2021-10-29, 16:40
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Vetenskapen krigar i detta ämne...
Det finns till dags dato 9 stora undersökningar, där majoriteten pekar ut blodgrupp 0 som "något bättre", samtidig har man fått olika mätvärden gällande blodgrupp 0 beroende på var på planeten som undersökningarna utfördes. Danmark och USA fick helt olika resultat på just blodgrupp 0. Det pekar lite åt att det nog även har med generna att göra i kombo med blodgrupperna, som det ser ut just nu.

Här 2 länkar i ämnet blodgrupper som går i konflikt med varandra:
https://www.webmd.com/lung/news/20210405/blood-type-doesnt-affect-your-covid-risk#1
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8286549/

Intressant! Tack! Jag är inte så bra på engelska. Hur ser det ut i Sverige? Jag har blodgrupp 0 nämligen så hade varit ”skönt” att veta.
Citera
2021-10-29, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Pesten är väl ett bra exempel. Kom med svartråttorna till Europa. TBC är ett annat exempel. Du kanske vill invända att det handlar om bakterier, men det spelar ju inte så stor roll. TBC-vaccinet har funnits länge. Mässling är ett annat exempel och det rör sig ju om ett virus. Även Röda hund.

Sedan kan man diskutera innebörden av begreppet utrota. Det är klart det dröjer innan en sjukdom, oavsett om det är en följd av ett virus eller en bakterie är helt utrotad i vartenda hörn av världen, men sjukdomarna jag räknat upp ovan utgör inte längre något problem. Innan vaccin och läkemedel var de mycket fruktade sjukdomar i stora delar av världen. De drog med sig halva städer i avgrunden. Klart man ska använda motmedel när det finns motmedel. Förstår mig ärligt talat inte på er antivaxare
Pesten är inte utrotad men försvann i den civiliserade världen med bättre hygien (rent vatten och avlopp har gjort mer för mänskligheten än någon medicin). TBC, hört talas om de nya varianterna som antibiotika inte rår på? Mässling, röda hund mm är inte utrotade men förekommer bara inte i den här delen av världen.
Man har hittills bara lyckats utrota ett (1) virus, smittkoppor, tack vare att förutsättningarna var de rätta, och det tog 20 år.

Och jag förstår mig ärligt talat inte på folk vars enda argument är att kalla någon "antivaxare" när de inte kommer på något bättre.
Citera
2021-10-29, 16:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Pesten är inte utrotad men försvann i den civiliserade världen med bättre hygien (rent vatten och avlopp har gjort mer för mänskligheten än någon medicin). TBC, hört talas om de nya varianterna som antibiotika inte rår på? Mässling, röda hund mm är inte utrotade men förekommer bara inte i den här delen av världen.
Man har hittills bara lyckats utrota ett (1) virus, smittkoppor, tack vare att förutsättningarna var de rätta, och det tog 20 år.

Och jag förstår mig ärligt talat inte på folk vars enda argument är att kalla någon "antivaxare" när de inte kommer på något bättre.

Vaccinet är bevisligen effektivt. Det finns många andra vaccin som också är mycket effektiva. Vaccin är sannolikt en av de viktigaste upptäckterna för att förhindra sjukdom och död. För mig är det obegripligt hur man slaviskt kan vara emot något sådant och istället förespråka att naturen ska ha sin gång. Är det något religiöst eller?
Citera
2021-10-29, 16:49
Medlem
barkies avatar
Citat:
Du känns extremt fördomsfull och direkt okunnig. Smittkoppsvaccin utvecklades redan på 1700-talet. Andra orsaker var att svartråttan konkurrerades ut av brunråttan. En viss immunitet utvecklades.

Vad gäller andra epidemier var det främst barn och unga som dog. De saknade immunitet. Spanska sjukan är ett sådant exempel. Det är inte alls så att "feta" och äldre alltid är de som dör av olika virussjukdomar. Förr i tiden var barnadödligheten massiv och de flesta gick åt i olika former av smittsamma sjukdomar. Drabbade gammal som rik.

ANDRA vågen av spanska sjukan drabbade i regel yngre hårdare. Det är en jävla skillnad.

Smittkroppsvaccin kom först till Sverige på 1800-talet och vaccinet började inte vara effektivt innan.

Om du dock kunde göra annat än att läsa ytligt om saker så var nedgången på sjukdomen stor redan innan vaccinet då dödligheten var hög och virus/bakterier med hög dödlighet har extremt svårt att spridas, då värden hinner dö.

Även utan det vaccinet hade smittkoppor inte hängt med, så enkelt är det. Inget slår naturlig immunitet.

