2021-10-29, 15:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad jämför du med när du säger att de klarade sig "väldigt bra" tidigare?

Jämfört med nu så ser det ju "väldigt bra" ut tidigare men jämför man med t ex Sverige så ser man att det dog lika många - om inte fler innan också.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-09-02..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+de aths&Interval=Weekly&Relative+to+Population=true&A lign+outbreaks=false&country=SWE~LVA
bra att du kollade upp det.
Citera
2021-10-29, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jaha. Nu har vi vänt upp igen.

Antal smittade ökar. Även inlagda (trots att Stockholm ännu ej rapporterat inlagda för dagen).

https://platz.se/coronavirus/
Bra siffror.
583 av de 15000 som dött har varit under 60. Ca 1600 har varit under 70.
ca 7000 under 70 har varit inlagda.
Totalt 1170000 har smittats. Wow, vilken farlig pandemi detta är... Vilken tur att vi har media som talar om för oss hur rädda och oroliga vi ska vara, annars hade ingen märkt något.
Citera
2021-10-29, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Bra siffror.
Totalt 1170000 har smittats. Wow, vilken farlig pandemi detta är... Vilken tur att vi har media som talar om för oss hur rädda och oroliga vi ska vara, annars hade ingen märkt något.

Vad vill du säga med ditt inlägg?
Citera
2021-10-29, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Säker på att virus kan hoppa?
Ja, de har jättesmå ben. I nästa version av vaccinet kommer nanorobotarna i det kunna klippa av benen på viruset också och därmed minska smittspridningen.
Citera
2021-10-29, 16:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Med ett virus som muterar friskt och kan hoppa mellan djur och människor, berätta gärna hur många sådana virus man lyckats utrota. Eller hur många virus man lyckats utrota över huvud taget.

Pesten är väl ett bra exempel. Kom med svartråttorna till Europa. TBC är ett annat exempel. Du kanske vill invända att det handlar om bakterier, men det spelar ju inte så stor roll. TBC-vaccinet har funnits länge. Mässling är ett annat exempel och det rör sig ju om ett virus. Även Röda hund.

Sedan kan man diskutera innebörden av begreppet utrota. Det är klart det dröjer innan en sjukdom, oavsett om det är en följd av ett virus eller en bakterie är helt utrotad i vartenda hörn av världen, men sjukdomarna jag räknat upp ovan utgör inte längre något problem. Innan vaccin och läkemedel var de mycket fruktade sjukdomar i stora delar av världen. De drog med sig halva städer i avgrunden. Klart man ska använda motmedel när det finns motmedel. Förstår mig ärligt talat inte på er antivaxare.
Citera
2021-10-29, 16:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Detta är ett luftvägsvirus. Inte en bakterie. Det är stor skillnad.

TBC är inte utrotat från jorden eller Sverige. Pest finns också kvar och så även polio.

Utgör TBC, böldpest eller polio längre ett problem i Sverige? När hörde du talas om någon som drabbades av det senast? Tror du vaccin/läkemedel har något att göra med att dessa sjukdomar inte längre utgör något problem?
Citera
2021-10-29, 16:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Bra siffror.

Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vad vill du säga med ditt inlägg?
De äldre räknas inte enligt Tompa81. Bokstavligen.
Senast redigerad av Madagascar 2021-10-29 kl. 16:20.
Citera
2021-10-29, 16:20
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Oj så fel du har! Du ska inte tro på all skit du läser på Flashback och en massa konspirationssidor.
Vaccinen är hypereffektiva. 95% skydd efter två doser. Det är jättebra.Däremot verkar det vara så att det behövs påfyllning efter 6 månader för att det goda skyddet ska bibehållas. I takt med att tiden går skalas vaccinationsskapaciteten upp över hela världen.

Viruset har visat sig vara tämligen stabilt. De första vaccinen hjälper även mot dagens varianter, men visst kan behöva se över innehållet för att garantera bästa effektivitet.

Haha jag är nog fan en av dom minst konspiratoriska i denna lilla "snillen spekulerar" tråd. Jag sållar kategoriskt bort alla dårar som tjatar om "livsfarliga" vaccin eller det "livsfarliga viruset". Jag är realist och tänker rationellt och är inte så förbannat skitnödig av mig.

Nu resonerar du som ett litet barn som förtvivlat VILL tro på tomten. Fattar du fortfarande att att även om just du har 95% "skydd" som avtar så finns viruset runt hela jorden och har inga problem att infektera andra arter än människan.

