2022-01-20, 15:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Vad har det med något att göra av det jag skrev? Hur stor är risken att dö av Omicron för en frisk person under 50. Jag väntar...

Naturligtvis så minskar risken med lägre ålder. Men försöker man, som ovaccinerad, att, medvetet, bli smittad, så tar man ändå en risk. Risken att drabbas av svår sjukdom i Covid-19 är 10 gånger högre för ovaccinerade, jämfört med trippelvaccinerade.

Vad jag fattar så är du, och hela din familj ovaccinerade, som, medvetet, strävar efter att bli smittade. Jag skulle inte rekommendera någon, inte ens en frisk ovaccinerad 20 åring att, medvetet, försöka bli smittad. Dessutom, har du inta tagit någon antikroppstest, så vet du inte om du redan haft covid-19, asymptomatiskt.

För en trippelvaccinerad, som, medvetet, försöker få Omikron, så är risken för svår sjukdom ytterst liten om personen också är under 40 år och är helt säker på att inte tillhöra riskgrupp,(inklusive att hen t.ex vet att man inte har dold diabetes, eller högt blodtryck, något man kan ta reda på själv genom att mäta sin blodsockernivå och ta sitt blodtryck). Men jag skulle inte rekommendera detta ens i detta fall, trots att vederbörande kan skaffa sig hybridimmunitet. Vi kommer nog alla att ha fått Omikron tids nog, vare sig det blir symptomatiskt eller asymptomatiskt.
Citera
2022-01-20, 15:57
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo, en utvärdering är absolut intressant.

Nu massvaccinerar vi ju ständigt hela befolkningen sedan många, många år tillbaks även om inte alla vaccineras samtidigt. Det finns de som hävdar att där bättre att inte vaccinera mot dessa sjukdomar;
Difteri
Hepatit B
Hib*
HPV*
Kikhosta
MPR
Mässling
Pneumokocker
Polio
Påssjuka
Rotavirus
Röda hund
Stelkramp

Sedan finns det vaccin som man enbart använder till de som behöver det, till exempel vaccin mot säsongsinfluensa till riskgrupper. Förhoppningvis inser man för eller senare att vaccin mot covid 19 bör användas på samma sätt, alltså till de som verkligen behöver det och inte på bred front.

Vaccin kan användas på olika sätt och bara för att man inte tycker att covid 19 vaccin ska användas på unga och friska personer betyder inte att man är emot vaccin i allmänhet eller emot att vaccin mot covid 19 används till riskgrupper.
Citera
2022-01-20, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Varför är det intressant?
Varför skulle det inte vara intressant att veta vad folk dör av och i vilken utsträckning?? Då vet man ju var man ska lägga krutet. Med andra ord, att lägga krutet på Covid är slöseri av resurser. Vet du inget om riskanalyser eller?
Citera
2022-01-20, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Naturligtvis så minskar risken med lägre ålder. Men försöker man, som ovaccinerad, att, medvetet, bli smittad, så tar man ändå en risk. Risken att drabbas av svår sjukdom i Covid-19 är 10 gånger högre för ovaccinerade, jämfört med trippelvaccinerade.

Igen, pratar vi om Omicron eller tidigare varianter, för det är ganska relevant att veta då Omicron skiljer sig rätt rejält från dessa. Jag skulle säga att situationen förändrats drastiskt till det bättre.

Citat:
Vad jag fattar så är du, och hela din familj ovaccinerade, som, medvetet, strävar efter att bli smittade. Jag skulle inte rekommendera någon, inte ens en frisk ovaccinerad 20 åring att, medvetet, försöka bli smittad. Dessutom, har du inta tagit någon antikroppstest, så vet du inte om du redan haft covid-19, asymptomatiskt.

Jag vet inte vart du fått ifrån att vi medvetet strävar efter att bli smittade? Verkligen inte! Vi har visserligen levt som vanligt och inte burit mask, men jag har personligen gjort småsaker som att undvika att åka hiss med folk om jag kan, och kanske hållit andan någon gång i mataffären Men vi verkar inte kunna bli smittade! Det diskuteras ju inom vetenskapen att vissa kan ha naturligt motstånd mot covid-19. Kanske tillhör vi dessa.

Citat:
För en trippelvaccinerad, som, medvetet, försöker få Omikron, så är risken för svår sjukdom ytterst liten om personen också är under 40 år och är helt säker på att inte tillhöra riskgrupp,(inklusive att hen t.ex vet att man inte har dold diabetes, eller högt blodtryck, något man kan ta reda på själv genom att mäta sin blodsockernivå och ta sitt blodtryck). Men jag skulle inte rekommendera detta ens i detta fall, trots att vederbörande kan skaffa sig hybridimmunitet. Vi kommer nog alla att ha fått Omikron tids nog, vare sig det blir symptomatiskt eller asymptomatiskt.

