2021-12-07, 13:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
Var han vaccinerad?
Vet ej. Men nu väntar vi på besked om Tegnell.
Citera
2021-12-07, 13:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Var går din gräns för överdrift?
För samhället i stort så känns den gränsen väldigt flytande och väldigt lätt att flytta på.
Hur ser det tex ut nu i samhället jämfört med en normal influensasäsong?
Om utvecklingen håller i sig med inläggningar på IVA i ungefär samma nivå ända in i januari anser du det fortfarande rättfärdigat med morötter för att ta medicin?

Det beror på hur det går med t.ex Omikron-varianten. Konkurrerar den ut Delta-varianten och det visar sig att Omikron varianten inte orsakar svår sjukdom, ja, då, är det dags att avskaffa restriktioner, rekommendationer och vaccinpass.

Lika så om smittspridningen minskar och minskningen håller i sig, långt inne i februari. Då kan man också lätta upp, i alla fall något.
Som socialministern sagt: "Vi skall inte ha restriktioner en sekund längre än nödvändigt."
Citera
2021-12-07, 13:29
Medlem
arbetets avatar
Hur har det varit- Om jag inte minns fel så har Norge tidigare blivit drabbad av varianter före alla andra av någon anledning. Hursomhelst, det här är nog en korrekt slutsats och det är först då vi kan dra några slutsatser om Omikrons farlighet. DN:s ticker:

Norska myndigheter: Omikron tar över i januari
Norska Folkehelseinstituttet skriver i en riskvärdering att det är sannolikt att omikron blir den dominerande coronavirusvarianten i Norge senast januari 2022.

"Omikronvarianten kan ytterligare förstärka den höga belastningen på sjukvården. Situationen är allvarlig", skriver myndigheten.

"Vi förväntar oss att antalet smittade med denna variant ökar snabbt de närmaste veckorna", säger Line Vold, avdelningsdirektör på FHI, enligt pressmeddelandet.

FHI räknar dock med att vaccinet fortsatt skyddar mot allvarlig sjukdom.

Den norska regeringen har kallat till en presskonferens klockan 19 i kväll för att informera om nya pandemiåtgärder.
https://www.dn.se/sverige/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live/
Citera
2021-12-07, 13:32
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, givet att smittspridningen har ökat i Sverige så agerar regeringen helt korrekt, och ger inte självsvåldiga order, som regeringar gör utomlands, utan begär förslag på åtgärderna ifrån sin expertmyndighet. Det tycker jag är utmärkt. Dessutom: Vi har en samlad expertmyndighet för folkhälsan i Sverige. Utomlands så är det mera splittrat. Det gör att man, där, har klåfingriga politiker som vill visa sk. "handlingskraft" genom att välja de mest extrema rekommendationer man får ifrån någon av sina expertmyndigheter. Det är som om Björn Olsen skulle vara chef för smittskyddsinstitutet, Tegnell för hälsofrämjandet, osv.

Som jag ju, tidigare, påpekat är vaccinpass, främst är till just för att få fler att vaccinera sig. I andra hand för att undvika att superspridningsevent sker.Jag tycker att det är utmärkt om flera som haft covid-19 tidigare, även vaccinerar sig. För då får vi mer hybridimmunitet i samhället. Dock passar sig, såväl politiker som FHM sig för att tala om hybridimmunitet. Detta för att, dels, inte förknippas med "flockimmunitet" och dels för att folk inte skall sträva efter att bli smittade.

Om hybridimmunitet är så så bra så borde det vara ännu bättre att först få naturlig immunitet och sedan vaccinera sig med flera olika sorters vaccin. Då borde man få en extra stark boost-hybrid immunitet.

1. Bäst: Naturlig immunitet - ger ett långvarigt och bra skydd
2. Sämre: Hybridimmunitet - samma som ovan + alla riskerna som tillkommer med vaccinet
3. Sämst: Vaccinimmunitet - ger ett kortvarigt och sämre skydd + alla riskerna med biverkningar från återkommande vaccin-påfyllningsdoser
Citera
2021-12-07, 13:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Absolut har alla människor rätt att ta del av vetenskapens framsteg! Förstår om vi skulle neka en grupp människor att vaccinera sig emot Covid-19, trots att de har nytta av att bli vaccinerade!

Med tanke på att vaccinen, i alla fall, skyddar något ifrån att människor blir smittade och skyddar väl emot svår sjukdom, så skulle jag inte kalla dem "misslyckade"., men de är inte lika bra som de är emot Wuhan- och Alfa-varianten.
Så att Pfizer vägrar lämna ut större delen av sin dokumentation tycker du är att få del av vetenskapen? Vad är det de döljer?
Citera
2021-12-07, 13:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Mobbing är inte syftet, men det är den psykosociala effekten.

Man intalar ovaccinerade att de är skyldiga till pandemin, att de är smittspridare och att de inte förtjänar att vara en del av samhället. Ganska snart kommer de tro på det själva. Man förstör psyket på hundratusentals människor för att minska COVID-smittan med några tiotal procent.

