2022-01-23, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det stämmer nog riktigt bra att UK har haft större antal sjuka med covid än Danmark som stängde ned rätt så kraftigt. Men tidigare covid med Alfa eller Delta ger inte något skydd mot symptomatisk sjukdom med Omicron varianten. Däremot ger det skydd mot allvarlig sjukdom om man lyssnar på Dr John Campbell.

Det Campbell även säger är att BA.2 kan vara ännu mer smittsam variant av Omicron än den första BA.1
Och BA.2 är nu redan ca 50% av alla fall i Danmark. Kan vara orsaken till att Danmark inte fått max ännu. Jag har inte sett någon sådan uppgift för Sverige men vi borde ha en del BA.2 här också.

Jag hatar den här skiten, vill ha vår, sol och värme samt fritt från alla jäkla restriktioner mm.

Finns det några uppgifter om BA.2 är ”ännu mildare” än ursprungliga varianten av Omikron eller är den likvärdig?
Citera
2022-01-23, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Finns det några uppgifter om BA.2 är ”ännu mildare” än ursprungliga varianten av Omikron eller är den likvärdig?

Men snälla, det är ingen ny "variant". Det är exakt samma variant men en annan så kallade "clade". Det är en förgrening inom varianten. Det är väntat och kommer inte som en chock. Inget konstigt alls. Samma sak skedde med Delta och alla andra varianter. Lyssna på vad Dr Campbell säger ca 10 minuter in istället för att fråga samma fråga om och om igen här https://www.youtube.com/watch?v=4RSahdFuemE

Som det ser ut just nu överlag är Omicron mindre dödlig än influensa till och med:

Citat:
“Covid killed one in 33 people who tested positive at the peak of the devastating second wave last January, compared to just one in 670 now,” according to analysis from the Daily Mail. “But experts believe the figure could be even lower because of Omicron” — and likely less than the case fatality rate of the seasonal flu, which is one in 1,000.

https://pjmedia.com/news-and-politics/matt-margolis/2022/01/07/what-is-the-death-rate-of-omicron-its-way-less-than-you-think-n1547761
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-23 kl. 14:49.
Citera
2022-01-23, 14:50
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag har inte sett något sådant alls. Kan bara hoppas den är mildare.
Däremot tror en dansk virusforskare, Anders Fomsgaard att man inte får immunitet mot BA.2 av tidigare genomgången BA.1, alltså att man kan få covid med Omicron två gånger.

https://nyheder.tv2.dk/2022-01-21-ny-omikron-variant-spreder-sig-du-kan-muligvis-blive-smittet-to-gange-siger-ssi-forsker
Citera
2022-01-23, 14:57
Medlem
Citat:
Däremot tror en dansk virusforskare, Anders Fomsgaard att man inte får immunitet mot BA.2 av tidigare genomgången BA.1, alltså att man kan få covid med Omicron två gånger.

https://nyheder.tv2.dk/2022-01-21-ny-omikron-variant-spreder-sig-du-kan-muligvis-blive-smittet-to-gange-siger-ssi-forsker

Han tror inte - han säger att det möjligtvis kan vara så.
Citera
2022-01-23, 15:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Han tror inte - han säger att det möjligtvis kan vara så.
Ska vi märka ord så ska det vara rätt och inte det du skrev.

Så här står det i artikeln jag angav.

"- Det er muligt, at man kan blive smittet med BA.1 Omikron først, og så kort efter med BA.2, fortæller han i ’Go morgen Danmark’."
Citera
2022-01-23, 15:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Du målar upp en massa what if scenarion, vilket är exakt poängen med skräckpropaganda.

"What if scenarion"? "Skräckpropaganda"? Länkarna handlade om observationer av patienter, inte om några prognoser.

Citat:
Det finns överhuvudtaget ingenting som talar för "long covid" i och med Omicrons inträde och Omicron är det enda som är relevant nu eftersom tidigare varianter är så gott som utdöda vid det här laget. Litar du inte på mina ord kan du lyssna på Dr. Campell. Det är exakt de ord som kom från hans mun för ett par dagar sedan.

När du hänvisar till vad John Campbell har sagt, så kan du gärna ange vilket avsnitt det handlar om, så att jag själv kan höra vad John Campbell säger.

Citat:
Och om du nu tror på att "skador på nervsystemet" är ett stort problem, vilket jag betvivlar, så berätta då vad du anser skulle förhindra detta?