Det ser inte ut som att högt blodtryck eller asymptomatisk diabetes skulle vara risk nog för en ung person att avlida av Omicron. Vi kan se i statistiken från Katalonien som jag delade här på forumet att risken för de under 50 år försvinnande liten. De enstaka ovaccinerade (men även vaccinerade) som avlidit har, får man förmoda, haft svårare bakomliggande sjukdomar än så. Det kan mycket väl bli så att influensan visar sig mer dödlig än Omicron. Vi har vissa säsonger då det dör långt över 1000 personer av influensa.

Coronavirus är inte ovanliga. Det finns ett antal som varit kända i många, många år och som betraktas som vanliga förkylningsvirus. Det finns skäl att anta att covid-19 kan komma att nedgraderas till ett sådant också (hoppas). Oavsett kan vi med all tydlighet se på statistiken att både covid-19 och influensa är virus som i absolut huvudsak hårdast mest drabbar mycket gamla, men även till viss mån yngre med svåra bakomliggande sjukdomar. Jag kan inte se aktuell data som säger något annat. Någonstans måste man dra gränsen också för var det börjar övergå till hysteri och hypokondri?

Edit: är inte emot vaccin överhuvudtaget, men anser att det ska vara ett frivilligt val och är helt emot covidpass och medicinsk apartheid.
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-20 kl. 16:12.
Citera
2022-01-20, 16:05
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
//klipp//Risken att drabbas av svår sjukdom i Covid-19 är 10 gånger högre för ovaccinerade, jämfört med trippelvaccinerade.//klipp//

Det är många som tycker om att upprepa detta mantra just nu och det kan ju låta fördelaktigt att vaccinera sig om man är trög och inte tänker efter vad detta faktiskt innebär.

Om risken är extremt låg redan från början spelar det ingen roll om du tar den risken gånger 10 eftersom risken fortfarande är extremt låg. Om man är ung och frisk vill säga. Tillhör man däremot en riskgrupp kan det vara värt att vaccinera sig.
Citera
2022-01-20, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Varför skulle det inte vara intressant att veta vad folk dör av och i vilken utsträckning?? Då vet man ju var man ska lägga krutet. Med andra ord, att lägga krutet på Covid är slöseri av resurser. Vet du inget om riskanalyser eller?

Visst jämför äpplen och päron om du tycker det känns relevant. Glöm inte att ta med invasion av Ryssland och naturkatastrofer i din riskanalys😉
Citera
2022-01-20, 16:14
Medlem
Man blir fundersam... Desto mer Folkhälsomyndigheten yttrar sig, desto tydligare blir det att allt fler börjar koppla ihop det nuvarande viruset med en kraftig förkylning.
Citera
2022-01-20, 16:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I Sverige vaccinerar vi barn från 12 års ålder. Dör de menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av diebratdie
Dör de av Covid? Nej vad allt pekar på är att Covid kan likställas med vanlig influensa för barn. Vi bör åtminstone invänta långtidsstudier samt ett standard godkännande gällande Pfizers vaccin, innan vi funderar på ett sådant beslut.

Sådana långtidsstudier borde ha gjorts på viruset, innan man beslutade om en strategi som bygger på immunitet genom infektion.

Ifall man har gjort någonting så dumt som att medvetet släppa in ett nytt och okänt virus, och låta viruset få spridning, så blir det märkligt att helt plötsligt börja tillämpa försiktighetsprincipen när det kommer ett vaccin. Försiktighetsprincipen borde ha tillämpats så fort man fick kännedom om ett nytt virus. Man borde ha tänkt på risken att viruset kan medföra skador som visar sig på längre sikt.
Citera
2022-01-20, 16:31
Medlem
Senaste data från Folkhälsomyndighetens excel-dokument.
Dagsvis, med statistikdatum 2022-01-19
Antal fall 39928 och sju dagar tidigare 26567

Veckovis statistik. Sju dagars rullande medel av antal fall per dag omräknat per miljon invånare:
(dubbla sju dagars rullande medel används, det ger lugnare beteende på bekostnad av ytterligare fyra dagars fördröjning).

