Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Naturligtvis så minskar risken med lägre ålder. Men försöker man, som ovaccinerad, att, medvetet, bli smittad, så tar man ändå en risk. Risken att drabbas av svår sjukdom i Covid-19 är 10 gånger högre för ovaccinerade, jämfört med trippelvaccinerade.
Igen, pratar vi om Omicron eller tidigare varianter, för det är ganska relevant att veta då Omicron skiljer sig rätt rejält från dessa. Jag skulle säga att situationen förändrats drastiskt till det bättre.
Citat:
Vad jag fattar så är du, och hela din familj ovaccinerade, som, medvetet, strävar efter att bli smittade. Jag skulle inte rekommendera någon, inte ens en frisk ovaccinerad 20 åring att, medvetet, försöka bli smittad. Dessutom, har du inta tagit någon antikroppstest, så vet du inte om du redan haft covid-19, asymptomatiskt.
Jag vet inte vart du fått ifrån att vi medvetet strävar efter att bli smittade? Verkligen inte! Vi har visserligen levt som vanligt och inte burit mask, men jag har personligen gjort småsaker som att undvika att åka hiss med folk om jag kan, och kanske hållit andan någon gång i mataffären

Men vi verkar inte kunna bli smittade! Det diskuteras ju inom vetenskapen att vissa kan ha naturligt motstånd mot covid-19. Kanske tillhör vi dessa.
Citat:
För en trippelvaccinerad, som, medvetet, försöker få Omikron, så är risken för svår sjukdom ytterst liten om personen också är under 40 år och är helt säker på att inte tillhöra riskgrupp,(inklusive att hen t.ex vet att man inte har dold diabetes, eller högt blodtryck, något man kan ta reda på själv genom att mäta sin blodsockernivå och ta sitt blodtryck). Men jag skulle inte rekommendera detta ens i detta fall, trots att vederbörande kan skaffa sig hybridimmunitet. Vi kommer nog alla att ha fått Omikron tids nog, vare sig det blir symptomatiskt eller asymptomatiskt.
Det ser inte ut som att högt blodtryck eller asymptomatisk diabetes skulle vara risk nog för en ung person att avlida av Omicron. Vi kan se i statistiken från Katalonien som jag delade här på forumet att risken för de under 50 år försvinnande liten. De enstaka ovaccinerade (men även vaccinerade) som avlidit har, får man förmoda, haft svårare bakomliggande sjukdomar än så. Det kan mycket väl bli så att influensan visar sig mer dödlig än Omicron. Vi har vissa säsonger då det dör långt över 1000 personer av influensa.
Coronavirus är inte ovanliga. Det finns ett antal som varit kända i många, många år och som betraktas som vanliga förkylningsvirus. Det finns skäl att anta att covid-19 kan komma att nedgraderas till ett sådant också (hoppas). Oavsett kan vi med all tydlighet se på statistiken att både covid-19 och influensa är virus som i absolut huvudsak hårdast mest drabbar mycket gamla, men även till viss mån yngre med svåra bakomliggande sjukdomar. Jag kan inte se aktuell data som säger något annat. Någonstans måste man dra gränsen också för var det börjar övergå till hysteri och hypokondri?
Edit: är inte emot vaccin överhuvudtaget, men anser att det ska vara ett frivilligt val och är helt emot covidpass och medicinsk apartheid.