2022-01-18, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
?!?? Är du seriös?

Offentlig statistik visar tydligt att dödsfallen år 2020 avvek mycket kraftigt från dom normala variationerna.

Antal dödsfall i Sverige under dom senaste 20 åren:

Mycket kraftigt är en rejäl överdrift. 95k döda 2002 och idag har vi släppt in hundratusentals, kanske miljoner invandrare senaste 4-5 åren med kraftig befolkningsökning. Samt äldre befolkning. Skulle inte säga att siffran 2020 är särskilt anmärkningsvärd. Om den låg på 150k, då skulle jag nog reagera.
Citera
2022-01-18, 15:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Varför säger data man läser i tidningarna 15600 döda, men socialstyrelsen 13941 döda med laboratoriebekräftad covid-19?

Också värt att notera:

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
15600 verkar räkna in även icke laboratoriebekräftad covid. Dvs de har bara gissat att personen hade Covid, vilket mycket väl kan vara fel med tanke på att de flesta som testas testar negativt.
Citera
2022-01-18, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
15600 verkar räkna in även icke laboratoriebekräftad covid. Dvs de har bara gissat att personen hade Covid, vilket mycket väl kan vara fel med tanke på att de flesta som testas testar negativt.

Haha, det är alltså möjligtvis ännu mer manipulation av siffror från regimens håll. Ok.
Citera
2022-01-18, 15:34
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det finns Delta kvar i Sverige och för den varianten fungerar vaccinet rätt så bra.
Och vaccinet ger bra skydd mot allvarlig sjukdom av både Delta och Omicron.

Det fetade har man ju funderat över, och jag personligen får inte ihop det.

Nu har Omikron så pass många nya mutationer att alla dubbelvaccinerade ändå får den (Jag också förresten) Det är därför irrationellt att tro att vaccinet fungerar mot allvarlig sjukdom när man fått Omikron. Det vi ser med säkerhet är att Omikron infekterar de övre luftvägarna och inte angriper lungorna som med delta och alpha. Man ser alltså Omikrons sjukdomsalstrande effekter egalt om du har 2 sprutor eller tagit 38 st boosters eftersom vaccinet helt enkelt inte hjälper

Man blir alltså exakt så sjuk som Omikron orsakar, och vaccinet biter alltså inte. Inte heller kommer en booster göra det.
Det är dessutom alldeles för tidigt för att utvärdera Omikrons dödliga effekter, allt man hör är att man ska ta sin Booster för att underlätta för sjukvården så den inte slår i kapacitetstaket .

Den räkningen går inte ihop. Att uppmuntra till att ta fler doser, misstänker man är ren slentrian i brist på aktuellt läge.

Trots allt tror jag att de allra flesta ändå vill förvärva naturlig immunitet framför en spruta, inbillar jag mig.

Folkhälsomyndigheten har helt spårat ur och presenterar läget för vecka 1 (3jan-9 jan) senast uppdaterat 14 januari med samma data
Senast redigerad av Opaque 2022-01-18 kl. 15:40.
Citera
2022-01-18, 15:42
Medlem
Citat:
Det finns Delta kvar i Sverige och för den varianten fungerar vaccinet rätt så bra.
Och vaccinet ger bra skydd mot allvarlig sjukdom av både Delta och Omicron.

Troligen är andelen Omicron något högre här i Sverige.
Om ett par veckor förhoppningsvis enbart Omicron.

https://ourworldindata.org/grapher/covid-variants-bar?country=AUS~GBR~USA~BEL~ITA~FRA~ESP~DEU~BWA~ZA F~CAN~SWE~DNK~NOR~NLD~PRT~POL~AUT~F IN~THA

Nej, det finns ingen Delta kvar. Mätningarna i avloppsvatten hittade noll på de flesta ställen och minimala mängder på ett fåtal. Delta är passé och inget som man behöver ta någon hänsyn till längre. Det finns regler mot att ge behandling där det saknas medicinsk nytta. Fortsatta vaccineringar bryter mot detta.
Citera
2022-01-18, 15:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Det fetade har man ju funderat över, och jag personligen får inte ihop det.

