2021-08-16, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Njae, PCR testar för sars-cov2 genomet inte för influensa. Vår sentinelövervakning testar för influensa. i USA har CDC numera rekommenderat att man går över till ett multiplextest som testar för både influensa och sars-cov2. Hur det ser ut här kan nog bara FHM svara på. Pandemin är inte över.
Nja,
Results are for the identification of SARS-CoV-2 RNA. SARS-CoV-2 RNA is generally detectable in upper and lower respiratory specimens during infection. Positive results are indicative of active infection with SARS-CoV-2 but do not rule out bacterial infection or co-infection with other viruses. The agent detected may not be the definite cause of disease. Laboratories within the United States and its territories are required to report all results to the appropriate public health authorities.

https://www.fda.gov/media/134922/download
Citera
2021-08-16, 06:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Så ett virus som normalt lyckas sprida sig runt hela värden kan inte spridas för att vi har restriktioner ,men ett annat nytt virus lyckas smita igenom och smitta hela världen, tror du på detta har jag en fint affärserbjudande till dig!
Låt höra!
Vad har du att erbjuda
en som inte tror på att Illuminati, Bilderberggruppen, mfl. planerar att ta över världherraväldet, men däremot litar hyfsat på världens smittskyddsmyndigheter, ECDC och tom. WHO när det gäller deras kompetens att bedöma säsongsinfluensornas spridning över jorden (Edit: men inte på en femårings bedömning av samma sak).
Senast redigerad av Surtruten 2021-08-16 kl. 06:42.
Citera
2021-08-16, 07:39
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Folkhälsomyndigheten skriver i en rapport följande.

Bland fallen som var 80 år och äldre har 21 procent av de som var ovaccinerade avlidit inom 30 dagar från diagnosen covid-19. Det kan jämföras med 14,7 procent av dem i samma åldersgrupp som fått minst en dos vaccin minst tre veckor innan, och 14,6 procent av de som varit fullvaccinerade.

Betyder detta att vaccinet är så jävla kasst att det bara drar ner sannolikheten för en 80 plussare att dö med 6%? Eller är det jag som är efterbliven?

Finns att läsa på

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

Nä. Så kan man inte läsa det. Efterbliven är ett starkt ord, jag tror inte du är efterbliven.

21 av 100 i gruppen ovaccinerade jämfört med 15 av 100 i gruppen vaccinerade.

Ger ungefär 30% bättre chans.
Citera
2021-08-16, 07:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Vad hände med självtilliten ?

Förr i tiden så stämde småbarnsföräldrar träff med familjer med småbarn som fått en mild variant av olika vanliga barnsjukdomar, så de fick smittan och kunde bäddas ner en vecka eller två. Så var det överstökat. Man behövde inte gå och noja över saker som eventuellt kunde inträffa. Ett slags sunt förnuft, som dåtidens doktorer uppmuntrade. Men nu har vi i den digitala virulenta åldern av informationsspridning, tydligen köpt konceptet att de är enbart läkemedelsbolagen, med tillhörande inköpta politiker , som kan dra oss ur den här krisen

Jämför det med den totala hjärnsmälta där man framhäver IVA som slutgiltig station för de som inte är vaccinerade.

Fattar du, hur jävla oproportionell och sensationslysten argumenten blir då ?

Den naturliga immuniteten är vägen att gå. Något som Tegnell verkar ha varit stor anhängare utav i början. När sedan det visade sig att vår IVA-kapacitet var begränsad (Och borde ökats ut under de värsta månaderna) och fortsatt med hygienreglerna samt självisolering en 6-10 månader till, så hade vi sluppit åka berg och dalbana samt att våra ledare hade sluppit få sina förtroende ifrågasatta och indirekt förorsakar auktoritära åtgärder (Macron) med risk att erodera det lilla förtroende vi ändå har kvar för våra politiska ledare.

Å andra sidan ett kvitto på att man ska inte tro på allt som våra ledare säger. Och där misstänker jag att mycket av detta skyttegravskrig på dom här trådarna egentligen handlar om.

Kanske dags att kapa navelsträngen ?
Nej, förr i tiden undvek man att få sina barn smittade eftersom många sjukdomar var svårbehandlade innan det fanns antibiotika, vaccin och annan vård. Ingen läkare med förnuft uppmuntrade att aktivt smitta sina barn ens med barnsjukdomarna.

