inte råd att ha stängt), frisörer (de är vanligen egna företagare och har inte råd att ha stängt), fordonsindustrin kan dra ner en del men reservdelar och en del kompletterande fordon kommer att behövas osv. Till det kommer all administration för att hålla logistik, produktion, sjukvård osv igång. Fundera på saken, hur många tusen går att skicka hem egentligen
En miljon döda, globalt? Eller refererar du till Tranås?
Citera
2020-03-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har ingen spåkula utan litar på vad statsepidemiolog Tegnell säger. Visst rätta mig om en tid, så ska jag rätta dig ifall jag konstaterar att Tegnell har rätt.

Som du ser så skrev jag 0.65% och sedan hänvisade till Tegnells 0.7-0.8%. Jag justerar uppåt med ca 0.1% då dödligheten är så pass låg och urvalet var 30 000 sjuka men inte friska. Så statsepidemiolog Tegnells uppskattning på 0.7-0.8% ser enligt mig ut att vara helt rimlig.

Helt korrekt.

Man kan fortfarande inte räkna ut dödligheten på ett korrekt sätt när man tar med det fulla antalet smittade för då förutsätter man att alla som är smittade blir friska och ingen ytterliggare dör och sannolikheten för att det skulle ske även om dödligheten skulle vara på 0.7% är lika med 0. Du får i såfall endast ha med friskförklarade och döda, då blir det hissnande siffror för Italien men det finns säkerligen någon förklaring till det, t.ex väldigt stort mörkertal.
Citera
2020-03-06, 19:57
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Ett MEN : SKARABORG ”Johan”, den första personen i Skaraborg som har konstaterats smittad med det nya coronaviruset, fick inte testa sig för viruset i Skövde, eftersom han inte hade rest i ett riskområde.
Han beslutade sig då för att åka till Karlstad, där han testades på sjukhusets infektionsklinik. Under torsdagen fick han svaret: han är smittad.

Betalartikel : Nån som kan läsa hela

https://www.skaraborgslanstidning.se/article/coronasmittade-johan-nekades-provtagning-i-skovde/
"Personen arbetar på ett landsomfattande företag i Skövde, som haft stängt under fredagen och planerar att öppna igen först efter helgen.

Det finns i nuläget ingen information om den smittade personens hälsotillstånd.

För SLA vill inte företagets pressansvariga uttala sig närmare om händelsen eller medarbetarens tillstånd."

Vet inte om det är hela artikeln men det var det som gick att få fram med hjälp av uBlock.
Citera
2020-03-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi normalbegåvade fattar att det räcker med ETT FALL som slipper undan smittskyddet för att det ska bli ett nytt smittkluster. Vi vet att de svenska myndigheterna inte testar misstänkta fall som inte är kopplade till kända smittkluster. Hur svårt är det egentligen för att fatta att Tegnell har fel när det räcker att en av alla personerna som är smittade i ex. Tyskland smittar någon utan att Tegnell får reda på det?

Detta stämmer inte. Lab på en del orter (kanske alla?) har börjat lägga till analysen till andra luftvägsprover utan att det efterfrågas. Det som görs kablas bara inte ut i media.
Citera
2020-03-06, 19:58
Medlem
Tänk att Irak som är granne med Iran bara har 40 smittade av Corona, samtidigt är Iran uppe i 4747 stycken. Nu är det många som tror att Iran ljuger om antal smittade och att de egentligen är många många fler än så, och om det stämmer är ju Iraks låga siffror något helt fantastiskt.
Vi vet att Sverige har varit i Irak och utbildat en massa irakiska soldater etc etc, kanske våran Anders ”Tengil” från folhälsomyndigheten också har varit där och lärt dem hur man undviker att bli smittad?
https://www.worldometers.info/coronavirus/countries-where-coronavirus-has-spread/
Citera
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livet.r.en.fest
Jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på. Min dotter har idag fått sin 1 års vaccin (difteri, stelkramp, kikhosta, polio, hib, hepatit b och pneumokocker. Hon fick även spruta mot mässling efter att hälsosystern frågat om vi ville ta den tidigare då det har varit ett mindre antal fall i närheten av där vi bor.)

Hur påverkar detta hennes mottaglighet mot Covid19 och sänker det hennes immunförsvar så att hon är i större fara om hon skulle bli drabbad närmsta tiden?

Skulle självklart frågat om detta idag vårdcentralen men det var mycket på en gång och saker gick på automatik.

Varför ställer du en sådan fråga här på FB?? Ställ den till personer som innehar rätt kompetens och kunskap inom området.
Herregud!
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Italien idag: 778 nya smittade, 49 nya dödsfall

Och de har totalt 462 kritiskt sjuka nu.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Hur sjutton klarar de av det!? Det gör de antagligen inte eftersom 49 avled idag. Jag tvivlar på att de har kapacitet för att vårda 462 kritiskt sjuka.