Nu har Omikron så pass många nya mutationer att alla dubbelvaccinerade ändå får den (Jag också förresten) Det är därför irrationellt att tro att vaccinet fungerar mot allvarlig sjukdom när man fått Omikron. Det vi ser med säkerhet är att Omikron infekterar de övre luftvägarna och inte angriper lungorna som med delta och alpha. Man ser alltså Omikrons sjukdomsalstrande effekter egalt om du har 2 sprutor eller tagit 38 st boosters eftersom vaccinet helt enkelt inte hjälper

Man blir alltså exakt så sjuk som Omikron orsakar, och vaccinet biter alltså inte. Inte heller kommer en booster göra det.
Det är dessutom alldeles för tidigt för att utvärdera Omikrons dödliga effekter, allt man hör är att man ska ta sin Booster för att underlätta för sjukvården så den inte slår i kapacitetstaket .

Den räkningen går inte ihop. Att uppmuntra till att ta fler doser, misstänker man är ren slentrian i brist på aktuellt läge.

Trots allt tror jag att de allra flesta ändå vill förvärva naturlig immunitet framför en spruta, inbillar jag mig.

Folkhälsomyndigheten har helt spårat ur och presenterar läget för vecka 1 (3jan-9 jan) senast uppdaterat 14 januari med samma data
Omicron ger immunitet mot Omicron och Omicron ger immunitet mot Delta.
Vaccinet är skapat mot ursprungliga viruset men ger rätt så bra skydd åt Delta.
Vaccinet ger skitdåligt skydd mot Omicron. Visst skydd med 3 doser mot Omicron.
Det är vad vi sett hittills.
Citera
2022-01-18, 15:44
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Nej, det finns ingen Delta kvar. Mätningarna i avloppsvatten hittade noll på de flesta ställen och minimala mängder på ett fåtal. Delta är passé och inget som man behöver ta någon hänsyn till längre. Det finns regler mot att ge behandling där det saknas medicinsk nytta. Fortsatta vaccineringar bryter mot detta.

+1

Det är naturlig immunitet som gäller och inte mer skrämseltaktik. Folk måste börja lita på sitt omdöme igen. En booster är totalt meningslös t.o.m för en frisk åldring
Citera
2022-01-18, 15:46
Medlem
Surtrutens avatar
[quote=aw|78743333]Nära nog. Det bör ha varit uppskattningsvis >90% i alla över fyrtio år redan i somras. Du har dels alla vaccinerade, och 30-40% av de som återstår hade naturliga antikroppar./QUOTE]
Oj då!
Då är det ju tur att vi har haft restriktioner och vaccinationer för annars skulle ju 3 till 4 miljoner svenskar ha smittats, nu är bedömningen att det "bara" är 1,5 till 2 miljoner som är smittade.
Senast redigerad av Surtruten 2022-01-18 kl. 15:48.
Citera
2022-01-18, 15:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Jag tillhör de som verkligen hoppas du har rätt.
Har du någon bättre fakta än den jag hade så är det tacksamt.
Den du fick är troligen inte helt aktuell.
Vad vi sett är Omicron väldigt mycket mildare.
Citera
2022-01-18, 15:48
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Det kommer dock rapporter som pekar åt andra hållet.

Här är Omicron värre än vad Delta var:

Citat:
Currently, LA County is averaging 629 new COVID-19 admissions daily, with 4,257 people currently hospitalized with COVID-19, the highest number since February 5th, 2021. Six hundred of these patients are currently in the ICU, making up nearly 25% of all ICU patients. This is higher than the level witnessed during the Delta surge, where COVID patients comprised 20% of ICU patients.

http://publichealth.lacounty.gov/phcommon/public/media/mediapubdetail.cfm?unit=media&ou=ph&prog=media&cur =cur&prid=3628&row=25&start=1
Citera
2022-01-18, 15:50
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Visst skydd med 3 doser mot Omicron.
Det är vad vi sett hittills.

Jag betvivlar starkt att man har varit så snabb att på någon vecka komma till den slutsatsen genom ordentliga laboratorieanalyser. Hur har man i.s.f. mätt effekten ? Hur vet man, vad är det man sett ?
Citera
2022-01-18, 15:52
Medlem
Citat:

Som du ser, nära 100% Omicron nu. Delta är historia.

https://www.mynewsdesk.com/se/sveriges_lantbruksuniversitet__slu/pressreleases/omikron-dominerar-nu-naestan-helt-i-avloppsvattnet-3155707
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in