Med vaccin blir kroppen förberedd på mötet med viruset. Jag har inte hittat någon information om hur vaccin hjälper mot skador, men jag utgår från att det blir mindre skadliga effekter av infektionen ifall man har tagit vaccin.

Citat:
Exakt hur ska du förhindra ett virus som smittar med samma effektivitet som ett förkylningsvirus?

Vi kan inte förhindra smittspridningen, bara dämpa den.

Citat:
Det är helt absurt. Ska du köra Kinas "zero covid" policy? Låsa in folk i förvaringskarantän 29 dagar om de ens träffat någon som testats positivt för covid? Jo, tjena.

Den sortens brutala åtgärder kan fungera, under förutsättning att åtgärderna sätts in tidigt, för att hindra att viruset får fäste i en population där viruset inte förekom tidigare.

Citat:
Det är ju inte som att folk inte smittas trots vaccinering eller restriktioner. Det hjälper inte ett skit.

Jo, restriktionerna har fungerat, på så sätt att smittspridningen har bromsats. Men restriktionerna har samtidigt varit smärtsamma för samhälle, invånare och ekonomi.

Citat:
Vad du egentligen har som agenda är att marknadsföra massvaccinering. Kan du inte bara vara ärlig med det så kanske dina argument framstår som mer ärliga åtminstone?

Min agenda är att jag har retat upp mig på Folkhälsomyndighetens galna strategi.

Citat:
Ärligt talat, jag skiter i Anders Tegnell och allt som varit. Jag tittar på AKTUELLA siffror och jag läser på om OMICRON, för det är det ENDA som är relevant för vår nuvvarande situation. Varför är folk fast i det förflutna? Viruset borde inte ens heta covid längre då ordet i sig gör folk dumma i huvudet. Omicron är ett HELT annat virus. Det har mer gemensamt med de coronavirus av förkylningstyp som snurrar runt än den ursprungliga varianten vad jag kan läsa mig till. Är du rädd för alla andra coronavirus också? Du vet väl att du med all sannolikhet smittas av dom otaliga gånger i ditt liv.

Viruset heter inte "Covid". Viruset har det otympliga namnet "SARS-CoV-2". Det är olämpligt att beteckna viruset som "Covid", eftersom det anger sjukdomen som utlöses av viruset. Det är inte helt lyckat att benämna viruset som "Coronaviruset" eftersom det finns fler sorters Coronavirus. Jag tycker att det är enklare att bara säga "Kina-viruset".

Citat:
Vad är det positiva med att vara som Norge eller Finland? Otaliga lockdowns och ett liv i depression och isolering år efter år? Hur påverkar det folkhälsan i det långa loppet tror du. Du kanske inte är en särskilt social människa, du kanske rent av är en ensamvarg, så det kanske är troligt att du inte kan sätta dig in i hur majoriteten påverkas av sånt här.. Även om inte du kanske är det så är människan en social varelse. Och jag vill också lägga till att Sverige enbart påskyndat det som komma ska och jag tror det var en klok inställning. Norges befolkning kommer tvingas gå igenom smittan oavsett och det är fullt möjligt att de kommer ha ännu sämre försvar. Det blir att släppa på lite i taget i all evighet.

Även Norges och Finlands befolkningar kommer att drabbas av viruset. Målet har varit att fördröja smittspridningen så mycket att man har kunnat erbjuda vaccin till dom invånare som önskar vaccin. Det har nu gjorts. Därefter behöver man se till att viruset inte sprids för snabbt genom befolkningen, vilket har blivit ett bekymmer när nya, mer smittsamma, varianter har gjort inträde. Man behöver även tillse att tillhandahålla påfyllnadsdoser av vaccinet.

Citat:
Det är inte längre en förhoppning, det är ett FAKTUM att Omicron är en mycket mildare variant. Varför sitter ni och låtsas som att vi inte vet något om Omicron? Ni vet ALLT om det nya obeprövade vaccinet och dess långsiktiga fördelar, men när det kommer till viruset så låtsas ni plötsligt att vi inte vet någonting. Det är ohederligt anser jag.

Vaccinerna är mer beprövade än Omikron-viruset.

Citat:
Nu bryr jag mig inte så mycket om dina känslor. Det är obestridlig fakta att Sydafrika inte haft någon våg att tala om. Det är ju exakt samma sak i UK, så vi behöver inte ens längre bara förlita oss på Sydafrika. Varför skulle UK upphäva alla sina restriktioner, masktvång och covidpass om det var så dödligt. Är de idioter och foliehattar nu plötsligt? Igen, ohederliga försök.

