2022-01-18, 06:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Jag är av samma uppfattning. Att vaccinera äldre och multisjuka är absolut rätt. Men inte att massvaccinera en hel befolkning. Jag ser inga belägg för att det skulle vara nödvändigt. Inte ens då viruset spred sig som mest när vi inte hade några vaccin var dödligheten särskilt hög.

Men samtidigt ska det stå alla fritt att välja om de vill vaccinera sig eller inte. Om jag inte vill vaccinera mig så ska det givetvis respekteras och om någon vill vaccinera sig så ska jag också respektera detta. Alla får göra sin egen risk/nytta-analys.

Det jag vänder mig mot är inte vaccinet i sig. Tvärtom så anser jag att det är bra att det finns för de som behöver det. Vad jag vänder mig mot är covidpass, restriktioner, medicinsk apartheid och liknande skit. Jag är även trött på hypokondriker som vill dra ut på detta i all evighet.

Ja, det hela har blivit en bisarr föreställning med en slags tävling i hur man kan tvinga på folk vaccin.

Själv har jag tagit 3 doser Pfizer för att jag tror det var bra för att minska mina risker men hade inte velat bli "tvingad" för det.

Att folk är skeptiska till vaccinerna är ju big pharmas fel helt o hållet. De har ju en historia av att bortse från o dölja biverkningar vilket givetvis gör folk skeptiska.

Lösningen är mer transparens o inte diktatur fasoner. Tänk om vaccinerna var "open source" som Linux med all data öppen för alla. Då hade säkerligen många fler vaccinerat sig.
Citera
2022-01-18, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo man vi är inte där ännu med covid.
Troligen före sommaren om allt går bra.
Fast vad menar du ska hända till sommaren? Ska dödstalen gå ner ytterligare (av andra skäl än årstidsväxlingar)? Jag tycker det verkar som att vaccinen har ett ganska likvärdigt skydd som naturliga antikroppar. Alltså är det här "as good as it gets".

Just nu pekar precis allt på att vi kommer få såna här utbrott av covid varenda år, kanske två gånger. Dödstalen och sjukhusinläggningar kommer antagligen ligga på den här nivån under utbrotten i all överskådlig framtid. Har vi otur så kommer omicron och delta dessutom att byta av varandra. Delta kan ligga latent i typ rådjur, och komma tillbaka när alla vaccinerat sig mot omicron (eller haft det naturligt) och delta kanske får det immunologiska övertaget istället. Typ som influensa A och B. De är också olika farliga.

Den enda förbättringen som kommer ske i framtiden är att alla ovaccinerade snart haft sjukdomen, och därför tar klivet över till de vaccinerades risknivå. Men det är inte så väldigt mycket bättre som folk tror. Det innebär att det kommer ligga 60 personer på IVA istället för 100 personer. Sjukhusinläggningar kommer inte minska särskilt mycket från idag. Vårdbelastningen kan bara normaliseras med ökade vårdresurser för att permanent hantera covid, samt att man tar bort tidskrävande moment som testning och smittskydd.
Citera
2022-01-18, 07:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Visst men Imbilden vill ju ha ett Omikronvaccin. Som är lönlöst utdaterad när det väl kommer.

Vad har du för problem med att Imbilden vill ha ett omicronvaccin? På vilket sätt angår det dig?
Citera
2022-01-18, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hittar på? Nej, jag hittar inte på.

https://nyheter.ki.se/hjarnskador-vid-covid-19-pavisas-med-magnetkamera-och-skiktrontgen

Skulle för övrigt vara intressant att veta om förekomsten av hjärtinfarkter och stroke har ökat sedan viruset började spridas i samhället. Jag misstänker det.
Om du misstänker, gissar eller tror något ska man definitivt ta det på allvar iom att du aldrig har fel...

Men jag delar faktiskt ditt intresse, finns sådan statistik tillgänglig vore det väldigt intressant. Det skulle inte vara förvånade om Sverige och världens hysteriska och obalanserade restriktioner och åtgärder orsakat elände som redan nu syns i statistiken (ex ökat antal fall med stroke, hjärtinfarkt, självmord osv). Annars kan man dock förvänta sig att de negativa effekterna av restriktioner/åtgärder på ekonomi, hälsa, död osv framförallt kommer synas på längre sikt, de närmaste decennierna.
Senast redigerad av jerka11 2022-01-18 kl. 07:51.
Citera
2022-01-18, 07:24
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Även i normala fall varierar dödligheten år från år. 2020 avvek inte nämnvärt från de normala variationerna.

?!?? Är du seriös?

Offentlig statistik visar tydligt att dödsfallen år 2020 avvek mycket kraftigt från dom normala variationerna.

