2021-10-29, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ok, visa vilka underliggande sjukdomar/problem denna kvinna hade?

Din utgångspunkt och självklarhet att man kan inte dö av vaccinet som fullt frisk är ett extremt argumentationsfel.

Som att fråga kristna om man hamnar i himmeln eller helvetet när man dör.
Men är det bevisat att hon dog av vaccinet då? Räcker det att någon på Twitter påstår det för att det ska vara sant?
Citera
2021-10-29, 11:58
Medlem
barkies avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jx7134/forskning-fullvaccinerade-som-blir-sjuka-smittar-sallan-andra

Någon som vet vart man kan hitta studien? Aftonhoran länkar bara till Yle som inte heller länkar till studien.
Citera
2021-10-29, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jx7134/forskning-fullvaccinerade-som-blir-sjuka-smittar-sallan-andra

Någon som vet vart man kan hitta studien? Aftonhoran länkar bara till Yle som inte heller länkar till studien.
Verkar inte finnas någon enskild studie, utan det rör sig om en forskare som läst flertalet studier och dragit slutsatser utifrån dessa.
https://www.newsmax.com/health-news/covid-infection-transmission-antibodies/2021/10/20/id/1041336/

Lovande om det stämmer, men det går väl inte att ta som fakta riktigt än.
Citera
2021-10-29, 12:09
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Hur gick det med det där att vissa blodgrupper verkade drabbas hårdare än andra? Kom det mer forskning på det?

Tycker det är konstigt att det inte forskas mer på vilka som blir allvarligt sjuka. Det verkar ju som vissa kan bli dödssjuka trots att de är smala och friska, medan vissa 100-åringar överlever som ingenting. Det måste ju bero på nåt?

Tänker att om man visste att man tillhör en blodgrupp som inte blir sjuk så hade de personerna kunnat arbeta mer i frontlinjen så att säga. Och de som har en blodgrupp som riskerar döden om de smittas kunde få andra arbetsuppgifter osv. Kanske är det till och med onödigt att vaccinera vissa blodgrupper, medan andra borde gå före i vaccinkön utifrån blodgrupp.

Vetenskapen krigar i detta ämne...
Det finns till dags dato 9 stora undersökningar, där majoriteten pekar ut blodgrupp 0 som "något bättre", samtidig har man fått olika mätvärden gällande blodgrupp 0 beroende på var på planeten som undersökningarna utfördes. Danmark och USA fick helt olika resultat på just blodgrupp 0. Det pekar lite åt att det nog även har med generna att göra i kombo med blodgrupperna, som det ser ut just nu.

Här 2 länkar i ämnet blodgrupper som går i konflikt med varandra:
https://www.webmd.com/lung/news/20210405/blood-type-doesnt-affect-your-covid-risk#1
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8286549/
Citera
2021-10-29, 12:10
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Majoriteten av alla som förlorar smak- och luktsinnet får det tillbaka med tiden. Du får mer än gärna presentera statistik över eventuellt permanent skada.

Dock vill man egentligen inte att unga ska vaccinera sig för att de har ett annat immunförsvar än vuxna, och med tanke på all jävla humbug kring vaccinets skadors vara och icke-vara för vuxna så kan man tänka sig hur det ligger till.

Hur är det med alla barn som vart smittade under 2020 och hur mår de idag?

FAKTA LUKTBORTFALL EFTER COVID-19
Cirka 50 procent av dem som får covid-19 tappar luktsinnet helt (och därmed smaken som till 90 procent består av luktsinnet) någon gång under infektionen. Ytterligare 10 till 20 procent får en klinisk nedsättning som de inte märker av själva. För de flesta återkommer luktsinnet efter 4–10 dagar. Men ungefär 10–20 procent av de drabbade får långvariga problem med luktsinnet. Efter 8–9 månader tycks cirka 15 procent fortfarande ha problem. Det finns ingen medicinsk behandling mot borttappat luktsinne, men luktträning har hjälpt många.

Källa: Johan Lundström, lektor och doftforskare vid Karolinska institutet samt www.luktträning.se
Citera
2021-10-29, 12:11
Medlem
Madagascars avatar
Nu finns Coronakommissionens andra delbetänkande till nedladdning:

https://coronakommissionen.com/publikationer/delbetankande-2/
Citera
2021-10-29, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vid det här laget borde debatten över om COVID19 är en förkylning eller inte vara över.

Samtliga som förlorat smak- & luktsinnet - vilket är en av de vanligaste symptomen - har haft en neurologisk påverkan av varierande grad. Förmodligen reversibel med tiden men man vet aldrig.

Vad man definitivt inte vill är att barn och unga som fortfarande har en plasticitet i sina icke-fullt utvecklade hjärnor ska drabbas av det.

Men sedan kan man vaccinera sig av bekvämlighetsskäl som jag gör när det gäller influensa. Kan inte se vitsen med att riskera att få en infektion och gå igenom den. Det är för mig obegripligt att man hellre väljer det med samtidig risk för ett värre utfall.