Hur många under 50 runt jorden tror du kommer gå och ta en spruta i halvåret eller vad som krävs? 30%? 50%? 70%?. Jag kommer det inte i alla fall och så tänker nog många.

Om dom verkligen fick till ett vaccin med riktigt långvarig bred immunitet som också klarar mutationerna ja då kanske men det anser jag vara en utopi.
Citera
2021-10-29, 16:22
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Men du skiter i diskussionen/konferensen som ledde till beslutet.
Orkar inte leta på den åt dig. Den som söker finner.
Som vanligt. En massa snack utan substans och på köpet vill du att andra skall leta reda på det påhittade materialet. Vilken ohygglig loser.

Anledningen till beslutet finns i...beslutet. Skall jag behöva länka igen? Jag tror det...

https://www.fda.gov/media/152176/download
Citera
2021-10-29, 16:26
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Utgör TBC, böldpest eller polio längre ett problem i Sverige? När hörde du talas om någon som drabbades av det senast? Tror du vaccin/läkemedel har något att göra med att dessa sjukdomar inte längre utgör något problem?

Nej. Är så fruktansvärt trött på dig. Vi förstår att du är hysterisk och hysteriska människor tänker inte klart.

Vaccin/läkemedel hade inget med nedgången av pesten att göra. Den brann igenom och med alla år som gick utvecklade mänskligheten sin hygien och vanor/handel.

Det är en jävla stor skillnad på medeltiden och nutid till exempel. En jävla massa sjukdomar dog ut pga av den utvecklingen - inga vaccin.

Hade Covid-19 bränt igenom för 500 år sen hade inte en jävel brytt sig. Så jävla obetydlig är detta virus.

De allra flesta döda är feta, har sjukdomar eller är äldre. Det är naturligt att virus och bakterier har ihjäl den gruppen.

Vi lever dessutom numera i en global värld som är extremt sammankopplad. Ändå har det här viruset haft ihjäl enbart knappa 5 miljoner.

Sök hjälp. Fort.
Citera
2021-10-29, 16:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Haha jag är nog fan en av dom minst konspiratoriska i denna lilla "snillen spekulerar" tråd. Jag sållar kategoriskt bort alla dårar som tjatar om "livsfarliga" vaccin eller det "livsfarliga viruset". Jag är realist och tänker rationellt och är inte så förbannat skitnödig av mig.

Nu resonerar du som ett litet barn som förtvivlat VILL tro på tomten. Fattar du fortfarande att att även om just du har 95% "skydd" som avtar så finns viruset runt hela jorden och har inga problem att infektera andra arter än människan.

Hur många under 50 runt jorden tror du kommer gå och ta en spruta i halvåret eller vad som krävs? 30%? 50%? 70%?. Jag kommer det inte i alla fall och så tänker nog många.

Om dom verkligen fick till ett vaccin med riktigt långvarig bred immunitet som också klarar mutationerna ja då kanske men det anser jag vara en utopi.

Får jag fråga varför du inte vill ta en spruta mot Covid19? Är det jobbigt, eller för att du är rädd för vaccinet?
Citera
2021-10-29, 16:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Nej. Är så fruktansvärt trött på dig. Vi förstår att du är hysterisk och hysteriska människor tänker inte klart.

Vaccin/läkemedel hade inget med nedgången av pesten att göra. Den brann igenom och med alla år som gick utvecklade mänskligheten sin hygien och vanor/handel.

Det är en jävla stor skillnad på medeltiden och nutid till exempel. En jävla massa sjukdomar dog ut pga av den utvecklingen - inga vaccin.

Hade Covid-19 bränt igenom för 500 år sen hade inte en jävel brytt sig. Så jävla obetydlig är detta virus.

De allra flesta döda är feta, har sjukdomar eller är äldre. Det är naturligt att virus och bakterier har ihjäl den gruppen.

Vi lever dessutom numera i en global värld som är extremt sammankopplad. Ändå har det här viruset haft ihjäl enbart knappa 5 miljoner.

Sök hjälp. Fort.

Du känns extremt fördomsfull och direkt okunnig. Smittkoppsvaccin utvecklades redan på 1700-talet. Andra orsaker var att svartråttan konkurrerades ut av brunråttan. En viss immunitet utvecklades.

Vad gäller andra epidemier var det främst barn och unga som dog. De saknade immunitet. Spanska sjukan är ett sådant exempel. Det är inte alls så att "feta" och äldre alltid är de som dör av olika virussjukdomar. Förr i tiden var barnadödligheten massiv och de flesta gick åt i olika former av smittsamma sjukdomar. Drabbade gammal som rik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in