Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Det finns Delta kvar i Sverige och för den varianten fungerar vaccinet rätt så bra.
Och vaccinet ger bra skydd mot allvarlig sjukdom av både Delta och Omicron.
Det fetade har man ju funderat över, och jag personligen får inte ihop det.
Nu har Omikron så pass många nya mutationer att alla dubbelvaccinerade ändå får den (Jag också förresten) Det är därför irrationellt att tro att vaccinet fungerar mot allvarlig sjukdom när man fått Omikron. Det vi ser med säkerhet är att Omikron infekterar de övre luftvägarna och inte angriper lungorna som med delta och alpha. Man ser alltså Omikrons sjukdomsalstrande effekter egalt om du har 2 sprutor eller tagit 38 st boosters eftersom vaccinet helt enkelt inte hjälper
Man blir alltså exakt så sjuk som Omikron orsakar, och vaccinet biter alltså inte. Inte heller kommer en booster göra det.
Det är dessutom alldeles för tidigt för att utvärdera Omikrons dödliga effekter, allt man hör är att man ska ta sin Booster för att underlätta för sjukvården så den inte slår i kapacitetstaket .
Den räkningen går inte ihop. Att uppmuntra till att ta fler doser, misstänker man är ren slentrian i brist på aktuellt läge.
Trots allt tror jag att de allra flesta ändå vill förvärva naturlig immunitet framför en spruta, inbillar jag mig.
Folkhälsomyndigheten har helt spårat ur och presenterar läget för vecka 1 (3jan-9 jan) senast uppdaterat 14 januari med samma data