Mer skrämselpropaganda från tråden hysteriker utan vetenskapliga underlag.
Bara gissningar som framställ som självklart och vill avsluta debatt med det.
Komplett oseriöst.
Citera
2021-10-29, 12:18
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Jag påstår, och säger det igen:

Om alla 6,4 miljoner människor i Sverige under 50 år skulle bli smittade utan vaccin.

Hur många skulle dö och hur många skulle få vård - IVA och slutenvården - inräknat?

Jag ser hur det ser ut i absoluta tal och vaccinet hjälper, men nu pratar jag om precis alla eftersom argumentet var att vaccinet hjälper precis alla och jag påstår att de är ganska så ohederligt att påstå att vaccinet har hjälpt människor som skulle inte vara någon större skillnad för om de inte tog vaccinet.
Återigen, det är inte så komplicerat att göra den uppskattningen, men samtidigt inte helt enkelt eftersom det tillgängliga datat inte är konsekvent i t.ex. Israel. T.ex. är fördelningen döda, smittade och vaccinerade i de olika åldersgrupperna olika för respektive data. Dock behöver man bara se till andelen smittade, vårdade och döda för att kunna konstatera att antalet ovaccinerade är skrämmande högt jämfört med motsvarande vaccinerade - i SYNNERHET i gruppen 30-50 år. Du kan säkert själv göra en enkel överslagsräkning och komma fram till hur många som sannolikt krävt avancerad vård respektive avlidit om de vaccinerats respektive inte vaccinerats.

Att någon skulle komma fram till slutsatsen att vaccin inte har en synnerligen stark påverkan på antal vårdade och smittade i åldersgrupperna under 60 år är för mig helt obegripligt och tyder snarare på total faktaresistens än skepsis.
Citera
2021-10-29, 12:23
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie

Inget är mig veterligen publicerat ännu.

https://news.cuanschutz.edu/news-stories/covid-vaccines-put-your-immunity-where-your-mouth-is
Citera
2021-10-29, 12:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Du har helt rätt. Det är förvånande att en del fortfarande tror att viruset tar kål på tidigare fullt friska människor.

Jag pratade med en vän som beklagade sig över en gammal klasskamrat som hade hamnat på iva. Klasskamraten var i 45-årsåldern, hade nyligen blivit pappa och var så lycklig. Men så smittades han av corona och fick svåra andningsproblem. "Detta virus slår helt blint, även på vanliga unga människor!" klagade min vän. Eftersom jag visste hur denna klasskamrat såg ut frågade jag lite försynt om han möjligen var överviktig. "Joo, han väger nog 130 kg och lite till, men han är fullt frisk!" svarade min vän.

Jag valde att inte pusha samtalet längre men jag tror min poäng gick hem. Många människor har en sned syn på vad som är friskt och hälsosamt. Lite mer självinsikt och medvetenhet skulle inte skada.

Viruset kan absolut vara tufft, jag fick själv en rejäl förkylning av det, men en stor majoritet av alla människor som blir smittade klarar av att besegra viruset med sitt eget naturliga immunförsvar. Det såg vi år 2020 när det inte fanns några vaccin. Till och med en majoritet av gamla människor (80+) överlever viruset, även om risken är betydligt större.

Det är möjligtvis inte så att det är du som har en sned syn på begrepp som "verklighet", "friskt" och "hälsosamt"? Det är inte normalt att vara i elitidrottsform i medelåldern. Finns säkert statistik, men jag tror det är fler som har övervikt i medelåldern än de som inte har det. Och återigen. Viruset är inget "förkylningsvirus" även om vissa symtom kan påminna.
Citera
2021-10-29, 12:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
När det gäller barn 0-19 så hade 42% antikroppar V.38-39 så det betyder att runt 1 miljon barn redan varit infekterade plus antagligen ett stort antal till som smittades redan våren 2020 och inte har mätbara nivåer.
Om vi tittar på tillgänglig statistik på post covid, svår sjukdom och död bland barn och räknar lite så är det ganska säkert att påstå precis motsatsen dvs att det är helt ofarligt för FRISKA barn.

Många tycks glömma hur ofantligt många det är som redan utsatts för smittan, antagligen snart halva befolkningen och det är nog förhoppningsvis det plus vaccin som kommer göra att vi klarar oss bra i vinter.

Vi ligger redan flera veckor efter förra hösten stora ökning på IVA och sjukhus TROTS att vi har haft ett högre antal smittade under hösten än förra.

Skrämmande om det är så många barn som smittats och bär på antikroppar. Man vet ju inte vilka långtidssymtom de kan komma att drabbas av långt senare. Det kan påverka kognitiva förmågor, de kanske lättare drabbas av cancer, hjärt- kärlsjukdomar. Svagt av vårt samhälle att man inte klarat av att skydda de allra yngsta och att man inte kunde leverera vaccin i tid.
Citera
2021-10-29, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nu finns Coronakommissionens andra delbetänkande till nedladdning:

https://coronakommissionen.com/publikationer/delbetankande-2/

Rapportförfattarna verkar föga imponerade av att Sverige gick sin egen väg i pandemihanteringen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in