Nu försökte du tillskriva mig uppfattningen att viruset är väldigt dödligt. Jag har länge haft utgångspunkten att virusets dödlighet är runt 0,5% i en ovaccinerad europeisk population. Efter vaccinering har dödligheten sjunkit kraftigt. Med Omikron-varianten sjunker dödligheten ytterligare.

Du gjorde även en antydan till att tillskriva mig åsikten att jag vill fortsätta med restriktioner under lång tid. Jag tror, och hoppas, att vi snart ska kunna leva normalt igen, men kanske med vissa långsiktiga anpassningar.

Citat:
Jag tror också det hade slutat värre om man låtit den första varianten svepa igenom obehindrat och jag betvivlar inte att vaccinet gjort nytta för riskgrupperna. Däremot är dåtiden inte relevant längre. Det är Omicron det handlar om nu. Det är där vi är. Virus muterar och förändras, i regel alltid till mildare varianter. Det hjälper överhuvudtaget inte att diskutera situationen 2020. Varför har du behov av att göra det? Igen, jag tycker det är ohederligt.

Jag tycker inte att jag har varit ohederlig. Jag har inte påstått att jag har uttalat mig specifikt om Omikron-varianten. Det är du som har tolkat mina inlägg som att dom skulle handla om Omikron.

Jag nämner det som hände år 2020, eftersom jag är djupt besviken på hur myndigheter och politiker agerade då. Jag vill inte att deras svek glöms bort.

Citat:
Det finns de som aldrig vill att detta ska vara över och de har alla möjliga agendor. Framför allt tycker jag denna Youtubekommentar i Dr. Campells video var väldigt talande, även om det var menat som ironi:

"I've been making extra income from the pandemic and I'm a little worried about it ending".

Man kan fundera på vilka det är som har tjänat på viruset. Jag tänker i synnerhet på virusets uppfinnare, kineserna.
Citera
2022-01-23, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
"What if scenarion"? "Skräckpropaganda"? Länkarna handlade om observationer av patienter, inte om några prognoser.

När du hänvisar till vad John Campbell har sagt, så kan du gärna ange vilket avsnitt det handlar om, så att jag själv kan höra vad John Campbell säger.

Med vaccin blir kroppen förberedd på mötet med viruset. Jag har inte hittat någon information om hur vaccin hjälper mot skador, men jag utgår från att det blir mindre skadliga effekter av infektionen ifall man har tagit vaccin.

Vi kan inte förhindra smittspridningen, bara dämpa den.

Den sortens brutala åtgärder kan fungera, under förutsättning att åtgärderna sätts in tidigt, för att hindra att viruset får fäste i en population där viruset inte förekom tidigare.

Jo, restriktionerna har fungerat, på så sätt att smittspridningen har bromsats. Men restriktionerna har samtidigt varit smärtsamma för samhälle, invånare och ekonomi.

Min agenda är att jag har retat upp mig på Folkhälsomyndighetens galna strategi.

Viruset heter inte "Covid". Viruset har det otympliga namnet "SARS-CoV-2". Det är olämpligt att beteckna viruset som "Covid", eftersom det anger sjukdomen som utlöses av viruset. Det är inte helt lyckat att benämna viruset som "Coronaviruset" eftersom det finns fler sorters Coronavirus. Jag tycker att det är enklare att bara säga "Kina-viruset".

Även Norges och Finlands befolkningar kommer att drabbas av viruset. Målet har varit att fördröja smittspridningen så mycket att man har kunnat erbjuda vaccin till dom invånare som önskar vaccin. Det har nu gjorts. Därefter behöver man se till att viruset inte sprids för snabbt genom befolkningen, vilket har blivit ett bekymmer när nya, mer smittsamma, varianter har gjort inträde. Man behöver även tillse att tillhandahålla påfyllnadsdoser av vaccinet.

Vaccinerna är mer beprövade än Omikron-viruset.

Nu försökte du tillskriva mig uppfattningen att viruset är väldigt dödligt. Jag har länge haft utgångspunkten att virusets dödlighet är runt 0,5% i en ovaccinerad europeisk population. Efter vaccinering har dödligheten sjunkit kraftigt. Med Omikron-varianten sjunker dödligheten ytterligare.

Du gjorde även en antydan till att tillskriva mig åsikten att jag vill fortsätta med restriktioner under lång tid. Jag tror, och hoppas, att vi snart ska kunna leva normalt igen, men kanske med vissa långsiktiga anpassningar.

