2021-08-15, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
TBE-vaccinet har väl ungefär lika "dålig" effektivitet? Det är godkänt.

TBE fyller du på vart femte år. Det är lite skillnad mot att fylla på två gånger per år.
Citera
2021-08-15, 19:28
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Fast även om det är dålig täckning så frångår det ju inte att det är fullt vaccinerade som hamnar på IVA osv just nu i Israel?

Stod någonting om att 250 är vaccinerade och 150 var ovaccinerade. Sedan har det tillkommit 100 till de senaste dagarna av båda sidorna antar jag.
Herregud, sluta nu.

Du skall få lite korrekta siffror av mig:
Det är just nu 881 personer inlagda på sjukhus i Israel för COVID-19. 527 av dessa patienter vårdas för allvarlig COVID-19. 86 patienter vårdas i respirator. En betydande majoritet av patienterna är äldre än 60 år och har minst en underliggande sjukdom. Just nu ligger kvoten vårdade i gruppen OVACCINERADE 60 år och äldre med allvarlig COVID på 134.2 personer per 100,000 invånare. För samma åldersgrupp men FULLVACCINERADE ligger kvoten på 19.9 personer per 100,000 invånare. För delvis vaccinerade är kvoten 35.7 personer per 100,000 invånare.

Det är således en BETYDANDE majoritet av de som vårdas för allvarlig COVID på sjukhus i Israel som är OVACCINERADE. Inte tvärtom som du hävdar.
Citera
2021-08-15, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Den stora frågan :

Fungerar detta som profylax ? Eller ska man ta det när man känner sig lite risig och snuvig ?

Profylax är det de undersökt. Men jag ser inte varför det inte skulle fungera som akutbehandling, det bör även bromsa replikation när infektion är ett faktum.
Citera
2021-08-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag har inte läst studien, men värt att notera är att laglig CBD olja i Sverige innehåller 0%(<0,2 %) THC.

Ja, men det verkar funka med bara CBD.
Citera
2021-08-15, 19:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
För de allra flesta är det ingen big deal att få en släng av det nya coronaviruset nån gång var tredje/fjärde år likt andra förkylningar heller.

De som tillhör riskgrupperna bör ju givetvis göra allt för att minska riskerna, men alla andra kanske borde sätta riskerna med covid i förhållande till andra risker och fundera på vad som pågår. Vaccinet stoppar ju ändå inte smittspridningen och idén om att det skulle kunna skapa flockimmunitet är stendöd. Med en effektivitet under 50% är vaccinpass en gåta.
En släng av corona är för de flesta helt okej, utom för de som hamnar på IVA eller får följdsjukdomar.

Hittills verkar risken med sjukdom vara större än risken med vaccinet, men det kan ju ändras framöver.
Citera
2021-08-15, 19:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jaså vi ska köra a och b lag nu.

Är du själv vaxad så sluta lipa. Alla vill inte ta ett chansvaccin. Sluta hetsen mot ovaccinerade nu.
Det är väl ofrånkomligt att vaccinerade och ovaccinerade inte kan vara i samma grupp.

De vaccinerade ska ju enligt uppgift dö som flugor medan de ovaccinerade lever lyckliga i alla sina dagar. 😀
Citera
2021-08-15, 19:41
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jaså vi ska köra a och b lag nu.

Är du själv vaxad så sluta lipa. Alla vill inte ta ett chansvaccin. Sluta hetsen mot ovaccinerade nu.

A och B-lag finns i alla delar av samhället. Jag har inga problem med om det blir ett till, särskilt inte när valet är enkelt. Helt ok om man inte vill ta vaccinet, men då ska man inte gråta om det heller.
Citera
2021-08-15, 19:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
det är ingen big deal att ta en spruta till efter 6 månader, dessutom så vet vi inte hur skyddet är för den yngre befolkningen som är under 60. kanske räcker det med en spruta om året för den gruppen.