senaste7 är för de senaste sju dagarna och tidigare7 är för en vecka sedan
procent anger procent ökning av dessa och sedan motsvarande R-värde
R-tidigare7 är för en veckan sedan
Kod:
region               senaste7  tidigare7  procent  R-senaste7  R-tidigare7
Jämtland_Härjedalen      4073       2900       40         1.3          1.8
Halland                  3519       2301       52         1.3          1.5
Västmanland              2838       1373      106         1.6          1.5
Örebro                   2757       1486       85         1.5          1.4
Stockholm                2716       2013       34         1.2          1.5
Sörmland                 2527       1439       75         1.5          1.8
Värmland                 2359       1436       64         1.4          1.4
Totalt_antal_fall        2345       1647       42         1.3          1.6
Dalarna                  2317       1712       35         1.2          1.6
Skåne                    2309       1730       33         1.2          1.3
Kronoberg                2308       1238       86         1.5          1.5
Uppsala                  2279       1391       63         1.4          1.7
Jönköping                2226       1266       75         1.5          1.7
Gotland                  2129       1347       58         1.4          1.4
Gävleborg                2101       1046      100         1.6          1.5
Västra_Götaland          2086       1918        8         1.1          1.9
Västernorrland           1781        945       88         1.5          1.7
Västerbotten             1775       1234       43         1.3          2.1
Kalmar                   1748       1008       73         1.5          1.4
Östergötland             1736        902       92         1.6          1.7
Blekinge                 1302        772       68         1.4          1.2
Norrbotten               1278        953       34         1.2          1.6
Citera
2022-01-20, 16:38
Medlem
Kombinerad lista över kommuner/stadsdelar sorterat efter högt antal smittade per 10000 innevånare under vecka 2.
list-nr, kommun, antal smittade per 10000 innevånare under vecka 2, ökning i procent från vecka1
1 Åre 354 103
2 Härjedalen 317 199
3 Krokom 272 106
4 Mullsjö 229 227
5 Östersund 252 78
6 Kungsbacka 253 34
7 Bräcke 222 128
8 Fagersta 208 173
9 Örebro 229 81
10 Västerås 220 113
11 Stockholm Skarpnäck 232 26
12 Stockholm Hägersten Älvsjö 231 26
13 Berg 201 139
14 Vetlanda 193 160
15 Kumla 206 94
16 Norberg 194 136
17 Eskilstuna 199 111
18 Stockholm Södermalm 222 5
19 Sala 197 105
20 Katrineholm 204 72
Citera
2022-01-20, 16:38
Medlem
DeDeThes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Du kan bedriva dina egna studier på ämnet genom att fråga runt i din bekantskapskrets, så pass förekommande är det.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finna det studier som visar att man kan smittas och bli sjuk av samma variant mer än en gång?

När det gäller samma variant/mutation så tvivlar jag starkt på det.

Och fråga INTE dina bekanta och tro att du får ett riktigt svar.
Har många runt omkring mig som säger att de haft C "fleeera gånger".
Det är för att man diagnosticerar med PCR.
PCR kan dock inte skilja på levande och döda virusceller. Ganska avgörande.

Allt enligt FoHM själva:
"Däremot kan metoden inte tala om ifall du är smittsam eller inte. Det beror på att PCR-tekniken inte kan skilja på virus med förmåga att infektera celler och virus som har oskadliggjorts av immunförsvaret. Arvsmassan från viruset kan ofta påvisas i veckor (ibland månader) efter att en person blev sjuk, men det innebär inte att du fortfarande är smittsam. "

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/testning-och-smittsparning/testa-dig-for-covid-19/om-pcr-test/
Citera
2022-01-20, 16:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Sådana långtidsstudier borde ha gjorts på viruset, innan man beslutade om en strategi som bygger på immunitet genom infektion.

Ifall man har gjort någonting så dumt som att medvetet släppa in ett nytt och okänt virus, och låta viruset få spridning, så blir det märkligt att helt plötsligt börja tillämpa försiktighetsprincipen när det kommer ett vaccin. Försiktighetsprincipen borde ha tillämpats så fort man fick kännedom om ett nytt virus. Man borde ha tänkt på risken att viruset kan medföra skador som visar sig på längre sikt.

PRECIS det som är min poäng. Jag har aldrig förstått mig på de människor som vill tillämpa en extrem försiktighetsprincip på vaccinet, men sväljer sjukdomen med hull och hår utan att tillämpa försiktighetsprincipen. Hade väl varit en sak om man tillämpat försiktighetsprincipen fullt ut. Att man säger nej till BÅDE vaccin och sjukdom. Typ isolerar sig i några år tills det finns bra data, men att supa i sig sjukdomen och samtidigt vara väldigt skeptisk till vaccin. Det förstår verkligen inte jag. Till saken hör ju att dessa vaccin inte är helt otestade som viruset, utan vaccinen genomgår ju i alla fall kliniska studier i tre faser. Vaccinen testades i alla fall 6 månader innan de började användas. Man kan visserligen tycka att det är en kort period, men viruset testades inte alls. Viruset är inblandat i över 15 tusen människors död bara i Sverige, men till viruset tycks många vara väldigt okritiska. Till vaccinet däremot tycks förvånansvärt många ha en väldigt kritisk inställning. Jag får liksom inte ihop detta, när man gör en risk/nytta analys. Jag menar - bara senaste siffrorna från FHM visar ju att man löper 10 gånger så stor risk att behöva sjukhusvård som ovaccinerad, än som vaccinerad. Sen säger jag inte att vaccinet är totalt riskfritt, för det är det kanske inte. Men all data pekar ju på att viruset är så mycket värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in