Hur undviker vi att hamna i Italiens minst sagt prekära situation?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Skojar du? Jag kollade tidigare och det var omkring 109 fall, några timmar senare 136. Du förstår att det dröjer mellan symptom och positiva testsvar? Nåväl, det är ju bra om det blir begränsad spridning även om jag inte bekymrar mig i allmänhet så är det såklart bra för riskgrupperna om det avstannar

Och vi kanske får ytterligare 70 fall imorgon, men när peaken väl nås då vänder det och vi får plötsligt färre än 70 fall och sedan sjunker det stadigt med antalet nya fall. Vi får väl se om Tegnell har rätt eller inte. Annars kommer vi att se motsvarande utveckling som i Italien, vilket jag tror att han har på fötter att vi inte kommer. Inte den här gången i.a.f., men vi kan ju få nya fall, från Frankrike etc.
Citera
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Till och med merparten av läkarna verkar funder på vad FHM och Tegnell egentligen håller på med?!?

https://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Fullstandigt-felaktiga-rad-till-varden-om-risker-med-coronaviruset/

Den var mycket bra! "Livsfarliga råd till vården och samhället om risker med coronaviruset"

"Folkhälsomyndighetens råd är fullständigt felaktiga. När det potentiella utfallet är katastrofalt måste man som myndighet undvika att ens ta mycket små risker. Kostnaden för att hålla det lilla antal vård- och omsorgspersonal som varit i riskområden hemma i två veckor är en extremt billig försäkring. Vi måste ändra detta. Senast i dag."
Citera
2020-03-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Nej, siffror på 30 000 smittade i Italien (mörkertalet) och döda 197. DÅ är dödligheten 197/30 000 = 0.65%. Tegnell har tidigare sagt 0.7 till 0.8%. Dödligheten är inte mera än så....

Det finns alltså en obefogad rädsla som många här i tråden sprider. Däremot bör så klart smittspridningen minimeras. Men sluta överdriv.

För det första kan man inte räkna så eftersom vi inte har en aning om hur stort mörkertalet är. Är det många som är smittade men inte har symptom så är de egentligen ganska ointressanta. Om vi utgår ifrån bekräftade fall så ligger det på runt 4%. Alltså antalet avlidna genom antalet smittade.
Men så kan man egentligen inte räkna heller eftersom en del av de som är smittade kommer att dö. Man bör även ta hänsyn till hur många som har blivit friska. Men hur man än räknar så hamnar man på minimum 3% dödlighet.
Men det är inte bara dödligheten i sig som är problem med coronaviruset utan att de tar så mycket vård i anspråk och det tar så lång tid innan man blir frisk. Sverige har fortfarande inte en enda som har blivit frisk. Italien har 523 friskskrivna. Men om man verkligen kan lita på att dessa är 100% friska tvivlar jag på. Det har visat sig att detta virus är väldigt envist och det kan krävas mängder med tester innan man kan vara säker.
I Italien är vården så ansträngd att man i princip har stängt sjukhusen. Alla sjuka drabbas och det kan i praktiken innebära att många som inte är coronasjuka också dör. Även Sverige närmar sig så klart snabbt taket för vad värden pallar med. Då börjar dödssiffrorna stiga.
Citera
2020-03-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Till och med merparten av läkarna verkar funder på vad FHM och Tegnell egentligen håller på med?!?

https://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Fullstandigt-felaktiga-rad-till-varden-om-risker-med-coronaviruset/

Citat:
Folkhälsomyndighetens råd är fullständigt felaktiga. När det potentiella utfallet är katastrofalt måste man som myndighet undvika att ens ta mycket små risker. Kostnaden för att hålla det lilla antal vård- och omsorgspersonal som varit i riskområden hemma i två veckor är en extremt billig försäkring. Vi måste ändra detta. Senast i dag.

De här på FHM har ju hamnat i en total förnekelse. De är så rädda att de förnekar allt.
Citera
2020-03-06, 20:00
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V4
"20200306, Folkhälsomyndighetens generaldirektör: Någon smittspridning av covid-19 sker i dagsläget inte i samhället i Sverige."

Detta uttalande stödjs av att samtliga bekräftade fall är importerade från Italien/Iran/Kina eller anknutna till dessa. Ok...

Men nyss skrev en person på aftonbladets chatt något logiskt.

"Fast anledningen till att vi endast har importerade fall är ju att vi endast testat för det. Du blir inte inkallad för test om du endast visar symptom utan att ha varit i utsatt område..."

Som man frågar får man svar, kan man säga.

Det är journalisternas jobb att ställa rätt frågor, som ovanstående; hur kommer det sig att de inte gör det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in