Eller så sköter man om sin hälsa så behöver man ingen spruta alls? Att alla måste vaccineras beror till största del på att vissa inte skött om sin hälsa som de ska. Om detta måste vi prata mer.
Citera
2021-08-15, 19:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
CBD olja är fortfarande lagligt att beställa hem, som jag förstår det ?

Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det tror jag. Jag ska beställa omedelbart.
All CBD-olja har naturligtvis genomgått noggranna kontroller och tester och tillverkningsprocessen är väldokumenterad och kvalitetssäkrad.
Citera
2021-08-15, 19:46
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
En släng av corona är för de flesta helt okej, utom för de som hamnar på IVA eller får följdsjukdomar.

Hittills verkar risken med sjukdom vara större än risken med vaccinet, men det kan ju ändras framöver.

Vad hände med självtilliten ?

Förr i tiden så stämde småbarnsföräldrar träff med familjer med småbarn som fått en mild variant av olika vanliga barnsjukdomar, så de fick smittan och kunde bäddas ner en vecka eller två. Så var det överstökat. Man behövde inte gå och noja över saker som eventuellt kunde inträffa. Ett slags sunt förnuft, som dåtidens doktorer uppmuntrade. Men nu har vi i den digitala virulenta åldern av informationsspridning, tydligen köpt konceptet att de är enbart läkemedelsbolagen, med tillhörande inköpta politiker , som kan dra oss ur den här krisen

Jämför det med den totala hjärnsmälta där man framhäver IVA som slutgiltig station för de som inte är vaccinerade.

Fattar du, hur jävla oproportionell och sensationslysten argumenten blir då ?

Den naturliga immuniteten är vägen att gå. Något som Tegnell verkar ha varit stor anhängare utav i början. När sedan det visade sig att vår IVA-kapacitet var begränsad (Och borde ökats ut under de värsta månaderna) och fortsatt med hygienreglerna samt självisolering en 6-10 månader till, så hade vi sluppit åka berg och dalbana samt att våra ledare hade sluppit få sina förtroende ifrågasatta och indirekt förorsakar auktoritära åtgärder (Macron) med risk att erodera det lilla förtroende vi ändå har kvar för våra politiska ledare.

Å andra sidan ett kvitto på att man ska inte tro på allt som våra ledare säger. Och där misstänker jag att mycket av detta skyttegravskrig på dom här trådarna egentligen handlar om.

Kanske dags att kapa navelsträngen ?
Senast redigerad av Opaque 2021-08-15 kl. 20:18.
Citera
2021-08-15, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
A och B-lag finns i alla delar av samhället. Jag har inga problem med om det blir ett till, särskilt inte när valet är enkelt. Helt ok om man inte vill ta vaccinet, men då ska man inte gråta om det heller.

Nu är det dom vaccinerade som gråter.
Citera
2021-08-15, 19:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Du missförstod mig på dom punkterna. Det är ju självklarheter du tar upp.

I Göteborg finns en stor skandal där en privatläkarmottganing anordnade en "drop in" för expressbehandling av tester för folk som ville åka iväg och semestra (Eftersom 72 timmars regeln) Många hundra fick negativt resultat utfärdade med stämpel och allt - Klart för att resa iväg.

Det var bara det att testerna inte blivit utförda på laboratorium, man har bara hittat på. Det är alltså för semesterfirare som inte hunnit vaccinera sig för att passera in i landet med sitt elektroniska Pass.

Så, inte helt otroligt att en del som blev sjuka utomlands egentligen redan fått smittan i Sverige, eftersom det i regel tar minst 1 vecka innan riktigt allvarliga symptom ger sig till känna.

Jag vet att det låter lite långsökt. Men jag är intresserat av att lära känna den kaotiska bifurkationen i den processen. Köper inte hela förklaringen från den senaste toppen av inläggningarna, som dessutom består av människor klassade i riskgrupper som inte förstår att de borde ha vaccinertas
Sorry att jag gissade fel på vad du menade med covidpass.

Jo, vist kan det vara ovaccinerade som rest ut smittade med falska intyg.
Problemet är ju ändå att man inte testar de som kommer hem.

Det verkar som sagt som att det är yngre ovaccinerade som kommer hem sjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in