2021-12-08, 13:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Nej, så klart gör dem inte det. De bygger på en genomsnittlig reducerad sannolikhet att infekteras av viruset som vaccinet skyddar mot. Och den sannolikhetsreduktionen för mässlingen ligger kring 97 procent. Dvs, 3 procent av de dubbelvaccinerade får infektionen ändå. Precis som i mitt räkneexempel.

Din kritik mot det är i princip "Men hur stor chans är det att 1010 personer befinner sig i samma rum?"

Dvs, din invändning är irrelevant för det som beräkningen illustrerar.

Dessa siffror är representativa för hur vaccineffektiviteten ser ut i snitt över hela populationer. I verkliga världen.
Du pratar så mycket bullshit att jag inte orkar analysera alla dina fel. Jag ger dina beräkningar underkänt. Du får hemläxa.
Citera
2021-12-08, 13:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Finns något som tyder på att nuvarande ökningstakt kommer att hålla i sig i 3-4 veckor?

Givet att populationen inte har immunitet mot omicron och att inga ytterliggare åtgärder eller beteendeförändringar sker så kommer ju R ligga stabilt tills man närmar sig "flockimmunitet".

Men kan ju hända att UK inför åtgärder också förstås.
Citera
2021-12-08, 13:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Så förebyggande behandling är en omöjlighet?

Vaccin är bra för att förebygga svår sjukdom och död, det är så influensavaccinet fungerar. Jag vet inte vilken förebyggande behandling du tänker på?
Citera
2021-12-08, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Influensavaccin tar man årligen, det är ett vaccin, inte en behandling.

Ja, men det är väl skillnad i att det uppdateras för att hantera nya mutationer?
I fallet med Covid-19 vaccin så ska man ta samma vaccin återkommande för att hantera samma mutation.
Citera
2021-12-08, 13:40
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Angående just mässling så finns det ett illustrerande exempel på hur den kan jämföras med Covid. Om en person med mässling åker hiss så kan personer som åker samma hiss under följande timmar infekteras med mässling med stor sannolikhet. Med Covid så är tiden som en person kan bli infekterad om de åker samma hiss inte i närheten så smittsamt eftersom den inte är luftburen. Då handlar det mer om att viruspartiklar kan ha hamnat på knappar som man sedan rör vid. Hittade någon artikel men källkritik har jag inte gjort det får man göra själv vid intresse https://www.nytimes.com/2020/05/13/well/live/can-i-get-coronavirus-from-riding-an-elevator.html. NY times tillhör dock MSM så att de skulle släppt en sådan artikel tolkar jag som att det är relativt uppenbart.
Jag vet redan att mässling är mer smittsam. Diskussionen började med att outoftheblue påstod att genombrottsinfektioner för mässling var ett absurdt påstående.

Skillnaden mellan mässlingvaccin och covidvaccin är sannolikheten för genombrottsinfektioner som ffa över tid är högre för covidvaccinen. Men vaccinen begränsar smittspridning på samma premisser.
Citera
2021-12-08, 13:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Ett studie som uppskattat hur skyddet mot omikron ser ut i labbmiljö:
https://twitter.com/BallouxFrancois/status/1468493362688925700

Neutraliserande mängd antikroppar (en mängd som teoretiskt ska förhindra infektion) var genomgående rätt lågt mot Omikron. 2 doser noll procent. Nyligen tagen boosterdos 58%, minskande till 25% efter 3 månader. Tidigare infektion och 2 doser 25%.

För delta ser det ut att ligga i linje med tidigare studier med runt 50% skydd från 2 doser och 95% skydd med boosterdos efter 3 månader.

Och åter igen, skydd mot infektion är inte detsamma som skydd mot svår sjukdom eller värre.

Hur avgör man det när virusvarianten precis blivit känd?
Citera
2021-12-08, 13:41
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du pratar så mycket bullshit att jag inte orkar analysera alla dina fel. Jag ger dina beräkningar underkänt. Du får hemläxa.
Vi säger väl så.
Citera
2021-12-08, 13:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, men det är väl skillnad i att det uppdateras för att hantera nya mutationer?
I fallet med Covid-19 vaccin så ska man ta samma vaccin återkommande för att hantera samma mutation.

Ja det är en skillnad, men man arbetar redan på ett uppdaterat vaccin.
Citera
2021-12-08, 13:42
Medlem
Citat:
Jag vet redan att mässling är mer smittsam. Diskussionen började med att outoftheblue påstod att genombrottsinfektioner för mässling var ett absurdt påstående.

Skillnaden mellan mässlingvaccin och covidvaccin är sannolikheten för genombrottsinfektioner som ffa över tid är högre för covidvaccinen. Men vaccinen begränsar smittspridning på samma premisser.

Det var inte ett argument mot dig. Bara något jag tycker är värt att uppmärksamma för att sätta saker i perspektiv när det kommer till just mässlingen.
Citera
2021-12-08, 13:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Du lyssnar varken på statsministrar eller experter varav en delmängd är läkare. Du lyssnar med andra ord bara på dig själv och kan således inte övertygas av någon annan. Ett solklart narcisstiskt drag.
https://www.psypost.org/2021/12/narcissists-proneness-to-conspiracy-belief-is-partly-driven-by-a-desire-to-be-unique-and-heightened- paranoia-62192
Varför skulle jag lyssna på en läkare som aldrig träffat mig? Varför skulle en läkare som inte vet något om mig ta beslut för min räkning? Patetiskt att du ska förvränga det till en amatörpsykologisk diagnos av en person du aldrig träffat. Ett riktigt bottennapp från din sida. Har du inget bättre att komma med? Nåja, efter att ha sett dina beräkningar får jag väl ha överseende med dig på grund av din bristande intelligens och avsaknad av omdöme.

Läkare är bara läkare. Inga orakel.

Jo, jag har lyssnat på statsministern, och förfärats.
Citera
2021-12-08, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Säg inte det....

Scrolla ned till punkt 6;
https://www.researchgate.net/publication/356756711_Latest_statistics_on_England_mortality_d ata_suggest_systematic_mis-categorisation_of_vacci ne_status_and_uncertain_effectiveness_of_Covid-19_vaccination
Antar att de som avlidit i yngre ålder eller blivit svårt sjuka inte varit så friska.
Citera
2021-12-08, 13:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Någon som har koll på vilka restriktioner som gäller i Österrike?
Dom verkar ha fått bukt med vågen ganska bra på väldigt kort tid.
De dagliga fallen har mer än halverats på två veckor..

Det är lockdown i Österrike, de öppnar snart och då endast för vaccinerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in