Några 10 tal procent större andel hybridimmuna, stoppar pandemin i Sverige! Sedan är nog inte alla lika känsliga som du är! Hade jag varit vaccinmotståndare så hade jag inte skrikit som en stucken gris. Jag hade argumenterat för min sak med, trovärdiga vetenskapliga argument, som dock inte finns. Alltså är jag ingen vaccinmotståndare.
Citera
2021-12-07, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vet ej. Men nu väntar vi på besked om Tegnell.
Det är väl klart som fan att han är vaccinerad. Åtminstone officiellt. Vem vet vad dessa politiker har för previliger...

Tänk att ta ett jävla pissvaccin vid två - tre gånger på mindre än ett år och sedan ändå bli smittad och tvingas i karantän trots att man mår bra (eftersom viruset inte är farligt för majoriteten). Jag har inte vaccinerat mig och vet ej om jag haft smittan. Troligtvis hade jag den mycket tidigt då en nära vän jag träffade mycket var smittad. Jag minns att jag kände av det lite med lite ont i halsen. Haft värre förkylningar både före och efter. Jag har testat mig vid flertalet tillfällen - negativt. Kommer inte att testa mig en gång till. Blir jag sjuk kan jag vara god nog att hålla mig hemma. För andras skull! Jag behöver inte ta ett vaccin för andras skull. Och framför allt inte för min egen skull. En del av er som försöker tvinga på oss vaccinet förstår inte hur bra gener vissa av oss har. Jag skakar av mig en "rejäl" förkylning på några dagar och har inga problem med att arbeta under tiden.
Senast redigerad av ano123nym456 2021-12-07 kl. 13:56.
Citera
2021-12-07, 13:42
Moderator
OYs avatar
1177.se;

Citat:
Det finns en liten risk att du kan få sjukdomen och smitta andra, även om du är vaccinerad. Inget vaccin ger ett fullständigt skydd. Men de flesta som är vaccinerade och får covid-19 blir inte allvarligt sjuka.

Hur liten är risken att få sjukdomen och att smitta andra, finns det siffror?

De flesta som inte är vaccinerade och får sjukdomen blir inte heller allvarligt sjuka. Finns det siffror som visar en markant skillnad?
Citera
2021-12-07, 13:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hittar du på nu igen? Sen är frågan hur man få ett bättre skydd än der bästa man kan ha?
Hittar på att de vaccinerat sig?
Skaffa dig ett liv istället för att tjata.
Citera
2021-12-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manederi
Och du tror att alla länder som köper vaccinet blev blåsta? En jävla massa pengar de blev blåst på isåfall.

Manipulerade/tvingade på något vis, fullt möjligt. Jag har inte jättestort förtroende för vårt styrelseskick. Det mesta som jag observerar inom politik är teater. Människor som ler alldeles för mycket, säger alldeles för lite med alldeles för många ord. Det handlar om att övertyga den stora massan som spenderar kvällarna framför dumburken.
Citera
2021-12-07, 13:52
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad menar du med rejält sjuka? Sjukhusvård?

Att vara sängliggande en vecka, hosta, huvudvärk osv med ett par veckors dålig allmän känsla efteråt var inget konstigt innan pandemin, utan benämndes influensa. Ingen jag känner har upplevt det värre än något tidigare.
Nej ingen bland de på företaget eller bland övriga vänner som behövt sjukhusvård men en del ett par veckor frånvarande och några med stor trötthet mer än en månad efter.
De mer lindriga har varit sjuka ca 1 vecka.

Och covid är ingen influensa.
Influensa är sjukdom som orsakas av influensavirus.
Citera
2021-12-07, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ja, givet att smittspridningen har ökat i Sverige så agerar regeringen helt korrekt, och ger inte självsvåldiga order, som regeringar gör utomlands, utan begär förslag på åtgärderna ifrån sin expertmyndighet. Det tycker jag är utmärkt. Dessutom: Vi har en samlad expertmyndighet för folkhälsan i Sverige. Utomlands så är det mera splittrat. Det gör att man, där, har klåfingriga politiker som vill visa sk. "handlingskraft" genom att välja de mest extrema rekommendationer man får ifrån någon av sina expertmyndigheter. Det är som om Björn Olsen skulle vara chef för smittskyddsinstitutet, Tegnell för hälsofrämjandet, osv.

Som jag ju, tidigare, påpekat är vaccinpass, främst är till just för att få fler att vaccinera sig. I andra hand för att undvika att superspridningsevent sker. Jag tycker att det är utmärkt om flera som haft covid-19 tidigare, även vaccinerar sig. För då får vi mer hybridimmunitet i samhället. Dock passar sig, såväl politiker som FHM sig för att tala om hybridimmunitet. Detta för att, dels, inte förknippas med "flockimmunitet" och dels för att folk inte skall sträva efter att bli smittade.

Vaccinpass bör inkludera även negativa tester och antikroppar, på samma sätt som Belgien har sina covid safe ticket. Det är inte orimligt. Även den sortens covidpass främjar vaccinering, eftersom negativa tester blir krångligt i längden och antikroppar är väl helt enkelt bara obegripligt att Sverige inte använder sig av. Snacka om att diskriminera en grupp som redan har haft covid och som faktiskt är de enda som vi kan vara säkra på har skydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in