Min mor förlorade ett år som barn pga. scharlakansfeber. (Inte en barnsjukdom, men lättbehandlad idag.)
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/scharlakansfeber-/
Ingen sjukdom man gärna ville skaffa sina barn.

Min far hade barnförlamning (polio) och förlorade även han nästan ett år av sin barndom.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/polio/
Inte heller polio är något man vill att ens barn ska drabbas av.

Naturlig immunitet mot covid kommer väl fler och fler att få vartefter de blir smittade, men priset att låta alla få naturlig immunitet när det finns vaccin tror jag är onödigt högt.
Citera
2021-08-16, 07:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
I din länk "what you see is that among those who are unvaccinated, there’s a considerably higher rate of severe illness than among the vaccinated"

Högre andel severe illness bland ovaccinerade än hos vaccinerade.

Hur går det med läsförståelsen?
Läsförståelse är exakt det du uppvisar brist i. Jag strök ju t o m under.

Du förstår inte att skilja orden "rates" och "numbers".
Senast redigerad av PresidentBahama 2021-08-16 kl. 08:00.
Citera
2021-08-16, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nä. Så kan man inte läsa det. Efterbliven är ett starkt ord, jag tror inte du är efterbliven.

21 av 100 i gruppen ovaccinerade jämfört med 15 av 100 i gruppen vaccinerade.

Ger ungefär 30% bättre chans.

Absolut riskreduktion är 6%. Det kan läsas så och är egentligen det mest relevanta sättet att tolka det på eftersom det är den verkliga effekten på gruppnivå. I de kliniska testerna på Pfizers vaccin så var absolut riskreduktion för infektion 95% men absolut riskreduktion ~0,85%. Att presentera båda siffrorna är vad man ska göra. Jag tror de flesta håller med om att absolut riskreduktion är mest intressant.

Läkemedelsbolag har blivit dömda för att marknadsföra läkemedel med enbart relativ riskreduktion då det är så missvisande.
Citera
2021-08-16, 08:30
Medlem
Otroligt att så många inte förstår att vaccinen är oprövade ? hur är det möjligt jag är förundrad över fenomenet verkligen. Alla pratar om att det gjorde bara lite ont i armen alltså är det ofarligt. Nu vaccineras barn som varken blir sjuka eller smittar ? nyttan överväger riskerna ur ett samhällsperspektiv det är frågan det och kan bli något vi får sota för längre fram. Hjärtmuskelinflammation och blodproppar är klarlagt men barn skall alltså utsättas för den risker ur ett samhällsperspektiv.
Citera
2021-08-16, 08:31
Medlem
Om alla är fullt vaccinerade på en arbetsplats finns det då någon anledning att man inte ska kunna arbeta tillsammans på kontoret?
Citera
2021-08-16, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharmlessMan
Om alla är fullt vaccinerade på en arbetsplats finns det då någon anledning att man inte ska kunna arbeta tillsammans på kontoret?

Risken är minimal.

Det finns massa arbetsplatser som varit igång under hela pandemin.
Citera
2021-08-16, 08:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Nä, ingen riskerar ju bli allvarligt sjuk.... Enda som kan hända är att ni ökar på smittspridningen något men är ju inget problem. Snarare positivt just nu.
Citera
2021-08-16, 09:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Nej, jag ser ingen sådan anledning rent medicinskt. Men jag ser ett problem i att frågan överhuvudtaget tas upp, d.v.s. att människor blir tvungna att redogöra för sina val angående kropp och hälsa på sin arbetsplats. Om ni är ett gäng kompisar som pratar om allt, som har ett företag tillsammans, så är det väl inget problem. Men på en vanlig arbetsplats, där folk är tvungna att vara för att tjäna pengar, och inte har valt sina arbetskamrater och chefer... Vad blir nästa rundfråga på måndagsmötet, liksom: "använder du preventivmedel?"
Citera
2021-08-16, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, jag ser ingen sådan anledning rent medicinskt. Men jag ser ett problem i att frågan överhuvudtaget tas upp, d.v.s. att människor blir tvungna att redogöra för sina val angående kropp och hälsa på sin arbetsplats. Om ni är ett gäng kompisar som pratar om allt, som har ett företag tillsammans, så är det väl inget problem. Men på en vanlig arbetsplats, där folk är tvungna att vara för att tjäna pengar, och inte har valt sina arbetskamrater och chefer... Vad blir nästa rundfråga på måndagsmötet, liksom: "använder du preventivmedel?"

Tillbaka till jobbet nu och skall bli kul att se om vaccinet är viktigt ellrr inte…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in