Covid 19, däremot, fortsätter spridas pissenkelt, för det är i det stora hela harmlöst för 99% av världens befolkning, därav, just det, den effektiva spridningen.

Anledningen till att pesten spreds var pga av handel och att främst skepp med last förde med sig råttor och sjuka besättningar och extremt dålig hygien och levnadsvillkor. Pesten hade aldrig kunnat spridas i större utsträckning i dagens utvecklade samhälle. Helt omöjligt.

Därav, var det inte att brunråttan utkonkurrerade svartråttan heller då detta skedde främst i Sverige, inte globalt. Därav spelade det ingen roll för svartråttor hängde med i så mycket last och transport så det spelade ingen roll.

Termen "utkonkurrerar" är det bra att vara försiktig med. Svartråttan hade fortfarande närvaro i Sverige även efter brunråttan tog över. Utkonkurrerar betyder inte utrota. Dessutom är det heller inte enigt att så var fallet i historieforskningen då, som mycket inom området, ständigt förändras och mycket nytt upptäcks.
Citera
2021-10-29, 16:51
Medlem
barkies avatar
Citat:
Vaccinet är bevisligen effektivt. Det finns många andra vaccin som också är mycket effektiva. Vaccin är sannolikt en av de viktigaste upptäckterna för att förhindra sjukdom och död. För mig är det obegripligt hur man slaviskt kan vara emot något sådant och istället förespråka att naturen ska ha sin gång. Är det något religiöst eller?

Nej, det är inte effektivt, Covid-19 vaccinet är ren och skär idioti.

Men det är bra att såna som du går och tar skiten. Naturligt urval, vaccinet kommer sålla bort agnarna från vetet.
Citera
2021-10-29, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så, hade du något att komma med i ärendet?

Ja, jag noterade att du inte hade några synpunkter på innehållet i videon jag hänvisade men istället försökte förminska en världsberömd forskare genom att kalla honom "veterinär".
Citera
2021-10-29, 16:56
Medlem
Citat:
Utgör TBC, böldpest eller polio längre ett problem i Sverige? När hörde du talas om någon som drabbades av det senast? Tror du vaccin/läkemedel har något att göra med att dessa sjukdomar inte längre utgör något problem?

Nej. TBC sjönk långt innan vaccin och läkemedel. Det var hygien och allmän folkhälsa som gjorde att den minskade. Likaså böldpest. Inte så med luftvägsvirus. Polio har delvis vaccin men också likt TBC bättre hygien.
Citera
2021-10-29, 17:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej. TBC sjönk långt innan vaccin och läkemedel. Det var hygien och allmän folkhälsa som gjorde att den minskade. Likaså böldpest. Inte så med luftvägsvirus. Polio har delvis vaccin men också likt TBC bättre hygien.

De här sjukdomarna var återkommande under hundratals år. Sedan vi fick vaccin och antibiotika har dessa sjukdomar nästan varit utrotade i 100 år.
Citera
2021-10-29, 17:10
Medlem
Citat:
De här sjukdomarna var återkommande under hundratals år. Sedan vi fick vaccin och antibiotika har dessa sjukdomar nästan varit utrotade i 100 år.

Nej. Der finns kurvor som visar att nedgången kom långt tidigare än vacciner. Jag har visar dem för dig förut i tråden.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/History_of_tuberculosis

https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Tuberculosis_in_the_USA_1861-2014.png#mw-jump-to-license
Senast redigerad av TAD2 2021-10-29 kl. 17:13.
Citera
2021-10-29, 17:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej. Der finns kurvor som visar att nedgången kom långt tidigare än vacciner. Jag har visar dem för dig förut i tråden.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/History_of_tuberculosis

Det har jag aldrig ifrågasatt. Så är det med alla sjukdomar. De går i vågar, men så länge det inte finns vaccin eller effektivt motmedel kommer vågorna pågå för evigt. Med vaccin så bryts de.
Citera
2021-10-29, 17:24
Medlem
Citat:
Det har jag aldrig ifrågasatt. Så är det med alla sjukdomar. De går i vågar, men så länge det inte finns vaccin eller effektivt motmedel kommer vågorna pågå för evigt. Med vaccin så bryts de.

Nej du har inte förstått kraften och vidden i de fundamentala indikatorerna allmän hälsa, hygien och trångboddhet som påverkar risken för smittspridning och allvarlig sjukdom. Vaccin är bra men för många sjukdomar så gäller andra bestämningsfaktorer i mycket högre grad än du verkar tro. Det har slagit igenom även på covid i Sverige.
Citera
2021-10-29, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vad vill du säga med ditt inlägg?
Att hysterin är otroligt överdriven och onödig. Det är en aggressivare form av influensa. Inget att få panik över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in