Jag tycker inte att jag har varit ohederlig. Jag har inte påstått att jag har uttalat mig specifikt om Omikron-varianten. Det är du som har tolkat mina inlägg som att dom skulle handla om Omikron.

Jag nämner det som hände år 2020, eftersom jag är djupt besviken på hur myndigheter och politiker agerade då. Jag vill inte att deras svek glöms bort.

Man kan fundera på vilka det är som har tjänat på viruset. Jag tänker i synnerhet på virusets uppfinnare, kineserna.

Finns egentligen inte så mycket mer att säga om covid numera. Om du vill leva ett liv i rädsla pga ett virus som är mindre farligt än influensa så är du fri att göra det, men jag har gått vidare och allt fler kommer börja göra det nu.

Citat:
“Covid killed one in 33 people who tested positive at the peak of the devastating second wave last January, compared to just one in 670 now,” according to analysis from the Daily Mail. “But experts believe the figure could be even lower because of Omicron” — and likely less than the case fatality rate of the seasonal flu, which is one in 1,000.

https://pjmedia.com/news-and-politics/matt-margolis/2022/01/07/what-is-the-death-rate-of-omicron-its-way-less-than-you-think-n1547761
Citera
2022-01-23, 15:24
Bannlyst
Nu säger Lena Hallengren att det är farligt att utöva sina demokratiska rättigheter. Det är farligt att vara med i en demonstration som har fått tillstånd att demonstrera.

Avsätt människan nu!

Ingen rapportering i media om demonstrationerna i Bryssel i dag, Paris, London och Aten i går.

Jag börjar undra hur länge media har lurat oss. Är det bara begränsat till den här pandemin?
Citera
2022-01-23, 15:27
Bannlyst
Citat:

Alltså ännu mer lik en vanlig förkylning?
Citera
2022-01-23, 15:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Nu säger Lena Hallengren att det är farligt att utöva sina demokratiska rättigheter. Det är farligt att vara med i en demonstration som har fått tillstånd att demonstrera.

Avsätt människan nu!

Ingen rapportering i media om demonstrationerna i Bryssel i dag, Paris, London och Aten i går.

Jag börjar undra hur länge media har lurat oss. Är det bara begränsat till den här pandemin?

Jag får flashar i telefonen hela tiden angående pajasarna som demonstrerar.
Jag vet inte vart du förväntar dig att det skall dyka upp..

Nu är det för övrigt inte de demokratiska rättigheten som Hallongrottan har något emot, utan att man klämmer ihop så många idioter på samma plats.

Skolor tvingas stänga, företag tappar kraft när alla jobbar hemma osv. Då är det helt jävla idiotiskt att vandra omkring i en demonstration.
Men är man en folieskalle så fattar man väl inte det. Folien verkar inte bara skydda mot 5G utan verkar även vara effektiv mot normal ål intelligens..
Citera
2022-01-23, 15:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Kul att 25% av alla inlagda i Danmark ”med” omikron egentligen ligger på psyket.
Tänk då hur många som ligger inne för helt andra åkommor.
Har sett att antalet inlagda ökat under helgen i DK, men målet är bara på psyket det ökar.

Om man läser i tråden så kan man nästan dra slutsatsen att vissa blivit placebosjuka av omikron.
Alltså man blir psykiskt instabil utan att egentligen blivit smittad..
Citera
2022-01-23, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag får flashar i telefonen hela tiden angående pajasarna som demonstrerar.
Jag vet inte vart du förväntar dig att det skall dyka upp..

Nu är det för övrigt inte de demokratiska rättigheten som Hallongrottan har något emot, utan att man klämmer ihop så många idioter på samma plats.

Skolor tvingas stänga, företag tappar kraft när alla jobbar hemma osv. Då är det helt jävla idiotiskt att vandra omkring i en demonstration.
Men är man en folieskalle så fattar man väl inte det. Folien verkar inte bara skydda mot 5G utan verkar även vara effektiv mot normal ål intelligens..

Nu verkar det ju inte alls vara det som Aftonbladet och Expressen lyfter i artikeln om Hallongrenen. Där står snarare att hon tycker att det är farligt att underblåsa folks oro kring att vaccinera sig och att hon (därför) är kritisk till demonstrationerna.

Hallon blandar ihop vaccinen med vaccinpass i uttalandet. Hon verkar ha missat hela budskapet. Jag vill poängtera, man kan vara positiv till vaccin både i allmänhet och synnerhet och samtidigt vara helt emot vaccinpass.

Man är väl inte en foliehatt för att man tycker att vaccinpassen borde passeras till skräpkorgen genast?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in