Antal dödsfall i Sverige under dom senaste 20 åren:
Citera
2022-01-18, 07:26
Medlem
Sådär ja!
Är fullvaccinerad med tre doser, använder munskydd i kollektivtrafiken, är noga med avstånd och träffar minimalt med människor.

Jag har nu testats positiv med covid, så nu blir det inga mer sprutor. Nu måste jag vara helt safe för allvarlig sjukdom och död vad gäller covid, om jag nu överlever detta, det känns så,

Nu är det färdigsprutat i mina armar, det blir ingen dos fyra.
Citera
2022-01-18, 07:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Så gick alla pandemier på 1900-talet till. Spanska sjukan återkom i 38 år men dödligheten sjönk snabbt i takt med att folk hade haft det.
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo man vi är inte där ännu med covid.
Troligen före sommaren om allt går bra.
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast vad menar du ska hända till sommaren? Ska dödstalen gå ner ytterligare (av andra skäl än årstidsväxlingar)? Jag tycker det verkar som att vaccinen har ett ganska likvärdigt skydd som naturliga antikroppar. Alltså är det här "as good as it gets".

Just nu pekar precis allt på att vi kommer få såna här utbrott av covid varenda år, kanske två gånger. Dödstalen och sjukhusinläggningar kommer antagligen ligga på den här nivån under utbrotten i all överskådlig framtid. Har vi otur så kommer omicron och delta dessutom att byta av varandra. Delta kan ligga latent i typ rådjur, och komma tillbaka när alla vaccinerat sig mot omicron (eller haft det naturligt) och delta kanske får det immunologiska övertaget istället. Typ som influensa A och B. De är också olika farliga.

Den enda förbättringen som kommer ske i framtiden är att alla ovaccinerade snart haft sjukdomen, och därför tar klivet över till de vaccinerades risknivå. Men det är inte så väldigt mycket bättre som folk tror. Det innebär att det kommer ligga 60 personer på IVA istället för 100 personer. Sjukhusinläggningar kommer inte minska särskilt mycket från idag. Vårdbelastningen kan bara normaliseras med ökade vårdresurser för att permanent hantera covid, samt att man tar bort tidskrävande moment som testning och smittskydd.

Vi kommer alltså att ha en bestående börda på vår hälsa, och en bestående belastning för sjukvården.

Vi får tacka kineserna för deras gåva till mänskligheten.
Citera
2022-01-18, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vad har du för problem med att Imbilden vill ha ett omicronvaccin? På vilket sätt angår det dig?

Problemet är att Imbilden inte förstår att det är utdaterat när det kommer. Det angår alla hypokondriker och övriga skattebetalare som måste stå för kalaset.
Citera
2022-01-18, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, det är för att de har så litet lager. Man får inte hämta ut hur mycket som helst, så har det väl alltid varit med receptbelagda medel. Men ju oftare folk blir utan, desto angelägnare blir de att ha extra hemma.

Har du missat att apoteken privatiserats?

Antal apotek har nästan fördubblats på 10 år - då kan det inte vara lika stora lager.
Citera
2022-01-18, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Germany’s largest newspaper BILD apologizes for harming society over its coverage of the covid-19 pandemic during the past 18 months

Transkript:

https://techstartups.com/2021/08/01/germanys-largest-newspaper-bild-issued-apology-harming-society-coverage-covid-19-pandemic-past-18-mo nths/

IMBILDEN med flera, vill ni verkligen vara på fel sida av historien?
Vad hände med detta uttalande från Julian Reichelt på Bild egentligen? Innehållet är ju oerhört banbrytande för att vara augusti 2021. Googlar man mannen finns inga träffar kopplade till artikeln. Wiki nämner den inte med ett ord... Har jag missat något? Kan någon förklara?
Citera
2022-01-18, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vi kommer alltså att ha en bestående börda på vår hälsa, och en bestående belastning för sjukvården.

Vi får tacka kineserna för deras gåva till mänskligheten.
Ja, exakt. Det är dags för folk att komma in i matchen igen och fatta att uttrycket "det här är en sjukdom vi inte blir av med" i själva verket innebär "det här är en sjukdomsbörda och vårdbelastning vi inte blir av med".

Vi har gått och blivit som en tidigare generation, som levde med mässling, TBC m.m. fast vår sjukdom är en annan. Det är trist att det ska vara så, men precis som det funkade för våra förfäder kommer det funka för oss.
Citera
2022-01-18, 08:04
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
?!?? Är du seriös?

Offentlig statistik visar tydligt att dödsfallen år 2020 avvek mycket kraftigt från dom normala variationerna.

Antal dödsfall i Sverige under dom senaste 20 åren:

Sätt den där statistiken i jämförelse med invånare per år så är den inte alls konstig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in